1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

overeenkomsten/verschillen 2.0 motoren MK1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ST130, 8 apr 2012.

  1. Wie weet wat de overeenkomsten en/of verschillen zijn tussen de 2.0 motoren die geleverd zijn in de Focus MK1. Ik doel hiermee op:

    * 2.0 16V (130 pk)
    * 2.0 ST170 (170 pk)
    * 2.0 SVT (170 pk)
    * 2.0 16V Turbo (215 pk)

    Is het ook zo dat de ST170 een Duratec is, en de SVT een Zetec? Welke onderdelen zijn onderling uitwisselbaar en daarmee doel ik op het feit of het misschien mogelijk is om het inlaatgedeelte van de ST170 of SVT op een 'gewone' 2.0 te gebruiken?
     
  2. #2 JW, 8 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2012
    Voor zover ik weet is de normale 2.0 met 130 pk een Zeta motor en zijn zowel de ST170/SVT (deze zijn grotendeels identiek) en RS1 hierop gebaseerd. Sommige onderdelen zijn uitwisselbaar en andere niet. Zo past een RS1 kleppendeksel wel op een normale 2.0 maar niet op de ST170/SVT.

    Deze motoren hebben zowieso niets van doen met de latere 2.0 Duratec. De Duratec is een in samenwerking met Mazda ontwikkelde motor en heeft een distributieketting terwijl de 2.0 Zetec een riem heeft.


    Welke onderdelen van de inlaat zou je van de ST170 willen gebruiken? Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het inlaatspruitstuk niet uitwisselbaar is zonder modificaties. Voor zover ik weet is het inlaatspruitstuk van de ST170 variabel en wordt bediend door de IRMC (welke nog weleens kapot gaat). Op een normale 2.0 ga je dit nooit werkend krijgen omdat hiervoor vermoedelijk de regeling ontbreekt.
     
  3. het ging mij vooral om dat laatste JW. Zelf denk ik ook dat dit niet werkend te krijgen is met gewoon 'plug&play'.:nocheer: Zou de inlaat van de SVT 'anders' zijn dan van de ST170?
     
  4. Het inlaatspruitstuk van de ST170 en SVT zijn identiek. Zoals Hier te lezen is gaat het niet passen op een normale 2.0. De variabele kleppen werken niet en ook de poorten van het spruitstuk komen niet overeen met de cilinderkop.
     
  5. was ook wel een klein beetje te verwachten helaas. Wat zou een reele geschatte winst kunnen zijn als dit wel plug en play zou zijn?
     
  6. Persoonlijk betwijfel ik dat je met alleen een ST170 inlaatspruitstuk erg veel winst kan behalen. Ik heb het idee dat het regelbare inlaatspruitstuk op een ST170 voornamelijk bedoeld is om in combinatie met de variabele kleptiming het koppel van de motor zowel bij hoge als bij lage toeren hoog te houden.

    Voor echt serieus meer vermogen uit een standaard 2.0 Zetec wordt meestal gebruik gemaakt van een custom build inlaatspruitstuk met 4 afzonderlijke throttle bodies en grotere injectoren (met een beetje handigheid zijn hiervoor throttle bodies van een motorfiets te gebruiken. Er zijn tuners die hiervoor i.c.m. chiptuning en een complete geoptimaliseerde uitlaatlijn 170 pk tot 180 pk opgeven. Een dergelijke setup wordt ook vrij veel in kitcars gebruikt.

    Als je bij google zoekt op throttle bodies Zetec blacktop kom je genoeg interessante sites en afbeeldingen tegen.
     
  7. Wellicht dat dat ook interessant is. Belangrijkste is dat het heel blijft. Bedankt voor het meedenken!:thumbs:
     

Deel Deze Pagina