1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V Ti-VCT 115pk onvoorspelbaar afslaan tijdens rijden

Discussie in 'Performance' gestart door GuidoD, 28 jun 2013.

  1. (Focus Wagon 2006 VCT Titanium)
    Ik heb al geruime tijd problemen met mijn Focus, waar de experts niet uit lijken te komen. Op onregelmatige momenten slaat de motor af, waarna deze niet zonder meer wil starten. Het gebeurt tijdens bijvoorbeeld inparkeren, maar ook op de snelweg. Het probleem is tijdelijk te verhelpen door de voedingskabel van de bobine los te halen. Al meer dan een half jaar zoek ik, met behulp van ANWB, dealer en eigen generieke garagist naar de oorzaak. Maar de oorzaak lijkt onvindbaar. Ondertussen zijn vervangen: bobine, bougiekabels (beiden één keer, niet tegelijkertijd), bougies (al vier keer), de accu en de lambdasensor.

    De laatste keer dat we stilstonden heeft de ANWB geconstateerd dat er op dat moment op de twee pluskabels naar de bobine geen spanning stond, totdat de stekker was losgetrokken en weer aangesloten, daarna was de voeding normaal. Nadat de motor anderhalf uur probleemloos liep werden we de weg weer opgestuurd. En hebben we anderhalve maand zonder storing gereden.

    Vorige week weer als aankondiging enig gehaper en gestotter tijdens het rijden, een keer afslaan voor een stoplicht, maar herstart mogelijk. Twee dagen later: afgeslagen en pas weer starten mogelijk na losnemen bobinekabel. Daarna echter binnen enkele dagen wéér de storing.

    Probleem is telkens dat op het moment dat de auto bij de garage wordt aangeboden de storing zich niet voordoet, de computer niet een duidelijke storingsbron aangeeft....

    Wie heeft een idee in welke richting we deze speld moeten zoeken..?
     
  2. Ja ik heb weliswaar een diesel maar heb een soort van het zelfde probleem gehad. Dat was als ik het me goed herinner de brandstof druk sensor. Maar goed ik heb weing verstand van dit soort zaken.....
     
  3. Zijn de stelmotoren van het nokkenas al eens nagekeken?
     
  4. update:

    het lijkt erop dat alle ellende uit de connector kwam.... aergh!
    bijna een jaar zoeken, vele malen langs de weg stil -gelukkig niet écht gevaarlijke situaties-

    op de bobine zitten drie pinnetjes, die in het stekkertje vastgekneld moeten worden door van die verende grijpende stripjes (geen idee hoe je zoiets nóemt). daarvan bleek één niet echt goed meer te klemmen.
    hierbij lijkt een computer in het systeem toch een nadeel; bij elke storing geeft de computer bij uitlezen een foutmelding waarop je handelt. als wordt aangegeven dat de bobine niet functioneert wordt díe vervangen, niet de connector, die het deels ook gewoon dóet. doordat de ontsteking niet goed verliep ontstonden foutmeldingen op het mengsel vóór en na de katalysator, en gevolgschade (lambdasensor), deze werden aangepakt.

    nu is het lastig te bepalen of de motor écht goed loopt, ik ben beducht voor élk hikje, maar misschien verbeeld ik me dat. zou het kunnen dat de bougies nog 'vuil' zijn als gevolg van het af en toe slechte functioneren van de bobine?
     
  5. Goed dat het nu dus opgelost is! Ik zou zeggen, controleer je bougies gewoon om er zeker van te zijn (op scheurtjes ook e.d.). Even wat injector middel door de brandstof kan ook nooit kwaad denk ik zo.
     

Deel Deze Pagina