Paar vragen mbt accu vervangen

Discussion in 'Electronica' started by ICB, May 14, 2016.

  1. Mijn accu is overleden, en bij het vervangen liep ik tegen wat vragen/problemen aan. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :) Gaat om een Ford Focus station 3 fase 1.

    [​IMG]

    1. De ruimte is erg klein, klopt het dat ik als ik de 2e cover (C) verwijder en B wat naar achter duw ik de accu in een hoek van 90 graden er uit kan halen? Of moet ik luchtfilter (?) A verwijderen. Ik heb een manual van helm waar het erg verwarrend in staat beschreven....

    2. Ik las verschillende meningen over zilver/calcium accu's: moet er een zilver/calcium accu in of kan er ook een zwaardere in om te compenseren voor de hogere laadspanning? (newbie met accu's ;)). Bv van een zilver/calcium accu van 52 Ah / 500 A naar een gewone van 61 Ah / 600 A?

    Bedankt alvast voor meedenken en/of reageren
     
  2. Ik neem aan dat je een start/stop systeem hebt en dan heb je een accu nodig die daarvoor geschikt is. De afkortingen daarvan weer ik zo even niet uit mijn hoofd.
     
  3. Sorry, vergeten te vermelden maar ik heb geen start/stop knop
     
  4. #4 JW, May 14, 2016
    Last edited by a moderator: May 14, 2016
    Om de accu te vervangen kan je het beste het luchtfilterhuis verwijderen. Vervolgens kan je de voorzijde van de accubak los klikken en de accu (nadat de klembeugel en accuklemmen zijn losgemaakt) naar voren er uit schuiven.



    Je moet hetzelfde type accu er in plaatsen als dat er nu in zit. Als er nu een Zilver/Calcium accu in zit moet er weer een Zilver/Calcium accu in en als er nu een EFB accu in zit moet er weer een EFB accu in.

    Wanneer je hiervan afwijkt is de kans op problemen of een zeer korte levensduur van de accu zeer groot.

    Tevens moet je er rekening mee houden dat bij de Focus 3 de accucapaciteit in de centrale voertuig configuratie is geconfigureerd. Deze configuratie is onder andere van belang voor het Battery Monitoring System. Wanneer je een accu plaatst met een andere capaciteit moet dit ook in de centrale voertuig configuratie worden aangepast.
     
  5. Er zit nu een zilver/Calcium accu in, dus dan is dat duidelijk.

    Ik zag (meen ik van jou of van rfknol) een post over het resetten van het Battery Monitoring System, die staat sowieso op m'n lijstje; kan ik dat aanpassen eventueel zelf doen of is dat beter om via de dealer te doen?
     
  6. Als ik de foto zo bekijk kan het weleens zo zijn dat je auto geen Battery monitoring System heeft. Bij auto's met Battery monitoring System is de negatieve accuklem voorzien van een sensor die het laden/ontladen van de accu monitort.

    Wanneer de auto geen Battery monitoring system heeft is het in theorie niet noodzakelijk om de accu capaciteit in de centrale configuratie te wijzigen.
     
  7. Ok! Nog een vraag mbt zilver/calcium accu: zit er op elke Ford zo'n smart charge systeem? En klopt het dat juist vanwege dat systeem een zilver/calcium accu nodig is?

    Bedankt iedereen overigens voor alle reacties tot nu toe:thumbs:
     
  8. Luchtfilterhuis verwijderen is echt niet nodig hoor. Ik heb er zelfs een 190 mm hoge accu ingekregen. Enkel voorstel paneel van de accubak wel ff loshalen.

    Dit filmpje heb ik als handleiding gebruikt. Tussendoor wel ff doorspoelen want het is wel een erg lang verhaal.

    [youtube]https://youtu.be/PcMapd-Z3Lg[/youtube]
     
  9. Thanks, die ga ik kijken
     

  10. Elke Focus (vanaf de focus 1 t/m de Focus 3) heeft een Smart Charge systeem waarbij de dynamo vanuit de PCM wordt aangestuurd. Aan de hand van sensordara zoals motortemperatuur, buitentemperatuur en accuspanning stuurt de PCM de dynamo aan. Hiervoor is de dynamo d.m.v. een 3-polige connector verbonden met de PCM.


    Het Smart Charge systeem is echter niet de reden dat er een Zilver/Calcium accu nodig is. Een Zilver/Calcium accu is een variant op de conventionele lood accu waarbij de platen in plaats van lood zijn gemaakt van een lood/zilver/calcium legering. Het voordeel hiervan is dat een Zilver/Calcium accu hierdoor beter bestand is tegen hogere temperatuur, een langere levensduur heeft en dat de accu capaciteit gedurende de levensduur van de accu minder afneemt.

    Een andere eigenschap van de Zilver/Calcium accu is dat deze een hogere laadspanning nodig heeft als een conventionele lood accu. Bij een Zilver/Calcium accu moet de laadspanning zo tussen de 14,4 en 14,8 Volt liggen. In de praktijk is het niet ongewoon dat de laadspanning zelfs nog iets hoger ligt. Bij voertuigen die zijn voorzien van een Zilver/Calcium accu is het acculaadsysteem en het volledige elektrische systeem berekend op deze hogere spanning.

    Wanneer je een conventionele loodaccu in een auto plaatst die een Zilver/Calcium accu vereist zal deze geen lang leven hebben. Door de hogere laadspanning kan de accu gaan koken en kunnen de platen kromtrekken.

    Andersom is het zo dat wanneer je een Zilver/Calcium accu in een auto plaatst die een conventionele loodaccu vereist deze ook geen lang leven zal hebben. Hierbij is de laadspanning te laag voor de Zilver/Calcium accu waardoor de accu onvoldoende wordt geladen.
     
  11. Helder, wederom bedankt :)
     
  12. Nog een allerlaatste vraag (:shock: ik blijf bezig) heeft het zin een iets zwaardere zilver/calcium accu er in te zetten, of maakt dat niet uit?

    Nu zit er een 52 Ah / 500 A accu in
     
  13. Je kan er een accu met hogere capaciteit in zetten mits deze in de accubak past. De hoogte en breedte van de accu moet gelijk zijn aan die van je huidige accu i.v.m. de bevestiging. Normaal is dit 175 mm x 175 mm. Wanneer je een accu plaatst met een hogere capaciteit mag deze dus alleen in de lengte groter zijn.

    Verder moet je goed letten op de positie van de polen. Deze moeten op dezelfde positie zitten als bij je huidige accu.
     
  14. @ja weet je ook wat de laagspanning is van een normale loodaccu
     
  15. De laadspanning van een normale lood accu ligt tussen de 12,9 en 14,1 Volt. Onder de 12.9 Volt wordt een lood accu niet geladen en een spanning van boven de 14,1 Volt kan in theorie de accu beschadigen waardoor de levensduur sterk afneemt.
     
  16. mijn Ford Cmax DM2 2010 , heeft een slechte reputatie met accu's bij mij, (kom ook door gebruik, soms een week geen auto gebruik, soms korte stukjes), originele accu slecht bij 5 jaar, vervangen door een Varta silver line, deze ging 3 jaar mee. hierna de goedkoopste merkloos, helaas maar 1 jaar... (voor garantie wel geld terug), toen een originele Ford gekocht 2019, voor 140 euro, deze accu gaf met de kou in januari start problemen, met externe lader opgeladen , lader gaf aan "accu vervangen" , ben toen bij Wassink nijmegen gegaan voor garantie... helaas 1ste meting niet goed, daarna opgeladen door hun, toen wel "goed genoeg"?? moest wel onderzoek kosten betalen?? teleurgesteld naar huis.. zonder accu.

    hierna auto gecontroleerd , laadspanning is prima (14,4-15,2 volt, normaal voor smart charge), lekstroom als auto stilstaat, na 40 min <55 mA, ook goed dus.

    vandaag een nieuwe accu er zelf ingezet (heb geen zin ergens te staan), heb nu een grotere gekocht, origineel 278x175x175 mm 70Ah , nu 315x175x175 75 AH maar ook een EFB accu merk EXIDE, die grotere pas erin, omdat ik een verwijderbaar eindstukje uit de accubak kon halen.(weet niet of alle Ford Cmax dat hebben).

    accuspanning is nu prima, ook na poos staan, spanning tijdens starten is nu 11,2 Volt (met de Ford accu(die volgens Wassink Ford dealer goed is) rond de 9 Volt).

    Als laatste zon FORD accu is eigenlijk gewoon de goedkoopste Bosch accu (op de accu stond een type nummer , Motorcraft : 570 44 064 70Ah 640A cca , de goedkoopste Bosch S3 007 ..kost allen bijna de helft van een Ford accu , (dure stickers:) )

    Ben benieuwd hoelang deze nieuwe EXIDE EFB accu meegaat....

    Groet Wim
     
  17. De originele accu's die af fabriek worden gemonteerd zijn Ford accu's en geen Motorcraft. De Ford accu's worden geproduceerd door Johnson Controls. Dit is het moederbedrijf van Varta. Bij de originele Ford accu's staat dus ook Johnson Controls of zelfs Varta op de sticker boven op de accu.

    Wat vervangende accu's betreft bied Ford 2 opties. De originele Ford accu's en de Motorcraft accu's. Onder de Motorcraft merknaam bied Ford (veelal aan slijtage onderhevige) aftermarket vervangings onderdelen aan welke een voordeliger alternatief vormen voor de originele Ford onderdelen. Deze onderdelen worden ingekocht bij verschillende fabrikanten van aftermarket onderdelen en voorzien van Motorcraft labels en verpakking.


    570 144 064 is het 9-cijferige ETN nummer. Het ETN nummer vervangt het oudere DIN nummer om accu's te identificeren. Dit nummer bevat informatie over accuspanning, accu capaciteit, formaat, positie van de polen en koudstartstroom (CCA). Dit nummer bevat uitsluitend technische informatie en zegt dus werkelijk niets over wie de fabrikant is van de accu. Op basis van het ETN nummer is het dus onmogelijk om te bepalen dat deze Motorcraft accu is geproduceerd door Bosch.


    Afgaande op eerdere posts heb jij een C-max 1. De C-max 1 heeft het conventionele Smart Charge laadsysteem dat is gebaseerd op een Zilver Calcium accu en niet op een EFB accu. De laadspanning en karakteristiek van het conventionele Smart Charge systeem is niet geschikt voor een EFB accu. De kans dat de EFB accu geen lang leven heeft is dus levensgroot.
     
  18. JW, bedankt voor reactie.
    van nummer wist ik niet , maar uit je antwoord begrijp ik dat een motorcraft, dus slechtere kwaliteit kan zijn als origineel Ford., komt ook uit mijn ervaring.., blijft natuurlijk vreemd dat de accu's zon korte levensduur hebben, 5 jaar, kan ik mee leven, 3 jaar vind ik erg kort, daaronder eigenlijk niet acceptabel.
    na een hele studie accu's, heb ik gekozen voor de EFB, omdat deze beter tegen lager stilstaan, en makkelijker lading opnemen, volgens Banner en Exide site, kun je een EFB accu óók inzetten als vervanging "normale" accu, voor een AGM accu heb je andere laadspanningen nodig.
    ik kan helaas weinig vinden over de laadspanningen die verschillende soorten accu's , verkopers (brezan, ford, enz), weten het helemaal al niet, navraag bij Bosch: technische info moet je vragen aan verkoper:) , alleen Yuasa geeft een duidelijke uitleg: https://www.yuasa.co.uk/info/technical/silver-calcium-batteries/ helaas was de accu van Yuasa nog iets groter (137x175x175), en was bang dat die net niet zou passen , achteraf gezien had die ook gewoon gepast (Yuasa YBX7110).
    de accu die ik nu erin heb is EXIDE EL752

    de tijd zal het leren, maar zon exide accu was niet zo duur (105 euro), dus als die net zo lang meegaat als motorcraft... is het toch winst.

    probleem blijft dat combinatie Smart charge (met behoorlijk hoge laadspanningen), soms auto 10 dagen niet gebruiken, af en toe (te) korte stukjes, en de defecte blaupunkt FX radio (die can bus wakker hield), inmiddels een android radio. geen lange levensduur voor accu's geeft.

    mijn auto is inderdaad de C-max 2007-2010 versie 1,6TDCI , nu 9 jaar zelf in bezit inmiddels 240000km gereden.
    doe alle onderhoud zelf, ben elektronisch goed onderlegd, en veel mechanische ervaring, maar ben niet werkzaam in de auto branche.

    groet Wim
     
  19. een Bosch accu word trouwens óók bij Johnson Controls geproduceerd , maar "uit dezelfde fabriek" wil niet zeggen gelijke kwaliteit of productie methode, Johnson Controls, kan die per merk wijzigen
     
  20. als laatste , zo'n motorcraft accu is eigenlijk een Calcium techniek, en geen silver calcium, dus ook hier is de smart charge niet voor ingesteld (waarom verkoopt de ford dealer deze dan ?) , vond net een heel stuk over deze accu's en ook uitleg over de codering . https://www.ford-focus-klub.com/download/Ford_aku_all.PDF
     

Share This Page