1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

onduidelijke storingsmeldingen

Discussie in 'Electronica' gestart door geertkik, 31 mrt 2021.

  1. Twee maanden geleden een tweedehands focus gekocht uit 2014. Ruim een maand geleden verscheen er eerst een alarmsignaal dat de bandenspanning te laag was. Kort daarna verscheen ook de 'waarschuwingslamp motor' op het dashboard (oranje, niet knipperend). De auto reed echter prima.

    Bandenspanning gecontroleerd en deze bleek prima.
    Naar mijn eigen garage gegaan om de auto te laten uitlezen en toen bleek de storing in de motor te verwijzen naar de 'positiesensor nokkenas (cilinderrij 1)' en naar 'kat. omzettingsfaktor cil. bank 1/component foutief'. Als volslagen leek in autotechniek zijn beide storingen voor mij volkomen wartaal, dus misschien weet iemand hier daar meer over te vertellen.

    Alles is toen gereset om te kijken of de storing zou terugkeren. De waarschuwingslamp lage bandenspanning kwam al snel terug, ook na meermaals resetten.
    De waarschuwingslamp motor kwam na een dag of twee weer terug en verdween toen na ruim een week weer.

    Ik heb mijn auto nu teruggebracht naar de garage waar ik deze gekocht heb. Daar bleek de eerdere storing in de nokkenas verdwenen te zijn, maar naast de waarschuwing lage bandenspanning werd nog wel de andere storing in de motor waargenomen.
    Mijn auto staat nu al ruim een week bij de garage en daar lijken ze niet erachter te komen wat er nu mis is of hoe dit te verhelpen.

    Nu hoop ik dus dat iemand hier mij verder kan helpen. Is dit een bekend probleem? Hoe te verhelpen, etc.... Mogelijk kan ik die tips dan aan mijn garage doorgeven.

    Alvast bedankt voor alle info.
     
  2. Bandenspanningsensoren (TPMS sensoren) hebben op de velg een batterijtje dat ca 4 jaar en soms iets langer meegaat. Het kan zijn dat er 1 of meer batterijtjes op zijn.
     
  3. ik vraag me af of deze Focus ze al heeft?
    als het een DDS systeem is (geen sensoren maar een berekening van de ABS sensor) dan zou het ook aan de ABS sensor kunnen liggen :shrug:
     
  4. Geen idee of op mijn Focus dat DDS systeem zit. Het is een Focus 1.0 Ecoboost wagon uit 2014. Misschien weet iemand hier dan van welk systeem en sensoren gebruik gemaakt wordt.
     
  5. kan je zien aan de hals van ventielen. Als ze een ring hebben dan betekent dat auto een Actieve TMPS systeem heeft. Anders werkt de boel via ABS sensoren
     
  6. Ik heb 2 keer een kapotte ABS sensor gehad (links en rechts) maar die gaf geen motorstoringsmelding. Zou ook onlogisch zijn want die hebben geen relatie met elkaar. Ik kreeg een hele berg andere meldingen: geen ABS, geen bandenspanningscontrole, geen ESP, geen hill start functie en geen City Stop. En de kapotte ABS sensor werd duidelijk aangegeven bij uitlezen.
    Dus ik vrees dat er in dit geval iets anders aan de hand is.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Als het een focus 3 fase 1 is, waar ik even vanuit ga gezien hij 2014 noemt, dan heeft hij TPMS volgens het DDS systeem. Dan moet je bij de abs de oorzaak gaan zoeken.
     
  8. Ik heb een Focus 3.1 gehad uit 2014 die wel degelijk TPMS via druksensoren had en niet via ABS.
    Dat was een Econetic geproduceerd op 4 juni 2014 volgens Etis.
     
  9. Vanaf April 2014 heeft Ford het TPMS systeem standaard toegepast op elke Focus 3. Voor die tijd werd het DDS systeem optioneel toegepast.
     
    meeder vindt dit leuk.
  10. Oh, dan was dat net een overgangsfase. Dan kan TS dus beide hebben:schater:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. een van beide, allebei is denk ik wat overbodig :cool:
     
    thecure vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina