Vandaag liep mijn radio vast Het betreft overigens een aftermarket radio. Kreeg hem met geen mogelijkheid fatsoenlijk aan de gang. Ook niet na herhaaldelijk contact aan en uit. Alleen het de cd en het volume deden het nog en scherm bleef in het "opstartscherm" hangen. Nu valt mij op (bij normale functionerende radio natuurlijk) dat als ik de contact sleutel op ACC zet dat de radio opstart. Logisch. Maar op het moment dat ik de auto start, valt de spanning van de radio af waardoor deze opnieuw op moet starten. Dit is natuurlijk wel op te lossen maar ik vroeg mij af of dit "verschijnsel" gebruikelijk is bij een FOFO 2.....want om nou te gaan wachten tot de radio klaar is met opstarten en dan de auto pas te starten Denk dat dit bij electronica hoort aangezien het specifiek over de spanning in/van auto gaat en niet zozeer over de radio. Als het toch bij ICA hoort, mijn excuses
Is eigenlijks standaard bij de meeste auto's, hier bij de caddy en clio gebeurd exact hetzelfde, ik weet niet beter als dat dit zo hoort
Dit is helaas een redelijk "normaal" verschijnsel, en heeft niets met het contact zelf te maken, deze blijft nl wel spanning op de radio houden. Helaas zakt de spanning van de accu, tijdens het starten, naar een dermate "laag" niveau, dat de radio zichzelf weer uitschakelt, omdat deze een te lage spanning aangeboden krijgt. Is alleen op te lossen, door een nog zwaardere accu in je auto te zetten, of een systeem te maken met twee accu's, eentje voor het starten en de andere voor de overige zaken (hierbij moet ook naar de capaciteit van de dynamo gekeken worden, want die moet nu twee accu's laden)
Ik dacht dat het aan de werking van een contactslot ligt, zodra je de sleutel doordraait, verbreekt hij kortstondig het kontakt, dus valt wel degenlijk de spanning even helemaal weg. Draai maar eens ontzettend langzaam de sleutel om, dan zal je zien dat ook de lampjes op je dashboard even uitvallen, dat het met het starten te maken heeft klopt dan wel weer, hij wil zijn maximale startvermogen hebben op het moment van starten, als er dan al een fan, verlichting en radio vol aanstaan, dan komt hij capaciteit te kort, als beveiliging gooit hij net voor het starten alles uit...........is mij een keer verteld door een monteur
Het klopt inderdaad dat het contact de stroom naar veel onnodige verbruikers verbreekt tijdens het starten, dit was duidelijk zichtbaar in de TIS van ford. Waarschijnlijk om inderdaad zoveel mogelijk vermogen over te houden.
En zo ist, en nie anders!!!! Wat je kan doen Barry. Is de + draad van het contact naar de radio zo schakelen dat de radio het alleen doen als je de motor hebt gestart (mits mogelijk bij de Focus, maar dat lijkt mij wel). Zodoende hoeft de radio zich niet steeds op de starten.