1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen bij uitlijnen Focus I

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Blue Futura, 9 aug 2023.

  1. Goedemorgen beste forummers,

    Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik online ben geweest. Wel is er in de tussentijd al weer veel aan de auto gedaan. Nu heb ik een vreemd probleem met betrekking tot het uitlijnen van een Focus I.

    Ik merk al een lange tijd dat het stuur van m'n Focus nooit echt precies recht staat naar mijn idee. Omdat ik wist dat ik nog een keer aan het onderstel van alles wilde vernieuwen heb ik dit maar even voor lief genomen.

    Een aantal weken geleden heb ik met behulp van een forumlid hier groot onderhoud aan het onderstel van m'n Focus gedaan. Hierbij zijn aardig wat zaken aangepakt onder de auto.

    - Nieuwe draagarmen voor en achter (Meyle)
    - Nieuwe stuurkogels (Meyle)
    - Nieuwe rubbers van de langsdraagarmen achter (Febi)
    - Nieuwe schokdempers achter (Sachs)
    - Nieuwe aandrijfas rechts-voor (SKF)

    Nu ben ik inmiddels al 3 keer teruggeweest bij de uitlijner omdat telkens m'n stuur toch weer scheef staat. Ik vraag me af hoe het kan en eerlijk gezegd snap ik gewoon niet. Het lijkt zelfs alsof het verschilt met hoeveel personen ik in de auto zit, de ene keer lijkt het zo goed als perfect te zijn, de andere keer staat die echt merkbaar scheef.

    De uitlijner waar ik ben geweest staat goed bekend in de omgeving en is een bedrijf dat echt gespecialiseerd is in uitlijnen, banden en velgen. Ik ben dus niet bij een zogenoemde fast fitter of iets dergelijks geweest.

    Banden zijn verder ook nog goed, twee banden zijn van vorig jaar februari (Bridgestone) en twee van 2019 (Landsail). De enige reden dat die Landsail banden er nog onder zitten is omdat ze nog niet slecht genoeg zijn om te vervangen.

    Heeft iemand hier misschien een idee waar ik het in zou kunnen zoeken? Want zelf zie het niet meer onderhand en ik had verwacht dat het nu wel goed zou blijven.

    Het gaat om een Focus I hatchback uit 2004 met ongeveer 235000 km.

    Mocht iemand hier iets weten of een suggestie hebben zou het heel erg fijn zijn!
     
  2. Het eerste dat je moet doen is heel de ophanging nakijken. zit alles echt vast. is er niks krom. ZIt links en recht zelfde. voorbeeld stuurkogel zit deze aan de goeie kant, niet dat ene boven zit en andere kant onder.
    Denk dat het wel goed zit, want anders had uitlijner dit allang gezien. Die zal na de eerste keer ook extra controle hebben gedaan puur om zeker te weten dat ophanging goed is. Je gaat namelijk auto niet uitlijnen als je spelling ergens op hebt.
    zijn de banden links en rechts gelijk en zit de draairichting goed.

    Vooral als je zegt dat met andere belading dit direct effect heeft op het stuur. Dan zit er ergens iets niet goed. waardoor na afstellen de auto op dat moment ok is. maar als je gaat rijden met andere belading dit effect heeft ivm door het veren ene kant toch de TOE (sporing) anders wordt.

    elke auto verandert de sporing wel iets als je hem inveert of niet. maar dan verandert andere kant ook. stuurhoek van de auto verandert tijdens inveren nooit. ivm alle TOE elkaar opheffen,
    Altijd eerst achter uitlijnen en dan voor. caster en camber kun je bij de focus niet afstellen. Maar dit kan je wel checken. Je moet doen wat op de uitlijn apparaat staat. Ene keer met volle tank andere keer 60kg per voorstoel erbij. Of zelfs de wagen in de veren trekken tot bepaalde wagenhoogte. Dit allemaal om zo caster en camber te kunenn meten.
    Deze moeten dan ook groen zijn. is dit niet dan zit er bij dat betreffende hoek iets verkeerd.

    De keren dat ik auto heb uitgelijnd is het me wel eens voorgekomen dat bij proefrit de stuur niet recht stond in mijn ogen. Terug de brug op en na hermontage van alles bleek dat het idd klopte. Meeste gevallen was het na 1x uitlijnen goed.

    Zou je alle uitlijn rapporten kunnen uploaden/doorsturen. Dan hebben we idee wat de wagen steeds was voor en na het uitlijnen. Wie weet valt ons iets op waar je nog meer naar kan kijken
     
    Blue Futura vindt dit leuk.
  3. Bedankt voor je bericht!

    Alles aan de ophanging is inderdaad al gecontroleerd en alles zit ook goed vast. De bandenmaat is ook hetzelfde rondom en het zijn banden zonder draairichting.

    Ik heb hieronder het linkje van de 2 meest recente uitlijnrapporten geplaatst, misschien dat er iets vreemds opvalt. Ben zelf wel een beetje technisch maar hier snap ik niet zo veel van.

    https://www.dropbox.com/scl/fi/y4lw...ieuw.pdf?rlkey=bslr8s74mqm3krr2eu1fwppdp&dl=0
     
  4. dat degene van 5juli vooraf zo verkeerd staat dat moet zijn net na de reparatie.
    je ziet rijhoek van -0.33 naar -0.01 is gegaan. Dat wil zeggen stuur recht en dan auto rijdt recht

    degene van vandaag
    is het ineens -0.06 naar 0.00 gegaan. dat is op zich nog niet heel verkeerd dat het wat verspringt. je zou compenseren door naar links te sturen gok ik
    maar de sporing is wel versprongen op meerdere wielen.
    vooral vooras is apart dat het eerst op 0.07 stond en daarna versprongen is naar 0.25 ene kant en 0.18 andere kant.
    Dit zou niet mogen of kunnen.
    Als sporing eerst in de min staat, dan staan de voorkant van de wiel naar buiten gericht.
    door dit aan te passen stel je de stuurstang wat langer af. echter lijkt het op dat dit te ver is gedaan. Want is van negatief naar positief gegaan.
    Vanmorgen stonden de wielen te ver naar binnen gericht. dus de stuurstang waren beide kanten te lang.
    enigste rede dat ik kan bedenken is dat de uitlijner de sporing te ver heeft versteld.
    Als de draaischijf niet goed vrij was, dus het wiel kan niet vrij genoeg draaien. dan zou dit het wiel die paar minuten tegen kunnen houden. Met gevolg dat het van -0.38 naar 0.18 is gegaan.
    Dat zou eigenlijk de enigste rede echt kunnen zijn als ik de gegevens zo zie. Dat de pinnen bij uitlijnen niet zijn verwijderd. want rest is niet van groot belang ivm je daar niks aan af kan stellen.

    Heb je alle rubbers van de auto vast gezet toen de wagen ingeveerd is. want met uitgeveerde ophanging en dan vast zetten kan het zo zijn dat rubber onder spanning staat als hij in zijn veren zit. Met gevolg dat die rijgedrag kan beinvloeden in begin

    Je zou ieder geval komende week aan moeten kijken want vanmorgen is weer pas alles goed gezet.
     
    Blue Futura vindt dit leuk.
  5. Ik ga inderdaad aankomende week aankijken wat hij nu doet. Wat mij wel opviel vandaag is dat de uitlijner mij een rapport meegaf van 5 juli, terwijl ik 14 juli er ook ben geweest. Dit uitlijnrapport van 14 juli heb ik hieronder ook bijgevoegd als linkje. Ik ben dus op 5 juli, 14 juli en vandaag daar geweest voor het uitlijnen en vandaag geeft de uitlijner aan dat de wielstand anders is dan hoe de auto daar is weggekomen. Alsof ik zelf ermee bezig ben geweest, wat dus zeker niet zo is geweest.

    https://www.dropbox.com/scl/fi/c8wj...023.jpeg?rlkey=yfczor4vz059wwezxxm72vpza&dl=0

    Voor wat betreft het correct vastzetten van de rubbers, dit is gedaan in ingeveerde toestand. Ik ben ermee bekend dat de stand anders niet helemaal correct is en dat dit inderdaad extra slijtage kan veroorzaken.
     
  6. Vreemd wielstanden zouden niet mogen wijzigen zonder reden,
    Redenen kunnen zijn

    stoepranden, zeer slechte wegen, versleten delen aan de ophanging

    toch nog eens goed bekijken en voelen van de ophanging
    Veren, schokbrekers, toplagers, wiellagers, ophanging en chassisdelen waar de ophanging aan vast zit.
     
    Blue Futura vindt dit leuk.
  7. die van 14juli is ook de sporing zichtbaar voor meer geworden. zelfde als wat het was vandaag bij uitlijnen dat sporing meer is geworden
    achteras is ene kant meer geworden en andere kant minder. Dat is ook best apart.

    Nieuwe stuurkogels, waren dit alleen de buitenste of ook de binnenste.
    Weet je zeker dat de binnenste kogels goed vast zitten. Wat als deze door trillingen wat losdraaien. Dat zou al sporing probleem kunnen verklaren. Want dan wordt het aan beide kanten langer. Met gevolg dat sporing meer wordt.
    Hiervoor moet je de stuurkogelhoes eraf halen. Dan pas kan je namelijk dit controleren.

    Heeft de uitlijner ook de wagen uitgelijnd een rondje gereden en terug de brug op ter controle.

    Ingeveerde toestand is maar idee. Heb vaker gezien dat dit geen verschil maakt met uitlijnen. Alleen met of de rubbers sneller slijten, ivm constant onder spanning staat

    En alles wat ik heb gezegd is puur even hard op denken. Het hoeft niet te zijn. maar puur om dingen uit te sluiten. Auto uitlijnen en na 2weken terug verandert de waardes wel iets. Maar van 2weken geleden en vanmorgen is teveel. Sporing blijft nagenoeg altijd binnen de foutmarge van apparaat. sommige zijn niet 0.01graad nauwkeurig. Dan is het precies goedkrijgen haast onmogelijk.
     
    Blue Futura en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Bedankt voor jullie reacties allemaal, heel fijn dat er wordt meegedacht!

    Voor wat betreft de stuurkogels, dit waren alleen de buitenste, de binnenste heb ik niet vernieuwd, ik kan even kijken wat de toestand van die is inderdaad. Misschien dat daar ergens iets te vinden is.

    Wel wordt bij het uitlijnen altijd een rondje gereden om te testen of alles goed is. Dit is echter een rondje van maximaal 1 minuut. En waar nodig zetten ze hem wel op de brug als ze zelf nog niet tevreden zijn. Dat is opzich wel netjes.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ah ok, enigste wat ze doen in die ene minuut is checken of de auto recht rijdt als ze de stuur loslaten. En kijken dat stuur ook recht staat.

    In principe kun je binnenste stuurkogel niet losdraaien als je de buitenste vervangt. Rede het is een kogel die draait/beweegt. Waar de kogel in zit dat zit dan weer vast op de stuurstang van je stuurhuis.

    Dat verklaart ook niet waarom achter het verspringt naar verloop van tijd.

    Enige andere rede, wat zeker niet zal zijn. Is dat de contramoer niet vast gedraaid is.
    Of met het vastdraaien je sporing verspringt. Denk het niet want dan met kort ritje merk je dat meteen en ook op scherm verspringt het dan meteen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Het is mogenlijk dat de sporing enigszins veranderd bij het aandraaien van de contramoer, alleen zou dat dan ook meteen zichtbaar moeten zijn op de apparatuur die er dan nog aanhangt. (Na controle)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Om nog even terug te komen op mijn vraag van vorige week. Ik ben vandaag even langs geweest bij een andere garage die voor mij de tijd heeft genomen om de auto op de brug te zetten en te controleren. Ik ben er zelf ook bij geweest en we zijn alles langsgelopen. Echter is nergens iets te vinden wat betreft spelingen en dergelijke, alles zit netjes vast en goed gemonteerd.

    Voor nu ziet het eruit dat het goed blijft gaan. Ik heb de uitlijnrapporten er nog even bij gehaald en het blijkt dat de monteur die de laatste keer de auto heeft uitgelijnd een andere is dan de monteur die er de 2 keer daarvoor mee bezig is geweest. Misschien dat deze andere monteur het toch heeft gevonden en opgelost. Het lijkt er tot nu toe dus op dat het goed gaat. Hopen dat het ook zo blijft...
     
  12. Belangrijkste is altijd achter eerst achter beginnen. Dan valt het stellen mee.
    Zulke waardes als op rapport 2 heb ik nooit meegemaakt bij het afstellen of hercontrole.
    Kan da nie verklaren maar belangrijkste is dat het opgelost lijkt te zijn
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina