1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

P000A/000010 - Camshaft A (Bank 1 Intake): Positioner Slow Response

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door pmeulman, 4 apr 2013.

  1. Hallo, mijn naam is Paul en ik heb sinds korte tijd een Ford Focus gekocht. Type II van 2006 (via RDW: Variant HXDA1W Uitvoering 5ABAL6). Het motormanagement lampje brandt constant oranje. Volgens het uitlezen krijg je de volgende code en uitleg: P000A/000010 - Camshaft A (Bank 1 Intake): Positioner Slow Response.

    Heeft iemand een idee of suggestie wat deze code inhoudt en eventueel een oplossing?

    Er wordt ook een suggestie gedaan bij sommige fora dat het ook om oude olie resten kan gaan nadat er nieuwe is in gegaan. Op zich klopt dit, want de olie die er uit kwam was weinig, zwart en dik. Ik heb toen de olie en oliefilter vervangen. De volgende dag ging het lampje branden. Echter ik vind dat bij het optrekken de motor idd zich inhoudt. Mocht iemand een idee hebben, ik hoor het graag.
     
  2. Is dit een 1.6 Ti-vct? Dus met 115 pk?
     
  3. wel een 1.6 Ti-VCT, maar volgens mij 100 pk? Ik heb de gegevens van de RDW gehaald namelijk.
     
  4. #4 Godtoh, 4 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2013
    1.6ti-vct heeft 115pk, de normale 1.6 heeft 100pk.
    Wellicht is de solenoid (voorste als je voor de auto staat) vervuild waardoor deze langzaam reageert. Hij reageert nog wel, anders zou je een andere fout krijgen verwacht ik.
    Wellicht volstaat schoonmaken, maar ik zou even niet weten hoe.
    [​IMG]
    Links van de oliedop rechts van de distributiekap zie je zo'n solenoid, degene waar je tegenaankijkt (de voorste vanaf de voorkant van de auto) is de solenoid voor je inlaat. Aan de andere kant zit die voor je uitlaat.
     
  5. De gewone 1.6 16v heeft 100 Pk
    De 1.6 16v Ti-VCT heeft 115 pk
     
  6. #6 pmeulman, 5 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2013
    Gothon en Nickysmeding jullie hebben gelijk, het is de 16v Ti-VCT Futura! Ik zal laten kijken of het de solenoid is, misschien heb ik eens mazzel. Het is verder een hele fijne auto. Solenoid is vervangen, juiste motorolie 5W30 synthetisch er ipv 10W40 en nieuwe bougies. Foutcodes gereset en stukje gereden. Lijkt meer druk te hebben tijdens opschakelen. Nu kijken of motormanagement weer op oranje springt. Deze 2e code kwam ook naar voren bij het uitlezen: http://www.dtcsearch.com/P0010/?from=Torque.
     
  7. Lijkt wel verdacht veel op de solenoid inderdaad. Kan gebeuren natuurlijk.
     
  8. Helaas vervanging solenoid, olie, bougies het heeft niet geholpen.
     
  9. Jammers, kunnen ze hem bij de dealer rijdend uitlezen?
    Wat het nog zou kunnen zijn is de nokkenassensor van de desbetreffende nokkenas. Maar dat is heel veel giswerk.
     
  10. #11 Godtoh, 11 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2013
    Begrijp me goed, het is giswerk. Vervangen zal niet heel moeilijk zijn, zeker niet als jullie voertuigtechniek op school hebben.

    Volgens mij wordt het VCT systeem gecontroleerd door de nokkenassensor, deze meet daadwerkelijk de verschuiving van de nokkenas.

    Het zou natuurlijk ook een echt hardwarematig probleem kunnen zijn met de nokkenassen zelf of de nokkenastandwielen. Dat hoop ik niet voor je, dat is een stuk duurder dan een euro of 30.

    Lukraak wat vervangen zou ik niet doen, maar wat je wel exact moet doen weet ik ook niet, ben helaas geen monteur. Wat ik bij m'n eigen auto heb getest is dat ik de solenoid aansturing los heb gehaald, hier kreeg ik ook een paar fouten op (logisch). Maar dat was een andere fout dan die.

    Wat ook kan, is dat je distributietiming versprongen is, heeft hij al een riemwissel gehad of is ie al toe aan de distributiewissel?
    Mogelijk nog een keer doorspoelen met olie, maar dat wordt erg prijzig allemaal.

    Wat je kan testen (eigen risico) is de beide solenoids loshalen, een klein stukje rijden (zolang je even boven de 1500rpm uitkomt) en kijken welke fouten je dan hebt. Mochten er nieuwe fouten bijkomen kan denk ik niet dat je sensoren of solenoids kapot zijn.
     
  11. #12 pmeulman, 12 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2013
    Ok, heb niet het idee dat het iets mechanisch is, omdat de motor eigenlijk heel mooi loopt. Alleen bij gas geven en opschakelen merk je dat de motor wat rauwer klinkt en wat sloom is bij het schakelen. Vooral als deze in de 3 zit naar de 4. Maar het is inderdaad giswerk. Zal kijken wanneer ik deze acties kan uitvoeren die je hebt voor gesteld. Ieder geval dank voor het mee denken. Distributieriem is verwisseld rond 150 en de teller staat nu op 210.
     
  12. Status: sinds donderdag ging het motormanagement lampje uit! De auto trekt nu weer gewoon op! Blijkbaar is het vervangen van de olie destijds waarschijnlijk de reden dat de motor nu weer goed loopt? Had ik bijna het tandwiel en alle riemen bijna vervangen ;-) Nu eerst aan kijken hoe het gaat.
     
  13. Ik weet niet of het goed is om hier te reageren of dat ik een nieuw onderwerp moet aanmaken, maar ik zit ook al een tijdje met deze ellende.

    Hier mijn situatie:

    Het gaat om mijn Focus C-Max 1.6 TI-VCT uit 2006 met 124dkm op de klok. Deze auto is destijds nieuw gekocht bij deze garage en ook altijd daar in onderhoud geweest,

    - Auto weggebracht voor grote beurt + APK. Geen problemen en dus weer opgehaald
    - 2 dagen later ging opeens het oranje motorlampje op mijn dashboard branden. Ook merkte ik dat de auto moeizamer op gang kwam bij het doortrekken naar hogere snelheid (oprit snelweg). Niet meteen een noodloop van 3 cylinders, maar meer alsof je vermogen geknepen wordt.
    - Uitgelezen bij de garage en het leek de bobine te zijn. Deze vervangen, probleem kwam snel weer, dus de oude weer teruggezet. Ook de bougies zijn trouwens vervangen door exact dezelfde als die wat erin zaten.
    - Uit laten lezen met een ander apparaatje en deze gaf de P000A melding (Camshaft A (Bank 1 Intake): Positioner Slow Response)
    - We zijn een stuk samen gaan rijden om het probleem op te wekken (warme motor, 3000+ toeren doortrekken)
    - Garagist heeft distributie etc gecontroleerd (alles was ok, is met 93dkm vervangen) en vervolgens na wat geklooi en gebel toch maar de sensor en solenoid van de betreffende bank vervangen.
    - Hij heeft wat testritten gedaan maar kreeg het lampje niet aan en het was dus goed.
    - Ik blij om de auto weer op te halen, maar was van korte duur. Lampje ging weer aan. Wel viel me op dat het inhouden aanzienlijk minder was
    - Terug naar de garage gebracht, olie afgelaten + flush + nieuwe olie en filter
    - Gister een heel stuk gereden zonder problemen en durfde al bijna niet te juichen. Vanochtend op weg naar het werk ging het lampje weer aan.

    Nu zijn we een beetje aan het einde van de dingen wat we kunnen uitsluiten en waar het euvel te vinden. Wie o wie heeft er ervaring met dit gedoe?
     
  14. het is niet de sensor maar de nokkenas versteller of de nokkenas poelie zelf.
     
  15. Ok, daar was ik al bang voor... Bedankt voor het snelle antwoord. Gaan we daar eens naar kijken.
     
  16. inderdaad de nokkenas verstelling (poelie) defect. Pak ze gelijk allebei mee is mijn advies.
     
  17. En dan kunnen we er weer tig kilometers tegenaan? Of is dit het begin van het einde van deze motoren? Ik baal ervan dat ik de auto net een jaar in mijn bezit heb en dan dit gebeurt.
     
  18. Bekend fenomeen ja , en ja dan kan hij er goed tegenaan.
     
  19. Geld dit alleen voor de motoren in de periode van deze auto? (Focus C-Max 1.6 TI-VCT uit 2006 ) ik gok dat dit van motoren van de mk2 focus zijn?
    Als het goed is heeft de mk3 focus een vernieuwde 1.6 TI-VCT motor? Heb je daar minder issues mee?
     

Deel Deze Pagina