1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olielekkage door te hoge carterdruk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door alex, 10 feb 2022.

  1. #1 alex, 10 feb 2022
    Laatst bewerkt: 10 feb 2022
    Ford focus 2 (1.6l diesel, tdci) hier leek sinds half december een defekte thermostaat te hebben (motortemperatuur zoals-ie binnen wordt aangegeven loopt op tot 90 graden, zakt zodra-ie de 90 graden bereikt heeft terug naar 75/80 graden, springt dan incidenteel terug naar 90 graden, om zodra de 90 graden bereikt is weer stug naar de 75/80 graden te gaan).
    Bezoekje bij garage gepland om daarnaar te kijken, alleen was het daar dermate druk dat ze me pas eind januari konden helpen. Maar dit was geen serieus probleem volgens hen, ik kon gewoon doorrijden met m'n auto.

    Half januari: focus lekt klein beetje olie. Niet heel veel (druppels), maar wel voldoende om onprettig te zijn. Bij controle (in dezelfde afspraak eind januari) blijkt dat olie langs kleppendeksel en injectors lekt. Oorzaak is te hoge cartedruk; oorzaak daarvan is volgens garage "slijtage". Op zich zou dat kunnen (auto heeft 380.000 km op de teller staan, maar dat zijn vooral snelwegkilometers), maar het is natuurlijk wel een beetje jammer. Auto lijkt verder nog prima te rijden, oliepeil zakt ook niet merkbaar,

    Reparatie was volgens de garage niet lonend ivm kilometerstand en de kosten van het geheel plus dat er even verderop nog meer onderhoud aan zit te komen (distributieriem etc over 10.000km)

    Wat ik me nu afvraag:zoals gezegd, hij lijkt verder nog prima te rijden, maar hoe groot is 't risico dat ik binnen nu en een paar duizend km een sleepje moet gan regelen? Gaat-ie steeds meer olie lekken en is het dan op een gegeven moment echt over, of gaan opeens op een random moment alle lampjes op het dashboard aan?
    Niet dat ik het verwacht, maar is die te hoge cartedruk nog te fixen op een betaalbare manier? Andere vraag: is die thermostaat-ellende de oorzaak van die olielekkage, of is het gewoon toeval dat die twee problemen na elkaar kwamen?
     
  2. #2 mario75, 11 feb 2022
    Laatst bewerkt: 11 feb 2022
    thermostaat hangt los van die andere probleem.
    thermostaat moet vervangen worden. De hoge carter druk is niet vreemd aangezien de km stand ( onderhoud ? ) van auto. Bij deze km stand is kleppendeksel zweet ook een beetje normaal zou ik zeggen. Om het probleem van carter druk te fixen zouden de zuiger ringen vervangen moeten worden ( als diagnose van garage klopt ). Denk niet dat op een andere manier fatsoenlijk op te lossen is. Maar je kan gewoon door rijden daar ga je niet langs de weg stranden tenzij andere problemen voordoen zoals slecht starten, hoog olie verbruik, roken, geen vermogen ezv.
     
  3. Dank voor je advies; Ik had al wat op autotrack zitten kijken, en d'r zijn inderdaad auto's die met overmatige olielekkage nog 58.000 km doorrijden voor ze te koop worden gezet. Nou lijkt 58.000km me wel erg optimistisch voor deze auto, maar aan de andere kant is het wel een prettig idee dat ik niet acuut op zoek moet naar een andere brik. Ik zal eens kijken of ik de thermostaat bij een goedkope garage kan laten vervangen; hij is bij mij altijd in onderhoud geweest bij de plaatselijke ford dealer, maar zoals gezegd zijn daar de wachttijden momenteel lang (en ze gaven al aan dat thermostaat vervangen bij hun een dure reparatie zou worden).
     
  4. heb het ff na gekeken en naar mijn mening als je een beetje technisch ingesteld bent, is het zelf makkelijk te doen.
    Zo te zien liggen de prijzen voor een goede thermostaat rond de 60€ ( Mahle, Magnelli,Gates ) incl. pakking, plus 5-6 ( ?) liter koelvloeistof, denk dat je voor minder dan 100€ klaar bent als je het zelf doet
     
  5. Hoi, bekijk GATES Thermostaat, koelvloeistof op de AUTODOC-app https://m.autodoc.nl/gates/1238617 eens.
     
  6. Ford Focus (2005 - 2011) Diesel - Replace the thermostat - YouTube

    zelf ook gedaan en redelijk makkelijk te doen, aangezien ik vlak ervoor de distributie riem en waterpomp had gedaan heb ik niet alle koelvloeistof er uit laten lopen maar een aantal klemmen op de slangen gezet waardoor ik maar een beetje koelvloeistof hoefde bij te vullen
     
  7. #7 paul vingerhoets, 11 feb 2022
    Laatst bewerkt: 11 feb 2022
    Je verhaal over de temperatuur lezende vraag ik me af of het de thermostaat is.

    als je in de file rijdt wat doet de temperatuur dan blijft die redelijk constant ? En als je dan ineens weer kunt doorrijden wat doet de temperatuur dan ? Als ie in rappe snelheid zakt naar koud dan blijft de thermostaat open staan (teveel koeling door de koude lucht die door de radiateur blaast). Temperatuur loopt ook weer op naar normaal als je even stil staat.

    voor het olie lekkage zou je eens met lopende motor de dop eraf kunnen halen enige overdruk moet er zijn, maar niet teveel, blijft de pijnstillers (pijlstok) wel normaal op zijn plek zitten of wordt die er ook uit gedrukt ?

    Anders eerst de kleppendeksel pakking eens een keer vervangen
     
  8. met pijnstiller bedoel je waarschijnlijk de oliepijlstok:D
     
  9. Nou, als de oliedruk echt te hoog is zijn die pijnstillers misschien geen stom idee :mrgreen:

    Maar nee, de peilstok zit nog prima op z'n plek, niet eruitgeduwd oid. Wel nog een dingetje: de ventilatie blaast niet na als ik stilsta. Dat deed-ie vroeger wel, maar dan stond-ie inderdaad op 90 graden af te koelen, terwijl-ie nu op 75-80 graden staat als ik 'm uitschakel. Als ik 'm dan stationair laat draaien zakt de temperatuur eerder dan dat-ie stijgt.
     
  10. Versleten zuigerveren creëren overdruk in het carter en dus ook bovenin het kleppendeksel, maar daardoor zal de pakking niet gaan lekken, het zal eerder voorkomen dat de pijlstok eruit gedrukt wordt lekken op de dop is ook nog een mogelijkheid
     
  11. Hier een best aardige video voor het vervangen van de thermostaat:

    Enige is dat de accu ook los wordt gehaald (dat lijkt me overkill en geeft gedoe met de radio plus eventuele settings), en dat je bij het vastdraaien van de thermostaat een momentsleutel nodig hebt. Da's een prijzig ding, en sowieso is 't handig om ergens in een goed uitgeruste doe-het-zelf werkplaats zoiets te doen (omgeving rotterdam/dordrecht). Ik zie alleen wel dat d'r nog wat variatie is in thermostaatbehuzingen. Komt een nieuwe thermostaat ook met een pakkingring?
     
  12. Is inclusief pakking en zonder momentsleutel is ook geen probleem vast is vast.
    Hoi, bekijk FACET Thermostaat, koelvloeistof op de AUTODOC-app https://m.autodoc.nl/facet/2181647 eens.
     
  13. #13 Marco Morello, 12 feb 2022
    Laatst bewerkt: 13 feb 2022
    Zomaar een vraagje maar heb je je weleens verdiept in de topics over de 1.6 tdci van de MK2? Ik geloof het namelijk niet zo van die verhoogde carterdruk.

    Weet je zeker dat het olie is wat er lekt en geen diesel? De verstuivers kunnen op den duur gaan lekken. Is dit al eens onderzocht?

    Verder de carterontluchting smeert regelmatig door het waardeloze ontwerp.
     
    gerardTDCI en Nofinger vinden dit leuk.
  14. Verstuivers zijn bij 280.000km vervangen. D'r ging bij 360.000 opnieuw een verstuiver naar god, wat zich aankondigde door een ontzettende dieselwalm binnen. Dat vond ik wel een beetje suspect, maar goed, volgens de garage was dat 'chips happens'. Lekkage nu ziet eruit als olielekkage (zwarte vloeistof), was destijds trannsparante/gele vloeistof (die ook naar diesel rook ).

    De tdci-topics ken ik; d'r was ook een serie overzichtstopics per model (1.6tdci, 1.8tdci, benzine/diesel) die ik nu alleen niet meer kan vinden (stonden vroeger ergens sticky, dacht ik).
     
  15. #15 Nofinger, 14 feb 2022
    Laatst bewerkt: 14 feb 2022
    verstuivers kunnen ook gaan doorslaan op de keerring/pakking die er onder zit dan wordt het rondom de verstuiver vochtig (zwarte olie) wil je weten of dit het probleem is even de verstuivers/ruimte rondom nat spuiten met een zeepsopje en dan zie je vanzelf wel bellen ontstaan bij draaiende motor.
    kleppendekselpakking kan zeker ook wel eens gaan lekken is zeer makkelijk zelf te vervangen.
    ik heb ook een 1.6 tdci (2006, 408dkm) beide zelf al een paar keer vervangen en tja mijn blok is niet mooi droog her en der een beetje olie maar weinig tot geen verbruik. hoort waarschijnlijk ook wel een beetje bij een dieseltje en bij de kilometerstand, ik zit er niet zo mee, in ieder geval :D
     
  16. Nog even over die thermostaat: er lijken twee types te zijn, eentje waarbij de aansluitingen wat langer zijn, en waarbij een aansluiting onder een hoek staat.
    (https://www.autodoc.nl/ridex/8274538 ) tov deze ( https://www.autodoc.nl/ridex/8101064 ). Waarbij bij de laatste ook een 'motortemperatuurvoeler' aanwezig is (is dat de thermostaat zelf of is daadwerkelijk een sensor? Op de foto zie ik geen extra aansluitingen.) In ieder geval lijkt de laatste meer op het exexmplaar wat er bij mij inzit, en het 'bouwjaar tot/vanaf' lijkt ook te kloppen (dat staat dan weer niet bij dit exemplaar https://www.autodoc.nl/magneti-marelli/15255254 ), maar dat heeft wel hetzelfde typenummer als de tweede variant.

    Kan ik ergens het exacte onderdeelnummer van de 'originele' thermostaat in m'n focus achterhalen?
     
  17. #17 Bertus 7, 21 feb 2022
    Laatst bewerkt: 21 feb 2022
    Bij beide zit er een temperatuur sensor in bij de eerste zie je aan de achterkant wat groen dat is de sensor .
     
  18. #18 alex, 1 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2022
    Update: thermostaat vervangen. Stukje meer werk dan ik had gedacht omdat alles aan wat er aan boutjes opzit niet allemaal even goed bereikbaar is, en ze in de video die hierboven gelinkt is niet hadden laten zien dat je ook 't brandstoffilter los moet maken omdat je er anders niet bij kunt. Je kunt wel afleiden dat ze dat wel gedaan hebben omdat de thermostaat in hun video een heel stuk zichtbaarder is. Of ander model, whatever.

    Ander dingetje was dat de afdichtring van de retourleiding in de nieuwe thermostaat net niet paste, en dat je dan even een beter passend O-ringetje moet zien op te duiken. Heb 't in een DHZ-garage gedaan in zevenbergen, waar ze ook wat van dit soort handvoorraad hadden (en niet voor m'n eigen deur, want dan was ik met die O-ring redelijk in de aap gelogeerd). In ieder geval prima geholpen daar.

    Hij druppelt natuurlijk wel nog steeds wat olie, maar dat is nog steeds niet dermate veel dat 't hinderlijk is; ik zie nog geen verandering in olieniveau als ik 't olieniveau peil. Vooralsnog is 't alleen vervelend op de oprit.
     
  19. Motor en motorruimte goed schoon maken en gaan zoeken waar die lekt
     
  20. Garage had geconstateerd dat de lekkage bij kleppendeksel en verstuivers was, en dat vervangen van pakkingen/keerringen niet alleen een dure arbeidsintensieve klus was maar ook dat de lekkage zou terugkeren door te hoge carterdruk. Oorzaak van die te hoge carterdruk hadden ze niet verder naar gekken, hun verklaring was 'nou ja, dat hoort nou eenmaal bij auto's met zo'n hoge kilometerstand, die zijn gewoon op'.
     

Deel Deze Pagina