1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

PAT vloeistof tank denkt leeg te zijn

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door E-Vix, 14 jul 2019.

  1. De PAT vloeistof tank van mijn MK2.5 1.6 TDCi uit 2009 denkt leeg te zijn terwijl hij dat niet is.

    Iets minder dan een jaar geleden op vakantie kregen wij een motorstoring. Na het zelf eerst uitgelezen te hebben en de ANWB gebeld te hebben, bleek dat de tank mat PAT vloeistof (DPF Regeneratie vloeistof) leeg te zijn. Bij een lokale garage is deze toen bijgevuld en gereset.
    Bijna een jaar lang en een krappe 30.000 km heb ik hier geen problemen mee gehad (wel wat turbo en roetfilter problemen, maar dat is opgelost door een nieuwe turbo druk regelaar te plaatsen, en door het DPF filter te laten reinigen waarbij het laatste onder garantie is gebeurd door de verkoper). Tot een paar dagen geleden de motorstoring foutmelding weer terug kwam. Het waren exact de zelfde foutcodes dus ik ging er van uit dat het tankje weer leeg was (Ik dacht dat wellicht door de DPF problemen er meer vloeistof was gebruikt). Ik heb dus meteen 2 liter DPF vloeistof besteld om het bij te vullen.

    Vanmiddag heb ik de vloeistof bijgevuld, maar in plaats van 1,8 liter ging er maar zo'n 0,7 liter in. Hierna met Elmconfig de FACM module gereset (FACM -> Procedures -> Fuel Additive Counter Reset). Dit leek keurig te werken. Alle foutmeldingen waren ook keurig weg. Alleen toek ik daarna de auto opnieuw startte, kwam de melding weer terug.
    Ik heb het meerdere keren geprobeerd zonder resultaat. Ik heb het daarna ook nog via Forscan geprobeerd (service Procedures -> FACM -> FACM Refill), maar zonder resultaat.

    Als ik naar de status van de FACM in Elmconfig kijk, dan lijkt het wel alsof hij wél ziet dat de tank vol is (staat vinkje bij "Level - Full", maar tegelijkertijd ook denkt dat het tankje leeg is (The current level 0/15)

    [​IMG]
    Doe ik iets verkeerd, of is er iets defect? Het tankje was niet leeg, dus de foutmelding was sowieso in eerste instantie niet terecht. Maar is het dan de sensor die defect is, of is het de FACM module die niet goed werkt?
    Weet iemand nog een manier om de FACM module of de sensor te testen?
    Ik neem aan dat bij een vol tankje the current level 15/15 moet zijn.
     
  2. Ik ben niet bekend met het hele systeem, maar moet die "Mass of additive added since last filling" niet ook een waarde hebben?
     
  3. dpf wordt bij je diesel bij de brandstoftank bijgedaan. is zelfde als dpf cleaner dat je in de tank kan doen. alleen dan sterker in werking.
    elke keer als je tankt dan vult hij de tank iets. geen idee of bij ford ook zo is, maar bij peugeot zat er voor dit systeem ook een magneet schakelaar bij de tankdop. ging die open en dicht dan werd de tank inhoud berekend en gekeken hoeveel addatief erbij gedaan moet worden.
    geen idee hoe ford het systeem heeft geprogrammeerd maar eigenlijk komt dit meer van bosch af de brandstofsysteem dus lijkt me dat er geen groot verschil in zit. echter je weet het nooit af en toe.

    wat betreft programma hou rekening mee dat het niet officieel ford is en dat er foutjes in kunnen zitten. zoals je nu aangeeft zit het systeem vol.
    het kan zijn dat vorige keer de tank gevuld is maar niet goed gereset is. dan heeft het systeem geen idee dat hij weer vol zit. na zoveel keer inspuiten gokt hij dat de tank leeg is.
    zit namelijk geen niveau meter in de tank zelf

    in dit geval zou ik bijna zeggen dat het goed moet zijn, dat je tank weer netjes vol zit. de waardes in de software kan een fout zijn in de software maar is nartuurlijk niet zo te zeggen
     
  4. @rfknol
    Die waarde klopt. dat is de hoeveelheid vloeistof die is ingespoten in de benzinetank sinds de vorige reset. Aangezien hij net gereset is een er nog niet is getankt, is dat 0. Er stond een waarde voordat ik hem heb gereset.

    @trucker0werner
    Het is niet het programma, maar de wagen die de melding geeft. Een paar seconden nadat de auto is gestart komt er "motorstoring" op het dashboard, en komt code p1922-60 weer terug in de FACM module.
    Er zit overigens wel degelijk een sensor in de tank, maar deze met alleen of er wel of geen vloeistof in zit. Hij kan alleen niet meteen hoeveel vloeistof er in zit.
     
  5. even gecheckt en een zegt dat er geen niveau sensor is en ander zegt dat er een piezo sensor op de pomp zit. vaak is het bij dit systeem dat er geen zit en alleen via aansturing en reset het weet hoeveel het is.
    mogelijk is de vorige keer op reset gedrukt maar niet goed gegaan met het gevolg dat hij nu denkt dat hij leeg is.

    zag op internet voorbij komen om te resetten zonder obd

    Code:
    Ensure filler flap is closed, and ignition is in position 0
    
    You have 60 seconds to complete stage 1 of the procedure, beggining when ignition is turned to position II
    
    Stage 1
    
    
    
    [LIST]
    [*]Turn ignition to position II
    
    [*]open fuel flap, close fuel flap
    
    [*]open fuel flap, close fuel flap
    
    [*]Turn ignition to position 0
    
    [*]Turn ignition to position II
    [/LIST]
    
    
    Stage 2 must be started within 60 seconds of igition being turned to position II in Stage 1
    
    Stage 2
    
    You have 10 seconds to complete the following
    
    [LIST]
    [*]open fuel flap, close fuel flap
    
    [*]open fuel flap, close fuel flap
    
    [*]open fuel flap, close fuel flap
    [/LIST]
    
    
    For Stage 3, wait a minimum of 15 seconds.. but no more than 30 seconds, anything over 30 seconds and you have to start again.. the window is 15-30 seconds.
    
    Stage 3
    
    You have 10 seconds to complete the following
    
    
    
    [LIST]
    [*]open fuel flap, close fuel flap
    
    [*]open fuel flap, close fuel flap
    
    [*]open fuel flap, close fuel flap
    [/LIST]
    
    
    Stage 4
    
    
    
    [LIST]
    [*]Start engine, and run at idle for minimum of 20 seconds
    
    [*]After 25 seconds, MIL or PCL light should illuminate, or message displayed on instrument cluster to indicate reset has been achieved
    
    [*]Turn off engine, and move ignition to position 0
    
    [*]Turn ignition to position II, no message, PCL/MIL light should no longer be illuminated
    [/LIST]
    
    
    If eigther are illuminated or message still displayed, try procedure again. 
    geen idee of dit werkt, andere schrijven op forscan dat je dealer gereset moet worden.
    kan zijn dat via elm die niet perfect werkt het niet goed werkt.

    andere met dezelfde storing heeft eerst facm module vervangen en kreeg weer storing, daarna de tank zelf vervangen en toen was het probleem weg
    https://www.fordownersclub.com/forums/topic/87725-facm-reset/page/2/#comments
     
  6. Ik had zelf de zelfde informatie al kunnen vinden.

    Het truukje met de benzineklep heb ik ook al meerdere keren geprobeerd, maar het haalt niets uit.

    Ik vrees zelf dat de sensor in het tankje defect is. Ik meerdere discussies gelezen of er nou wel of geen sensor in zit, maar uiteindelijk blijkt er gewoon een sensor in alle tankjes te zitten. Ik hoop alleen een manier te vinden om dat met zekerheid te kunnen zeggen. FACM modules zijn lastig te vinden en zijn als je ze vind niet goedkoop. Dus op de bonnefooi een andere FACM module kopen en er in zetten wordt een beetje duur.

    Als inderdaad blijkt dat de sensor in het tankje defect is, dan heb ik al een goedkoper alternatief gevonden. Dan gaat het hele DPF filter er namelijk onder uit. Dan kan de FACM module simpelweg losgekoppeld worden en dan is de foutmelding ook weg.
    Omdat de auto van voor 2011 is kan dit nog legaal. Bij de RDW kan je het op het kenteken laten bijschrijven zodat je bij de APK er ook geen problemen mee krijgt.
     
  7. Dan is idd eventueel dat ook mogelijk
    Geen idee wat je moet verwijderen maar voor 2011 mag je op papier zonder roetfilter hebben/rijden. Alleen even kijken of ze je dan geen euro3 of zo van maken. Want dan zou je problemen kunnen hebben met mileuzones.
     

Deel Deze Pagina