1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

problemen met achteruitversnelling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door diver99, 7 jun 2009.

  1. sinds een paar dagen veel problemen om de auto in zijn achteruitversnelling te krijgen. Bij het schakelen lijkt hij in de versnelling te vallen maar bij gasgeven hoor je het bekende geratel. Moet dan nogmaals tegen de pook duwen om hem in zijn versnelling te krijgen.
    Het gaat om een focus wagon van februari 2009. Ik begrijp dat het een garantiekwestie is en ga ook nog wel terug naar de garage maar ben dus benieuwd of er nog meer mensen dezelfde klacht hebben gehad en wat er toen eventueel aan gedaan is
     
  2. Vermeld nou eens de motorisering!!! Als je een benzine 1.4 of 1.6 dan zit er een ib5 bak in, de remedie is om de koppeling op laten komen en weer indrukken dan doet die het wel. Is dit niet het geval dan moet je naar de dealer.
     
  3. het is een 1.6 op benzine uiteraard. Als ik de koppeling op laat komen hoor je dus het bekende geratel. Ik moet dan opnieuw schakelen om de auto in z'n achteruit te krijgen. Ik was alleen maar benieuwd of er nog meer mensen deze klacht hebben en wat de garage er toen aan gedaan heeft. Ik weet trouwens niet wat een ib5 bak is maar ik heb inderdaad 5 versnellingen, en een achteruit. Mijn excuses als dit een beetje dom overkomt maar heb van auto's weinig verstand.
     
  4. @diver99, het gaat kolere waarschijnlijk niet om je vraagstelling maar meer om het feit dat er regelmatig vragen worden gesteld die moeilijker te beantwoorden te zijn zonder voldoende info over de auto (bouwjaar, type, blok etc). Dus vandaar zijn reactie ;-)
     
  5. Volgensmij is dit het bekende focus probleem; ik heb er ook last van. Als je voelt dat hij niet goed zit kan je ook even weer in de neutraal je koppeling laten opkomen en opnieuw proberen.
     
  6. Onze focus wagon feb 2009 1,6 benz heeft er ook wel eens last van.
    Het is nu nog om te doen maar als het regelmatiger wordt dan ga ik even terug naar de dealer.
    Misschien is het beter af te stellen?
     
  7. Was inderdaad niet op de vraag gericht hoor, zo onaardig ben ik niet;). Alleen jouw probleem komt niet voor bij het type versnellingsbak mtx75, maar wel bij de ib5. De IB5 is wat minder zwaar en zit in de 1.4 en 1.6 benzine, omdat de motor minder koppel heeft. Maar de truc is zoals hierboven staat. Voordat je naar je achteruit gaat even in vrij koppeling op laten komen, koppeling weer indrukken en in ze achteruit. Dan zou het vloeiend moeten gaan. Het schijnt iets met de vertanding te maken te hebben.
     
  8. Volgens mij is dit niet specifiek een Focus probleem, ik heb dit ook gehad met auto`s van andere merken. En inderdaad.............. als het niet lukt, weer even naar zijn vrij, koppeling op laten komen en daarna weer ontkoppelen en weer in z`n achteruit zetten. 99 van de 100 keer dat het nu wel lukt.
    Het heeft gewoon met de uitvoering / constructie van de versnellingsbak te maken.
     
  9. Idd bekend probleem! Heb het zelf ook wel eens...
     
  10. Tevens ook de 1.8 benzine en wellicht de 2.0 ook!
     
  11. Hoi,

    Mijn Focus 2.0l benzine, van juli 2008, had van de week ook last van het niet in de achteruit willen.

    Maar hij mag binnenkort toch voor zijn eerste beurt naar de garage, dan zal ik het even melden.

    Groet Eric.
     
  12. Ik denk niet dat de garage er iets aan kan doen. Volgens mij hebben zelfs de nieuwe modellen er last van.
     
  13. Zeer herkenbaar! even klutsen en dan gaat het wel, maar wel met een doffe schok.
     
  14. idd veel auto's hebben het niet alleen de focus.
    maar zoals de meeste al zeggen effe rustig nog eens koppelen en schakelen helpt al veel.
    als het probleem zich vooral voordoe als je nog geparkeerd staat? effe de handrem los zodat de tanden lopen en dan schakelen.
     
  15. Dit hele fenomeen komt volgens mij doordat iedereen de luxe van moderne auto's gewend is. Het komt namelijk doordat de achteruit als enige van alle versnellingen in de bak, één is die niet gesynchroniseerd is. Zonder al te technisch te worden, even zoeken met google als je er meer over wil weten. Vroeger (opa spreekt) Waren alle versnellingen ongesynchroniseerd, en moest ja als je van versnelling wisselde altijd via de neutraal en dan de koppeling op laten komen. Het welbekende dubbel clutchen. Met nieuwe versnellingsbakken hoeft dit dus niet meer, met uitzondering van de achteruit bij de meeste auto's. Wat ook wel helpt, is zorgen dat de auto volledig stilstaat voordat je de achteruit inschakeld.
     
  16. Guust_Flater: Ik ben het helemaal met je eens. Wat ik alleen wel raar vind is het volgende. Bij de mtx75 is hij wel gesychroniseerd bij mijn weten dit was al bij de Mondeo I, dus voor 2000! Ook ik heb bij mijn diesel focus met mtx75 nog nooit een probleem met de achteruit gehad, kan ook als ik nog voorruit rij al in zijn achteruit. Dit was bij de focus I met 1.4 motor (dus ib5) wel anders. Als je het eenmaal weet van het in de vrij zetten, vind ik het niet zo'n probleem. Maar toch vraag ik me af waarom de ib5 nooit een modificatie gekregen. Want al is het luxe we leven in het heden;)

    Tim
     
  17. Ik heb er soms ook last van, maar ik voel wel of hij er in zit of niet .


    Haha oke dat klonk fout.. :lol!:
     
  18. Haha ja ;) Maar het is inderdaad goed te voelen, als hij er niet in valt dan blijft hij ervoor zitten (logisch)

    Wel irritant dat als je hem er vervolgens weer in drukt, je buiten de auto zon lekker tandenpoetsgeluid hoort..
     
  19. mijn 1.8 heeft er een klein beetje "last" van, volgens de garage zou het aan de synchronisatie ringen kunnen liggen, maar ja, zolang het bovenstaande trucje nog werkt, en zoland die voor de rest nog goed schakelt, laat ik er niks aan doen :)
     
  20. ik schaam me dan altijd dood, dat geluid kom ik vaak tegen bij het in z'n achteruit zetten. Krgrrgrggggghhh
     

Deel Deze Pagina