Poets - How to's & Info

Discussion in 'Wassen & Poetsen' started by Boyd, Nov 7, 2007.

  1. Wat is het verschil met die watermagnets? en kan je die gewoon uitwringen als deze nat is? Ik heb niet echt een beeld bij zo'n doek :).

    Hoe maken jullie overigens de pads schoon waarmee je net de wax hebt ingesmeerd? Is daar ook een goedje voor?
     
  2. In principe zou een microvezel droogdoek zoveel water op moeten kunnen nemen dat uitwringen niet nodig is. Het is geen zeem.
    Ik heb zelf nooit een Watermagnet gehad, maar op advies van velen heb ik gelijk een andere gehaald.

    Pads kun je gewoon schoon maken met Dreft, Dubro of soortgelijke produkten. Ik gebruik zelf het laatste restje Valma Wash&Shine hiervoor. Wat echt goed werkt is Micro Restore.
     
  3. De doeken niet uitwringen, dan kun je de microvezels kapot draaien. De WM is gewoon een kwalitatief mindere doek. Over het algemeen kun je stellen wat de waffle doeken minder zijn dan de microvezeldoeken.

    Pads zou ik als budgetoplossing schoonmaken met de gele Dasty van de Wibra. Even inspuiten en erna uitspoelen.
     
  4. Wasmachine en pads :)
     
  5. Kan ook prima. Mijn washandleiding staat op pagina 68 en daar gaan dus ook alle pads mee. De machine pads gaan bij mij ook de wasmachine in net als alle andere pads. Drogen wel even met de velcro naar boven anders kan deze loslaten.

    Tussentijds schoonmaken zou kunnen met dasty of APC als je geen padwasher hebt.
     
  6. de waffledoeken zijn gemaakt van samengeperst microvezel in een wafel-structuur (zoals ik heb begrepen) en werken minder fijn dan de grotere microvezeldroogdoeken.
    ik heb ook het idee dat de microvezeldoeken zachter zijn voor de lak (maar dat zal wel tussen mijn oren zitten :lol:)
     
  7. Vandaag ff lekker uit geleefd op de mondeo van mijn vader.
    Voor mij de eerste keer met de nieuwe spullen en kennis van jullie :P.
    Eerst de auto maares goed afgespoten en daarna gewassen met de wash mitt en de 2-emmer techniek. Werkt wel lekker, maar ik had niet genoeg aan 1 emmer hoor :).
    Daarna geprobeert met de waterslang het meeste water proberen af te laten stromen, maar dat was niet echt een succes :s, (wat doe ik fout?).
    Goed dan ligt er vrij veel water nog op de auto, en vindt ik de watermagnet niet heel lekker werken. (jajaja jullie hebben het gezegd over de mequiardoek :P), ik kan me ook niet voorstellen dat 1 doek al dat water kan opnemen. Zeker aan het eind blijft de auto wat vochtig, (hoe doen jullie dit?).
    Daarna begonnen met het kleien. Aangezien ik niet heel veel tijd had heb ik besloten alleen de zijpanelen en de motorkap geheel te doen, de rest doe ik van het voorjaar.
    Maar wat is dat cool zeg :). eerst voel je wat weerstand, daarna spiegelglad, vergeten een foto te maken maar je ziet echt de vieizigheid erin zitten (bruine rommel :P). Na het kleien, de paint cleaner en de polish erover, om nadat ik wat krasjes weg heb gewerkt de hele auto in de gold wax te zetten. Ik had alleen ervaring met de NXT wax maar deze werkt net zo prettig, en nu is het kijken hoelang deze blijft parelen.

    Kortom een lekker half dagje poetsen en weer veel geleerd :). Het verschil volledig behandelde delen en de onbehandelde delen (alleen wassen en wax) is echt enorm zeg, zoveel gladder, glanzender. Mondeo kan er weer even tegenaan en van het voorjaar gaatie volledig aan de beurt komen.

    Goed wat fototjes:

    Het begin, een vieze mondeo:
    [​IMG]

    krasjes rondom de handgrepen (helaasch geen afterfoto gemaakt):
    [​IMG]

    en het eindresultaat van de volledig behandelde delen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en een beetje spielerij met een fototoestel :P
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. weer netjes geworden Raymond, maar wel jammer dat je de tijd niet had om de hele auto te kleien.
    zoals je zelf al aangeeft dat er best wel verschil in zit, zal je de komende tijd dat zeker gaan merken omdat op de delen waar wel gekleid is de wax beter "hecht" dan op de delen waar dit niet is gedaan.
    verder goed bezig weer :cheer:
     
  9. De reden dat er veel water op de auto bleef liggen komt door het feit dat de auto geen goede bescherming had. Hierdoor loopt het water er niet goed af. Je had ook tijd kuunen besparen door de auto niet droog te maken na het wassen maar direct te gaan kleien.
     
  10. Ziet er weer netjes uit, je raakt van zelf verslaafd aan het poetsen :D
     
  11. heb eea doorgelezen maar t duizeld me toch een beetje tav de mogelijkheden.

    Heb zojuist een nieuwe focus3 gekregen en dies nu binnen 3 dagen al vies (behoorlijk, door regen en 600km rijden), iemand tips om hem snel/doch goed schoon te krijgen? (meen dat ik zelfs hier nog wat ongebruikte spullen van Meguirs heb :P)

    Vorige focus == wasstraat, maar probeer dat nu toch echt te voorkomen.... :)
     
  12. ik zeg: wasbox, zelf de auto afspuiten met hogedruk en daarna wassen (liefst met 2 emmers systeem en goede washmitt)
    het mooiste is om zelf emmers (met deksel) mee te nemen van thuis met in 1 emmer de juiste shampoo erin en de andere met water.
    na het wassen nogmaals afspuiten met water en dan drogen.
    dit is namelijk de wasmethode die ik hanteer voor de winter.
     
  13. idd slimme methode, zit vooral bij mij nu met vieze velgen, de 'dealer' clean op de lak is opzich nog 'ok'.
     
  14. Shampootje en een velgenborstel doen wonderen. Oude of goedkopere washmitt is ook een optie.
    Veel heb je niet nodig, aangezien de remstof nog niet heel vast kan zitten.
     
  15. just did :) Even snel schoon gemaakt weer, zodat het inderdaad niet erin gaat vreten. Wel lastig tho om binnen goed schoon te doen, dus nog keer tactiek bedenken. Heb geen zin om de band namelijk eraf te halen. Maar misschien eens teflon laag doen denk ik wel aan.

    Iemand hier daar ervaringen mee?
     
  16. Je hebt speciale waxen voor velgen. Hierdoor hecht de remstof veel minder aan de velg.
    Rimwax is best een goed product, maar er zijn er meerdere.
     
  17. Zo doe ik het ook altijd in de winter, alleen neem ik een grote jerrycan mee met water en 2 emmers. Maar het is eigenlijk veel handiger net als jij doet met 2 emmers water en een deksel erop.
    Maar zolang de temperatuur boven het vriespunt blijft was ik gewoon op de oprit. :thumbs:
     
  18. Ik gebruik van het merk wheelwax. Ook super spul en je hebt er maar heeeeeeeel weinig van nodig :cool:
     
  19. ik heb 2 "mayonaise emmers" gekregen, 10 ltr inhoud en lucht en waterdicht met de deksel erop (zet ze wel in een boodschappenkrat als ik naar de wasbox rij ;))

    Wheelwax=:thumbs:
     
  20. Mijn Focusje is zaterdag voor het eerst in zijn bijna 10jarige bestaan met klei in aanraking gekomen, maar wat voor zooi komt er dan nog van je auto af zeg. Bij deze nog bedankt voor dit topic, dat heb ik als leidraad gebruikt :P

    Gebruikt; Meguiars Gold Class shampoo, starter kit Meguiars klei, Meguiars NXT 2.0, mijn rug en m'n rechterarm (die beiden gaar zijn nu). Ik heb het polish gedeelte overgeslagen, over 3-4 maanden ziet de auto toch alleen nog maar de wasstraat omdat hij dan van eigenaar is gewisseld.

    Zo voor een eerste keer uitproberen ben ik er best tevreden mee, dat ga ik met m'n nieuwe auto standaard doen. Omdat foto's meer zeggen dan woorden 2 foto's. Ik heb geen foto's van voor het poetsen helaas, ik kwam wat in tijdnood omdat ik nog een auto moest poetsen. Voor de kritische forumlezer, de velgen zijn niet gepoetst, een kwartier nadat deze foto's waren gemaakt zaten de winterbanden onder de auto :P;

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     

Share This Page