1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

opeens dichtslaan van achterruit met accelereren

Discussie in 'Interieur' gestart door Chris van S., 12 mrt 2009.

  1. Gisteren had ik iets grappigs.
    Ik reed weg van mijn werk rond 1700 uur en was t ongeveer 7 graden buiten. 500 meter van mijn werk is een weg waar je 70km/u mag.

    Het volgende gebeurde: Voor mij reed een auto BMW X3 3.0SD met een bling bling bestuurder die dacht dat hij over MIAMI Boulevard reed.
    Hij reed dus 30 a 40 km/u. Op het moment dat ik hem inhaalde gaf ik kortstondig volgas (met koude motor :oops: )
    Nadat ik de X3 had ingehaald was heel mijn achterruit helemaal dichtgeslagen door condens. Echter binnen paar tellen was het wel weer
    weg. Voor de gein nog een keer geprobeerd met hetzelfde resultaat.
    Later toen ik accelereerde op de snelweg kwam het niet meer.

    Mijn vraag is nu. Hoe kwam dit?
    Kwam het door opeens hogere luchtsnelheid in de auto icm met warme en koude lucht?
    De auto was nog koud en de climate control stond op 20.5.
     
  2. Een lagedrukgebied? :D
     
  3. Gevolgd door een storing of wel hogedruk gebied vanaf het zuidwesten? :lol:
     
  4. Verhitte bestuurder? :oops:
     
  5. Ik ben geen natuurkundige, maar ik heb wel een theorie hierover.

    De lucht bij jouw in de buurt bevat meer vocht door vochtige kleding en in/uitademen en doordat de verwarming aanstaat is die lucht daar ook warmer dan achter. Warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude lucht. Als die lucht nu door bijvoorbeeld een flinke acceleratie 'ingehaald' wordt door de carosserie (door het traagheids-principe) komt die lucht opeens tegen een koude achterruit terecht (mede doordat die warme lucht over de koude lucht 'schuift'), waardoor het vocht opeens condenseert. Na verloop van tijd vermengen de twee luchtsoorten zich, waardoor het vocht weer beter opgenomen wordt, de ruit is dan weer schoon.

    Dit verschuiven van twee soorten luchtmassa's heb ik ook al eens opgemerkt bij een korte S-bocht (zeg maar een slinger en dan hoef je nog niet eens snel te rijden). Opeens krijg je het dan koud (natuurlijk alleen als je pas aan het rijden bent).

    Maar goed, of het klopt weet ik niet. :lol:
    Misschien iemand anders ?
     
  6. condens

    was het aan de binnenkant of buitenkant.
    als het de buitenkant was kan het ook opslaande warme lucht zijn van je uitlaat die dan op een koude ruit komt.
     
  7. Re: condens

    Goede vraag had ik even moeten vermelden. Het was aan de binnenkant.
     
  8. Het antwoord van fastforward klopt volgens mij niet. Bij het accelereren gaat de lucht die in de auto is even snel als de auto. Je kapsel zou anders verwaaien.....
    Ander voorbeeld. Als je in een rijdende trein opspringt kom je op dezelfde plaats weer neer en niet een stuk verder naar achteren. De lucht in de treincoupe gaat even snel als de trein waarin jij opspringt.

    Een antwoord op de vraag van de dichtslaande achterruit moet ik helaas schuldig blijven.
     
  9. Idd, koop gewoon eens deodorant :mrgreen: :wink:
     
  10. Waarom wordt je dan in je stoel gedrukt (dus naar achteren) als je (flink) accelereert ? De lucht/het lichaam neemt niet direct de nieuwe snelheid aan (traagheid).
    En in de trein kom je op dezelfde plaats neer omdat je dezelfde snelheid hebt als de trein (als je het op micro-niveau zou bekijken, kom je toch iets verder naar achteren lijkt me door wrijvingsverliezen of doordat de bewegingsvector horizontaal korter wordt) en als de trein zo snel zou kunnen accelereren als een auto kom je ook verder naar achter neer.
    Ik hoop dat ik geen onzin uitkraam, is er hier een natuurkundige in de zaal ? :lol:
     
  11. Met het verhaal van fast-forward kan ik wel inkomen.

    Het verhaal van papahkilo klopt niet. Op het moment dat je springt in een rijdende trein, is jouw snelheid en de snelheid van de lucht om je heen gelijk aan de snelheid van de trein. Op het moment dat je springt zal er dus (bijna) geen verplaatsing zijn.
    Bij het acceleren heb je het niet over een constante snelheid, maar een snelheid die toeneemt; dus je zit in de auto, jij hebt dezelfde snelheid als de auto en zal niks merken van de snelheid. Als je gaat accelereren zal de auto snelheid vermeerderen en jij zal meemoeten. Door de massatraagheid van je lichaam zul je eventjes de druk voelen omdat de stoel je tegenhoudt. Ga je zitten op een rails zonder wrijving zul je merken dat je meteen in je kofferbak zit ;-) (als er een auto naast je rijd die dezelfde snelheid blijft rijden, zul jij daar naast blijven zitten (als de rails lang genoeg is) en je auto zal de andere auto inhalen
    Om terug te komen op de trein, heb je ooit gesprongen terwijl de trein remde voor het station? Dan zit je zo bij je overbuurman in de nek ;-).
     
  12. wel een gevaarlijke hobby
    dat trein verhaal
     
  13. Re: condens

    en het topic staat bij interieur. hehe

    maar waaromom dit gebeurt zou ik effe niet durven zeggen.
     
  14. @B@Zz en FastForward.
    Ik ben geen natuurkundige, dat blijkt maar weer. Ik leg me graag neer bij jullie meningen.
     
  15. Ik denk dat het te maken heeft dat warmere lucht tegen een koudere achterrruit aan komt. Het heeft ongeveer hetzelfde effect als je met een bril van een koud buiten in een lekker warme ruimte komt. Dan kan je ook even niet kijken door de bril.
     
  16. he is gewoon condensatie van kou tegen warm, het condenseert op de ruit omdat die er tussen zit
     
  17. Het verhaal van FastForward klopt volgens mij wel.
    Het enige vlekje in het verhaal dat ik kan vinden is dat de warme lucht bij de bestuurder lichter is dan de 'zwaardere' koude lucht elders in de auto. (warme lucht stijgt immers ook). Bij acceleratie zal de koude lucht meer naar achter gedrukt worden (massa is traag, hoe meer massa hoe trager) dan de warme lucht. Dus dan zou je denken dat juiste de 'zware' koude lucht naar de achterruit zou gaan.
    Maar kan nog geen bewijs vinden om dit echt hard te maken.
     
  18. @ renechaos

    Wat jij zegt zou inderdaad kunnen, maar ik denk dat het merendeel van de koude/zware lucht onderin zit en grotendeels tegengehouden wordt door de rugleuning van de achterbank. Daarnaast denk ik dat het soortelijk gewicht niet veel van elkaar zal afwijken (kan ik me natuurlijk in vergissen) om grote verschillen in snelheid te laten zien. Daarbij is de koude lucht eigenlijk reeds aanwezig bij de achterruit.
    Wat er eigenlijk gebeurt is volgens mij dat wanneer de de carosserie plotseling naar voren 'schiet' de koude lucht bij de achterruit als eerste mee naar voren wordt genomen. Daarna komt die lucht in aanraking met de warmere/lichte/vochtigere lucht vanaf het midden van het voertuig. Daarbij glijdt die lucht als het ware over de koude lucht heen richting de achterruit (ook door het minieme ontstane drukverschil ?). Eenmaal daar aangekomen vindt dan condensatie plaats.
    Maar ja, precies weten doe ik het ook niet, is nogal ingewikkelde materie.
     
  19. En daarnaast heb je negen van de tien keer altijd de aanjager aanstaan, dus er is buiten natuurlijke luchtverplaatsing ook nog mechanische luchtverplaatsing en dan nog de verplaatsing omdat je auto beweegt. Een hoop factoren die er voor zorgen dat de natuurkundige theorie behoorlijk wordt beïnvloed.

    Ga maar eens na het lopen in de regen een stukje rijden, veelal merk je dan ook dat als eerste de achterruiten beslaan. Voorin heb je ventilatie en achterin bijna niet meer, dus al zou warme lucht voorin op de ruiten neerslaan zie je het effect bijna niet vanwege de aanjager. Wel de airco uitzetten he, anders klopt deze theorie ook niet.
    Zet je de airco aan, dan wordt de binnenlucht "vervangen" voor gedroogde lucht en beslaat er geen enkele ruit meer.
     

Deel Deze Pagina