1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oliedruklampje blijft even branden bij koude start

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door d33f, 23 jul 2018.

  1. Tijdens een koude start merk ik op dat soms het oliedruklampje een seconde of twee blijft branden. Dit gebeurt niet bij elke koude start. Verder heeft de auto 8000km geleden een grote beurt gehad en ziet de olie er nog vrij schoon uit. Ook hoor ik verder geen rare ratel o.i.d. wanneer het olielampje brandt.

    Tijdens het rijden brandt het lampje niet en bij een warme start treedt het probleem ook niet op. Zou het in dit geval om een gare oliesensor kunnen gaan? Oliepeil is verder ook in orde.

    De auto heeft verder 220.000KM gelopen en het gaat om een 1.8l.
     
  2. Ik denk dat ik me er niet heel druk om zou maken.

    Bij echt koude motor als je hem een dag laat staan ofzo zal die wel een seconde langer nodig hebben om de (dikke) koude olie rond te pompen terwijl bij een warme start of een koude start na een uur er nog wel een dun laagje olie rondhangt in het blok.

    Enige verschil kan hem misschien zitten in de olie ofzo die is ververst met de beurt dat die van 5w30 daarna is gevult met 5w40.
    Maar daar weet ik de effecten niet van en durf ook niet zeker te zeggen of de 1.8 5w30 staat voorgeschreven of 5w40

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
    d33f vindt dit leuk.
  3. Op kroon-oil.com kun je zien welke olie erin hoort te gaan.
    Voor olie is wat voor de w staat is oliedikte bij koude motor/olie. Na de w is bij warme motor. Hoe lager het is hoe dunner hij is. 10w40 is dus dikker als 5w30. 0w30 is alleen dunner bij koude motor dan 5w30.

    Zoals ik in het filmpje zie valt het reuze mee.
     
    d33f vindt dit leuk.
  4. Bedankt voor jullie reacties. Bij de laatste beurt heeft de auto de voorgeschreven 5W30 gekregen met Ford specificaties en Bosch oliefilter. Verder vind ik het vreemd dat het niet bij elke koude start plaatsvindt. Wellicht toch dat de olie te dun wordt door de warmte of dat er teveel olie terugloopt uit het filter?
     
  5. Als er eerst 10w40 in zat dan zou het kunnen verklaren. Motoren waar al over de 2ton komt is het niet erg om iets dkkere olie te pakken. Door al die draaiuren kan er paar duizendste mm extra ruimte komen. Waardoor olie wegloopt.
    Dit is opzich allemaal niet erg. Maar iets dikkere olie is niet verkeerd, bij 3ton.

    Bela grijkste is dat hij bij warme moror niet brand. Bij koude motor moet idd olie overal gepompt worden om te kunnen starten, dat het mogelijk weglooot ergens zou kunnnen.
    Maar zoals gezegd valt het opzich mee met de duur ervan
     
    d33f vindt dit leuk.
  6. Ik weet niet beter dan dat het olielampje vlak na het starten pas uitgaat. Als ik het goed heb geeft dat lampje aan dat de oliedruk te laag is, niet een te laag oliepeil.
    Als de motor net gestart is is de oliedruk inderdaad nog niet in orde.
    Aangezien hij bij jou na 1 seconde al uitgaat zou ik me daar geen zorgen om maken. Zelfs met 2 seconden nog niet.
     
    Cinq-Power en d33f vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina