1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Polijst tips voor beginner?

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door Froggy, 8 jul 2021.

  1. Als volgend project ga ik proberen de lak van mijn focus weer zo goed als (nieuw) te krijgen. De lak ziet er nog prima uit maar door je jaren heen (mede door de vorige gebruiker) zit er her en der een (sleutel) krasje en ook swirls van de krasstraat. Proffesioneel polijsten kan ook maar dit kost best en aardige duit dus gaan we kijken of we het zelf kunnen, wellicht met minder resultaat maar het zij dan zo.

    Als machine heb ik de keuze laten vallen op deze.
    https://www.bol.com/nl/nl/p/vonroc-...MIupTiu73T8QIVDuN3Ch3SpQ7zEAQYAiABEgJSBvD_BwE

    Mede door de excentrische beweging (de video's die ik heb bekenken) is dit het veiligst voor de lak zeker als beginner..

    Nu zou ik graag wat tips willen over polijstmiddel? Er zijn er zo veel te krijgen. Feit is wel dat ik geen overdekt plekje heb dus polijsten zou buiten moeten, op een dag met gunstig weer. Nu weet ik dat er een middel bestaat van Poorboys dat ook in de volle zon te gebruiken is, is polijsten in de zon überhaupt een goed idee? Mijn gevoel zegt eigenlijk van niet, koude lak het beste?. Heb totaal geen ervaring met polijsten. Nog iemand adviseerde eerst Commandant 5 en dan daarna Commandant 7.. Is dat wat?

    Welk middel kan ik het beste gebruiken om die (sleutel) krasjes en krasstraat swirls eruit te polijsten? En welk middel is daarna het beste om de lak te verzegelen/beschermen? En niet geheel onbelangrijk dat de middelen geschikt moeten zijn voor een machine uiteraard.

    Alvast bedankt voor de tips.
     
  2. mijn eerste 2 tips zijn, lees deze is door:
    Poets - How to's & Info | Focusclub.nl
    Producten om te starten met detailen | Focusclub.nl

    je hebt het over professioneel polijsten kost een aardige duit, maar alle spullen en middelen nu aanschaffen kost mss wel meer.

    ik ga dan even uit van professioneel, 3 stappen polijsten, lakpantser er op met 2 jaar garantie, zo'n 300 euro en met reinigen binnenkant 350.
    (voor meer info hierover mag je me altijd een pb sturen)
    zelf aanschaffen, losse producten aanschaffen kost al snel meer dan bv. een starterskit kopen, Polishing Power DAP EVO Menzerna Raffini Evolution Pack | Carclean.com
    je ziet, met nog wat andere benodigde spullen er bij (wax, doeken, pads) kom je ook al gauw boven de 300 uit.
    en dan heb je nog niet alles en het kost je tijd natuurlijk maar je leert wat en menigeen vind het ook gewoon leuk om te doen.
    ga je in de toekomst je auto jaarlijks aanpakken en doe je voor een kleine vergoeding de auto van buren, kennissen en familie ook dan heb je zo je geld er uit.

    dus Harry, denk goed na wat je zou willen voordat je een hoop geld uitgeeft en achteraf het niet ziet zitten om er mee verder te gaan.

    oh, mss nog een tip, er zijn genoeg detailers hier op het forum die het "vak" al onder de knie hebben en jouw wellicht willen helpen tegen een kleine vergoeding.
    zo leer je gelijk hoe het moet en kom je er achter of het wat voor jou is.

    succes!!
     
    Froggy, reks en M.Blaak vinden dit leuk.
  3. Tnks! Van die kant heb ik het inderdaad nog niet bekeken.
    Bij een polijstbedrijf wat ik zie was de kosten voor het meest volledig pakket (nummer 3) eur: 225,-
    https://www.flakkeecustoms.nl/diensten/detailing

    als je het vanaf jou kant bekijkt dan is dat wellicht inderdaad goedkoper dan zelf allemaal spullen aanschaffen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Mocht je toch zelf aan de slag willen gaan, ga dan op zoek naar een DHZ garage, waar je ruimte kan afhuren. Poetsen / polijsten is geen aanrader als je het buiten moet doen. Zo ie zo NOOIT in de volle zon. Producten die in de volle zon "kunnen" raad ik ten zeerste af om dat daadwerkelijk in de volle zon doen. Altijd op een koele lak. Warme hete dag geweest? Ga je auto 's avonds wassen en poetsen. Ideale temp voor de meeste producten ligt rond de 18-22 grd.
     
    gerardTDCI en Froggy vinden dit leuk.
  5. Het duurste in aanschaf is de polijstmachine. De rest (pads, doeken, polish e.d) gaan best wel een tijdje mee. Deze zal je moeten vervangen of moeten aanvullen. Het is maar wat je zelf wilt. Het onderhoud van de lak is best wel een intensieve hobby waar je van moet houden om hier tijd voor vrij te maken. Voor mij is het een hobby waar ik me lekker bij kan uitleven. Buurvrouw vertelde me laatst, zo mijn auto is ook weer gedaan, van binnen en buiten. Kostte mij maar €120, waar ik uiteraard alleen maar om kon lachen. Voor dat zelfde bedrag doe ik hetzelfde voor 5 jaar. Maar goed, je moet er zin in hebben anders is het verspilling van je geld.
     
    Froggy vindt dit leuk.
  6. #6 Froggy, 8 jul 2021
    Laatst bewerkt: 8 jul 2021
    Hoe lang ben je er dan gemiddeld mee bezig voor je auto gepolijst is? Even het wassen buiten beschouwing laten. Ik had gelezen dat je met 3 producten over je auto moet met een polish, een finish en dan een sealent? Alledrie in en uit poetsen dus zeg 6x over de auto heen?.
    Voor een Focus Wagon zit je dan aan 3,5 uur of zit ik er dan compleet naast?
     
  7. Dat is wel dat en idee, ruimte huren. Nooit aan een dhz garage gedacht eigenlijk. Nooit volle zon en hete dag, dat gevoel had ik idd al. Koude lak. Is het een idee om een partytent over je auto te zetten?
     
  8. Ik poets al een tijdje en ben ooit begonnen met een roterende machine en uiteindelijk een soortgelijke machine als die je nu aangeeft gekocht. Prima ding, geen topper naar paste mooi in het budget destijds en nog steeds tevreden over.

    Volg goed de stappenplannen omdat je anders meer troep maakt en je nog langer bezig bent. Ik hanteer altijd eerst goed wassen, kleien, polijsten (afhankelijk van de staat van de lak qua grofheid), machine glaze (erg fan van!!) en beschermen.

    Keuze genoeg om te kopen, iedereen heeft z'n voorkeur en goede en minder goede ervaringen mee. Ik ben fan van 3M voor het polijsten en Meguiars voor bescherming. Van 3M gebruik ik de witte en zwarte dop en (is niet meer te koop volgens mij) Machine Glaze (rode dop). Voor bescherming Meguiars NXT Tech wax. Ik zou eens in meerdere posts kijken welke andere merken iedereen gebruikt en fan van is. Je kunt je geld er best in kwijt maar de minder dure merken kun je best goeie resultaten mee halen.

    Tip, vezeldoeken van de Action zijn prima en kosten nog geen €2 per stuk. Koop er meteen een paar, als je m op de grond laat vallen kun je de volgende pakken. Ik heb jarenlang oude badstof handdoeken gebruikt, kost je niets en lekker formaat. 3x dubbel vouwen en 12x een schone doek. Nooit in een prop uitpoetsen maar netjes vouwen. Pads zou ik een paar verschillende hardheid van kopen, even uitvinden wat je fijn vindt werken. Heel hard heb ik zelf nooit gebruikt.

    Ik heb ook met de roterende veel krassen er uit weten te halen, zelfs best veel geld mee verdiend. Daar gebruik ik kleinere pads en ook schuurpads van 1500 tot 3000 grid, vilt pads en wafelpads voor bijvoorbeeld het polijsten van koplampen. Ik heb eea gesponsord gekregen en in de jaren elke keer wat gekocht. Dat houdt het leuk.

    Tijd, tja... Je bent al snel een tijd zoet, zeker als je net begint. De eerste keer was ik meer dan een volle werkdag bezig. Na verloop van tijd gaat het uiteraard wel vlotter. Oh ja, soms is het de moeite waard om rubber delen af te plakken met tape of van die handige folie op een rol (met tape er aan vast, paar euro bij Action), dat scheelt je weer schoonmaken. Zeker een roterende kan best spetteren.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Dhz heb ik ook wel eens over nagedacht maar met €10 per uur vind ik dat toch een dure aangelegenheid worden.
    Vooral als je lekker bezig bent en je wilt het echt goed doen ben je gauw meer dan 2 uur bezig.
    Wassen doe ik uiteraard bij de wasbox. Kleien gaat nog wel, ook bij hoge temperaturen in de schaduw. De wax of sealant aanbrengen doe je dan lekker in de avond als het wat is afgekoeld.
     
  10. DHZ garage is leuk maar het licht is daar waardeloos en kun je imperfecties slecht zien mits je een goede mobiele lamp hebt.
    kleien en polijsten deed ik het liefst in het voorjaar, dan vallen de temperaturen nog mee maar moest je soms wel wachten op een droge dag.

    die vergelijking kun je niet maken natuurlijk.
    de buurvrouw heeft er de tijd niet voor over om zoiets zelf te gaan doen.
    was het trouwens goed gedaan voor die 120 euro Douwe?
    op dat vlak had je mss voor in de toekomst nog wat kunnen verdienen aan die auto om 'm af en toe ook eens schoon te maken voor haar ;)
     
  11. Natuurlijk weet ik wel dat ze het zelf niet kan maar het ging mij meer over wat ze ervoor betaalt heeft.
    Ze is overigens een type dat je misschien wel kent dat ze alles beter weet dan andere dus geld aan haar verdienen wil ik niet eens. Of de auto goed gedaan is weet ik ook niet omdat deze altijd in de garage geparkeerd staat.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Ga voor een excentrische machine als beginner. Dit is beter om feeling / handeling met de machine te krijgen. Hou rekening met dat lak super dun is, gemiddeld tussen 90 en 150 MU. (Vertaald 0,09 - 0,15 mm lakdikte , Primer, kleurlak, blankelak)

    Als je er geen vertrouwen in hebt, besteed het dan uit.
     
  13. Mee eens, ga niet meteen als een malle aan de gang op je dak of motorkap omdat de schade sneller is gemaakt dan is opgelost... Ik had de mazzel dat ik een oeroude Mitsubishi Carisma had met een uni lak (geen metallic of blanke lak). Die was compleet verweerd en daar heb ik veel ervaring mee opgedaan. Dus weet niet of je in je vriendengroep nog iemand kent met een oud barrel waar je op mag testen? [emoji6]

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  14. Ik heb destijds op de sloop e een motorkap van een Ford Ka gescoord om hier op te oefenen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     


  15. Doet hij het makkelijker voor komen dan het is?
     
  16. ABSOLUUT! Ik heb ze met een excentrische enorme schade zien maken.
     
  17. Je moet er sowieso mee leren omgaan en ook weten hoe de machine te gebruiken. Ik heb voordat ik de keuze maakte de dab900 te kopen eerst een uitleg bij Carclean bij te wonen.
     
  18. Hij heeft al de nodige uurtjes boven een auto gehangen... Het is idd geen rocket science, maar zoals er meer al aangeven, je moet even het gevoel krijgen en de juiste middelen in huis halen.

    Ik heb laatst naar wat YouTube clips van Meguiars gekeken, daar leggen ze wel heel erg uitgebreid uit hoe je je pads voor moet bereiden en verzadigen. Ook de doek die hij als een prop gebruikt bij het uitpoetsen... Kom op, netjes vouwen en elke keer omdraaien naar een schone kant.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     

Deel Deze Pagina