Pedalentruuk? foutcode motorsysteemstoring achterhalen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Konink, 10 jan 2015.

  1. Het is weer eens zover, motorsysteemstoringslampje kijkt me boos aan vanuit het dashboard.
    Om mezelf een tripje langs de garage te besparen waar ze vaak valuta willen zien voor het uitlezen van de foutcode zou ik graag zelf de code achterhalen.
    Bij mijn vorige bolide, een opel corsa 1.7DI, kon je door het gas en rem pedaal in te drukken terwijl je de auto op contact draait de foutcode uitlezen door een reeks knipperende ledjes te ontcijferen.
    Jammer dat de complete boordcomputer van die auto naar zijn gallemiesen was getrild, wie monteert dat ding dan ook op het blok?

    Maar goed, mijn vraag dus; kan je bij de Focus iets soortgelijks doen om achter de foutcode te komen?

    Ik had al wel iets gevonden over odometernulknopje indrukken, maar dan kom je in een testmenu van enkel de tripcomputer en aanverwante, niet bij de foutcodes van het motorsysteem.
     
  2. Voor zo ver ik weet is dat niet mogelijk. Je zal dan toch echt een computer nodig zijn.
     
  3. In het testmenu van de teller worden wel degelijk foutcodes die in de PCM zijn opgeslagen weergegeven. Dit is echter zeer beperkt en lang niet alle codes worden hier weergegeven.

    Er is maar 1 goede manier om achter de eventuele foutcodes te komen en dat is door de auto met een geschikt diagnosesysteem uit te lezen via de OBD poort. Gebruik hiervoor bij voorkeur een Ford specifiek systeem of Ford specifieke software. In veel gevallen kunnen deze ook fabrikant specifieke foutcodes weergeven die door andere universele systemen niet worden weergegeven.
     
  4. Mocht je het toch willen proberen met het test menu: de setknop op de richtingaanwijzerhendel ingedrukt houden terwijl je de sleutel op contact 2 zet en ingedrukt houden tot er TEST in het display van de kilometerstand komt.
    Zelf heb ik het ook al eens gebruikt toen er motorsysteemstoring was. Test menu gaf toen aan dat er geen DTC codes waren, terwijl er verschillende fouten in de computer stonden (bleek bij de dealer).
     
  5. Inmiddels bij de ford garage langs geweest, meerdere foutcodes nog in het systeem.
    boosdoener was het lege reservoir van het roetfilter additief, een foutmelding van de egr klep.
    die egr gaat een dezer dagen toch schoongemaakt en afgeblind worden, maar het roetfilteradditief kan ik helaas niet zelf bijvullen kwam ik achter.

    garage begon ook over het vervangen van de distributieriem, daar we onlangs de 200k voorbij zijn gegaan.
    echter is die al eens vervangen alleen niet door de officiele ford garage.
    [​IMG]
    waarom de vorige eigenaar bij 128k de distributie riem al heeft vervangen is me een raadsel.
     
  6. Bij mij rond die kilometerstand vanwege een lekkende nokkenaskeerring.
     
  7. Vervangen mey de Waterpomp of zit deze bij de diesel niet bij deze riem
     
  8. Je bedoelt, of de waterpomp mee is vervangen? Bij mij niet in ieder geval, was garantie.
     

Deel Deze Pagina