1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(op zoek naar) Focus 1

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door EFB, 30 jan 2013.

  1. #1 EFB, 30 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2013
    Alhoewel dit een thread is voor voor een eigen auto of project, zie ik het zoeken van een auto ook als project :D

    Een tijdje geleden heb ik mij hier aangemeld, met daarbij ook de boodschap dat ik er over dacht om een focus te kopen. (eerste auto)
    Inmiddels heb ik wat verder nagedacht en neig ik toch steeds meer naar de koop ervan. Via deze weg probeer ik dan nog wat extra advies te winnen.

    Uiteraard heb ik de afgelopen dagen veel rondgekeken en ben van alles tegengekomen.
    Sinds kort is mijn oog gevallen op onderstaande auto:

    http://www.grootauto.nl/index.php?occasions=1

    Dit vind ik een mooie uitvoering en vooral het dakraam spreekt me wel aan :D. De velgen zijn leuk, maar daar zou ik uiteindelijk orginele Ford velgen onder zetten.
    Hoe dan ook, ik heb het betreffende bedrijf benadert voor meer info. Met name over de onderhoudshistorie. Deze blijkt tot 2005 te zijn ingevuld. De kilometerstand is wel NAP gecheckt (staat er niet bij). De genoemde prijs is een meeneemprijs en er komen dan nog €250 afleverkosten bij (APK, onderhoud ed). De optelsom wordt mij dan net teveel. Mijn budget ligt rond de €1500.
    Aangezien ik nog nooit een auto gekocht heb twijfel ik hierover. Met name vanwege de beperkte onderhoudshistorie.
    Wat is in dit geval aan te raden? Is er nog wat van een meeneemprijs af te krijgen? Of moet je bij een incomplete onderhoudshistorie altijd gewoon meteen weglopen?
    Daarnaast heb ik de neiging om bij bedrijven te kijken ipv particulieren..

    Alvast bedankt voor eventuele tips.

    Even voor de duidelijkheid: Hieronder de eisen en wensen die ik zoek:

    - Station
    - 1.6 benzine
    - Rond de €1500
    - trekhaak
    - liefst zilvergrijs of donkerblauw
    - Nette algemene uitstraling
    - technisch gewoon goed
    - een klein deukje of krasje maakt me niet eens zo heel veel uit (als dit niet staat aangegeven natuurlijk wel een mooi onderhandelingspunt)
     
  2. zoek je specifiek een benzine of mag het ook diesel zijn?
     
  3. vergeten te melden: Ik zoek een 1.6 benzine. Diesel is mij te duur in wegenbelasting voor het aantal kilometers dat ik van plan ben te rijden. En de 1.4 heeft wat mij betreft te weinig vermogen.
     
  4. dat is een stukkie rijden voor jou JP, maar altijd welkom voor een bakkie hoor :thumbup:
     
  5. Ziet er ook zeker goed uit, maar is mij helaas te duur.
     
  6. #7 Michiel35, 30 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2013
    Hoi EFB, welkom op het forum en leuk dat je serieus over aanschaf van een focus denkt :)
    Geen verkeerde keuze ;)

    Hier wat adviezen van mijn kant:

    - Niet dat ik vind dat je voor jouw budget geen goede auto kunt kopen, integendeel, maar voor dit budget is mijn ervaring dat het niet zoveel uitmaakt of je nu bij een handelaar of een particulier een auto koopt. Garantie heb je in geen van beide gevallen ;) Daarnaast is mijn beleving dat een particulier die niet veel handelt sneller eerlijk zal zijn over mankementen aan de auto.
    De handelaars waar auto's rond dit budget staan, halen deze over het algemeen bij andere bedrijven weg, die ze liever niet in hun voorraad hebben staan. Niet altijd omdat ze slecht zijn, maar soms omdat ze gewoon te oud zijn. Hou er rekening mee dat veel handelaars als eerste doel hebben om jou geld uit je portemonnee te troffelen en jou een degelijke auto verkopen vaak op nummer 100 van het prio lijstje staat...Vervelend, maar ik heb vaak genoeg auto's rond dit budget gekocht en heb genoeg ellende gezien ( gelukkig niet in de auto's van mijn keuze, maar wat er allemaal bij die bedrijven stond en wat voor verkoopverhalen ik allemaal gehoord heb ;) ). Onderhoudshistorie is leuk, geeft je wat meer zekerheid, maar je moet altijd scherp blijven bij de aanschaf van een auto. Daarnaast kom je vaker auto's zonder complete historie tegen dan met, met het budget waarin je zoekt. Persoonlijk zou ik een auto zonder onderhoudshistorie niet gelijk laten staan als hij verder wel gewoon een goed gevoel geeft na de nodige checks en een proefrit.


    Zo, bovenstaande was zeker niet bedoeld om je bang te maken, je kunt echt voor jouw budget een leuke auto kopen ( zelf vaak genoeg gedaan ;) ), maar meer om je te waarschuwen om goed op te blijven letten bij de aanschaf van een auto ;)

    - Als het even kan...Neem iemand mee en met voorkeur iemand met verstand van auto's ( vooral de techniek ). Er zijn hier op het forum mensen met veel verstand van auto's en ook Ford monteurs aanwezig.....wie weet kan iemand je tegen een vriendenprijsje helpen ;)
    Het is altijd goed om iemand bij je te hebben die kritisch naar de auto kijkt. Zowel technisch als uiterlijk. Zeker handig wanneer het liefde op t eerste gezicht is en je zelf niet kritisch genoeg meer kunt zijn ;)

    - Ook al is de onderhoudshistorie compleet en klopt de NAP, blijf altijd goed opletten of er geen mankementen aan de auto zijn. Kijk bij onderstaande punten ook of dit logisch overeenkomt met wat er in het eventueel aanwezige onderhoudsboekje staat.

    - Kijk voor je een proefrit gaat maken ( en dus bij koude motor ) naar het volgende:
    oliepeil en de kleur van de motorolie. Bij een benzinemotor mag de olie nooit gitzwart worden, iets donkerder dan blanke motorolie mag wel. Wanneer het zwart is, is het een beste tijd geleden dat de motor verse smering heeft gehad. Kijk ook of er geen drap in de motorolie zit. Dit kan wijzen op veelvuldig kortstondig gebruik en kan de filters verstoppen, met vervelende gevolgen voor de motor....

    Koelvloeistofniveau en of er drap in de koelvloeistof zit. Koelvloeistof is er in verschillende kleuren, maar meestal groenig of blauwig. De kleur kan dus verschillen, maar moet wel helder zijn. Er mag ook geen drap in het reservoir zitten, dit zou erop kunnen duiden dat er olie in het koelsysteem zit ( bij een gezonde motor komt er geen olie bij de koelvloeistof ).

    Start de motor met de dop van het koelvloeistofreservoir af en laat m even draaien. Kijk of er geen luchtbellen in het reservoir opborrelen. Luchtbellen kunnen erop duiden dat er 1. lucht in het koelsysteem zit ( wat op zich niet zo heel erg hoeft te zijn, moet uiteraard wel goed ontlucht worden ),maar 2. en veel belangrijker, dat er uitlaatgassen in het koelsysteem komen. Dit kan een gevolg zijn van een lekke koppakking ( erg dure reparatie ).
    Het liefst tot de koelvin aanslaat ( dan is ie 1. op bedrijfstemperatuur en 2. wordt het volledige koelsysteem gebruikt ( wanneer de motor nog niet op temperatuur s, loopt er geen koelvloeistof door de radiateur, dit gebeurt pas als de motor op temperatuur is ).

    Kijk of de motor niet onder de olie zit en of er geen plas(je) olie onder de auto ligt. Een beetje zweten mag bij een auto op leeftijd, maar lekkages kunnen duur uitpakken aan reparaties.

    -Luister ook of de motor lekker loopt en of er geen rare rammelachtige geluiden uit komen.
    Voor zover ik weet heeft de 1.6 altijd een distributieriem. Kijk of deze tijdig vervangen is en of de riem er niet binnenkort aan zit te komen. De distributieriem zorgt ervoor dat de kleppen gelijktijdig bewegen met de zuigers. Wanneer deze riem breekt tijdens het rijden, blijven de zuigers heen en weer gaan, maar de kleppen stoppen. Dit levert een enorme schade op aan de motor ( en dus een gepeperde factuur van de garage ). Een geknapte distributieriem is hierdoor bij een focus van de leeftijd waar jij ongeveer op uit zult komen met je budget economisch gezien altijd het doodvonnis van je auto. Vervangen van deze riem kost ook een aardig centje ( zo tussen de 400 en 500 euro bij de garage, inclusief vervangen van loop- en spanrollen ). Verwar de distributieriem niet met de multi-v riem!! Veel handelaars doen dat in hun voordeel ( door te zeggen dat ie net vervangen is, maar dan bedoelen ze de multi-v riem ;) ) De multi-v riem is de riem die de dynamo, aircopomp en uit mn hoofd ook de stuurbekrachtigingspomp aandrijft en is de enige zichtbare riem van de twee. De distributieriem is dus niet zichtbaar ( zit onder een deksel ). Bij wat voor twijfel dan ook over de distributieriem: Vervangen!!!! Dus meenemen in de onderhandelingen als je nog steeds serieus interesse in de auto hebt.

    - Kijk voor zover je kunt zien naar de staat van de auto in het algemeen. Kijk er ook eens onder of de bodem en kokerbalken er nog netjes uitzien ( geen roest(gaten) ) en wat de staat van de uitlaat is.



    - Heb je serieus interesse, maak een goeie proefrit, dus niet een rondje op een industrieterrein of door de straat. Weigert de verkoper dat met welke smoes dan ook, laat de auto dan gewoon staan. Een proefrit maken is de normaalste zaak van de wereld. Je koopt tenslotte geen patatje pinda met een kaassoufle ;)
    Maak geen proefrit van een kwartier, maar probeer wat langer met de auto te rijden. Pak hobbelige wegen, een paar stevige drempels en ook de snelweg als t even kan. Blijf goed luisteren of je rammels etc. hoort ( dus de radio alleen even aan om te kijken of ie t doet, daarna gelijk weer uit ;) ). Wanneer je wat langer rijdt, raak je meer aan de auto gewend en gaan aandachtspunten je meer opvallen. Bij een korte proefrit ben je alweer terug als je er net aan gewend bent. Niet handig.
    Controleer tijdens de proefrit ook of alle aanwezige opties ook goed werken. Een niet werkende airco bijvoorbeeld kan een kwestie van afvullen zijn, maar kan ook veel duurdere defecten aanduiden.

    En....probeer met meerdere focussen van je keuze te rijden, zodat je een indruk krijgt hoe het ding rijdt en wat "normale" bijgeluiden en "normaal" rijgedrag is voor dat model. Maakt het makkelijker om aandachtspunten te herkennen.

    Mij bekende focus 1 specifieke aandachtspunten:

    - Centrale vergrendeling: de cv motoren bij de fofo 1 fase 1 ( 1998- ong. half 2001 ) kunnen last van vocht hebben, waardoor de cv niet lekker functioneert. Simpel op te lossen door plaatsen van een cv motor van de fofo 1 fase 2, deze zijn beter beschermd tegen vocht.
    - Waterlekkage in de voetenruimte aan de passagierskant. Meestal komt dit door niet goed dekkende parafaanplaten ( de plastic kappen onder de voorruit ), of slechte afsluiting van het interieurfilterhuis ( deze zit rechts onder de parafaanplaat ).
    - Roestvorming rond fels- en kitranden van het plaatwerk. Goed opletten op blaasjes in de lak of al verder gevorderde roestvorming
    - Versnellingspook veer gebroken. Dit herken je door de pook naar links en rechts te bewegen en per richting los te laten. De pook moet normaalgesproken naar de middenstand springen. Doet hij dit in een of beide richtingen niet, dan is waarschijnlijk de veer gebroken. Een simpele en goedkope ( tientje ) reparatie als je dit zelf doet.

    Er zullen er ongetwijfeld meer zijn, vul aan zou ik zeggen overige members ;)
     
  7. :wow: Dat noem ik nog eens een reactie :clap:
     
  8. hahaha, tja....de TS vroeg om tips...Ben wel een klein beetje doorgeschoten geloof ik...maargoed, had ook niet veel te doen vanmiddag ;)
     
  9. Haha. Het is in ieder geval een mooi en duidelijk verhaal, waarvoor ik je dan ook dankbaar ben.
    Ik was zelf ook al bezig om punten van aandacht op te sommen, maar hier zitten toch weer een paar nieuwe bij.
    Het idee (of misschien wel illusie) dat ik heb bij bedrijven is dat ze toch wel kwaliteit willen leveren. Zeker de goede en bekende bedrijven. En dat je bij bedrijven sneller goede afspraken kan maken. Maar omdat ik er dus geen ervaring mee heb vraag ik het ook, en ik heb een particuliere koop ook zeker niet uitgesloten.
    En om iemand mee te nemen was ik ook al wel van plan. Een vriend van me is monteur, dus dat moet wel lukken;)

    Ik ga nog wel even verder zoeken. Ik heb nog steeds zo m'n twijfels over de auto in de link..
     
  10. #11 McGyver, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
    In welke omgeving zoek je?
    Of maakt het je niet uit hoe ver je er voor moet rijden?

    Koop je bij een handelaar of garage, check dan ook even de reviews op autoweek of andere sites.
     
  11. graag gedaan hoor ;) en handig dat je een monteur in je vriendenkring hebt. Gebruik van maken, zou ik zeggen ;)
    Heel veel succes met de zoektocht naar een leuke auto!

     
  12. Ik woon in Noordwijk (ZH) en het liefst in een straal van max 75 km. Als er echt een goede auto ergens iets verder weg staat wil ik dat ook nog wel doen, maar Limburg of Friesland is toch echt te ver weg ;)
     
  13. Er staan ook redelijk wat auto's aangeboden zonder APK. Deze zijn dan redelijk goedkoop, en de bedrijven kunnen hem dan met afleveringkosten (APK, groot onderhoud e.d) leveren. Maar ik neem aan de je zonder geldige APK niet de weg op mag voor een testrit? Maar als je ze dan groot onderhoud en APK laat uitvoeren, en je komt dan tijdens de testrit iets tegen ben je dan alsnog verplicht de auto te kopen, of is het bedrijf dan verplicht om het probleem te verhelpen, of heb je dan gewoon pech??
     
  14. Voor dit soort gevallen hebben de garages de groene 'handelaars platen' toch?
     
  15. #16 McGyver, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
  16. #17 Michiel35, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
    Veel bedrijven bieden auto's aan met een nieuwe APK, maar dit hoeft niet altijd te zeggen dat de APK verlopen is. Vaak doen ze dit om de potentiele koper over te halen de auto te kopen, omdat er dan een verse APK op zit en je dus "een jaar zonder problemen kunt rijden". Dat je een jaar zonder problemen zou kunnen rijden omdat er een nieuwe APK op zit is natuurlijk klinklare onzin. Over de APK is er 1 groot misverstand. Het is een momentopname over de minimale veiligheids- en milieueisen waar een auto aan moet voldoen om de weg op te mogen en zegt daarom niet zoveel over de algehele staat van de auto en te verwachten onderhouds- en reparatiekosten op langere termijn. Een onderdeel dat door de APK komt, kan een maand later vervangen moeten worden. Ook worden er heel veel delen aan de auto niet gecontroleerd voor de APK, omdat deze simpelweg niets met veiligheid of milieu te maken hebben.

    Voor een goed beeld over de algehele technische staat van de auto en te verwachten kosten, kan je een aankoopkeuring laten doen door de ANWB. Dit is een onafhankelijke keuring, maar kost wel het nodige ( hangt van het type auto af, maar begint dacht ik bij zo'n 150 euro ). Dit gaat over het algemeen wel op afspraak en hou er rekening mee dat de kosten voor jezelf zijn, ook wanneer je de auto toch niet koopt....

    Wanneer je de verkoper mondeling of schriftelijk zegt de auto te kopen, ben je verplicht de auto af te nemen....Dus ook wanneer er achteraf onverwacht extra kosten blijken te zijn om de auto door de APK te krijgen. Aangezien garantie in jouw budget niet zo snel afgegeven zal worden, doe je er dus heel verstandig aan om hier afspraken over te maken en schriftelijk vast te leggen voor je definitief tot koop van de auto over gaat.
    Maak geen mondelinge afspraken mbt wat er gebeurt als de auto niet door de APK blijkt te komen, maar leg dit echt schriftelijk vast!!! Voorkomt problemen ;)

    Voor zover ik weet mag een auto zonder geldige APK de weg niet op, ook niet met een handelaarskenteken. Lijkt me logisch ook, want anders zou je met het grootste wrak de weg op kunnen zolang er maar een groene plaat op zit....

    Je kunt op de website van de RDW op kenteken gegevens van de auto opvragen, waaronder de APK vervaldatum en laatste overschrijving van het kenteken. Zo kan je dus zien of de auto nog een geldige APK heeft ( en ook tot wanneer deze geldig is ), maar ook hoe lang iemand de auto al op naam heeft staan of hoe lang de auto al op bedrijfsvoorraad staat ;)
    Ook staat er info of de auto als gestolen staat geregistreerd of niet.

    De handelaar waar de tweede auto die McGyver aangeeft inderdaad vermijden!! Niet zo heel betrouwbaar, google er maar eens op ;)


     
  17. #18 EFB, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013

    Dat dacht ik al. Bij auto's waar dus geen APK meer opzit kan je dus geen fatsoenlijke testrit mee maken. Tenzij je aangeeft dat je hem wil, en zij de auto dus vervolgens APK keuren en een beurt geven. Daarna kan je wel een goede testrit maken, maar als je dan nog wat tegenkomt kan je dus niks meer beginnen omdat je hem in feite al gekocht hebt. (of is het bedrijf na een grote beurt verplicht de auto 100% goed af te leveren)
    Dit is mijn punt tov APK. Dat een APK geen garantie geeft voor de betrouwbaarheid snap ik wel.

    En dat Jet Cars komt idd niet erg goed voor de dag :D
     
  18. Het wordt erg lastig om een handelaar te vinden die voordat hij zeker weet dat de auto verkocht is, al kosten aan de auto gaat maken.....Dus idd...slotsom is dus auto's zonder geldige APK lekker laten staan ;)
    Ik heb trouwens een heeeeeel handige app op mijn telefoon, "kenteken zoeken" heet die app. Als je een android telefoon ( of tablet ) hebt een aanrader om te installeren ( is gratis ). Of hij er ook voor de iphone of ipad is weet ik niet. Deze app geeft naast dezelfde gegevens die de RDW site geeft, ook nog andere handige informatie over de auto die bij het ingevoerde kenteken hoort ;)
     
  19. Deze twee zien er ook wel interessant uit:

    http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...ocus-wagon-1-6-ghia-airco-nw-apk-bj-1999.html

    Wel even andere velgen eronder zetten daarna..

    en deze

    http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m634740260-ford-focus-1-6-i-wagon-1999-grijs.html

    wel nog even vragen of hij een trekhaak heeft, en er moet dan nog wat van de prijs af..

    Is het trouwens makkelijk/goedkoop om er achteraf een trekhaak op te zetten? Of mist een auto die van origine is geleverd zonder trekhaak ook de aansluiting voor de verlichting?

    En je App werkt ;)
     

Deel Deze Pagina