olie verbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door vder, 31 mei 2011.

  1. Hey mede forummers,

    Ik ben net terug uit italië en zo'n slordige 3400 km gereden. Alles ging prima en de auto heeft het goed gehouden. alleen op de terug weg in Duitsland bij koblenz in de buurt ging ik ff stoppen en benen strekken en ik dacht ff olie pijlen. Nu stond deze op de pijlstok net een fractie onder de min. Ik heb voor ik weg ging alles op max. gezet. Kan dit door de rijstijl en bergen komen. Heb stevig gereden soms 180 op de teller. en in de bergen was het ook best trekken voor de wagen. Toch viel het gebruik niet tegen heb gemiddeld 1:12,9 gereden. Dat vind ik netjes.

    groeten vincent
     
  2. Wat voor Focus heb je? (type motor, leeftijd, km stand ect.)
     
  3. Sorry:oops:, Het is een focus station uit 1999 1.6-16v. km-stand is 158000
     
  4. Een bekend fenomeen is het vocht in de olie die verdampt is.

    Motorolie is hygrostatisch .. dat betekent dat het vocht opneemt ... denk maar aan de luchtvochtigheid buiten ... meestal ergens tussen de 40 en 70%.

    Door het warm worden en afkoelen van de motor (en de lucht die zich binnenin bevindt) krijg je door uitzetting en krimpen een luchtverplaatsing naar binnen en weer uit je motor. Zo wordt er iedere keer weer verse buitenlucht aangevoerd met ook watermoleculen.
    De olie kan deze watermoleculen opnemen en als je relatief veel kortere stukken rijdt kan het best zijn dat je olieverbruik heel netjes is (een beetje verbruik je altijd) maar door het opnemen van vocht je peil langzamer of geheel niet zakt tijdens deze ritjes.

    Laten we aannemen dat er 20% water in je olie zit wat best zou kunnen... door de lange ritten naar Italie blijft je olie goed heet geurende langere tijd en verdampen de watermoleculen uit je olie via de carterontluchting.
    Opeens staat je oliepeil flink lager ... olieverbruik ?? ... of water verdampt ?? :dance:

    Maar rijd je altijd al lange ritten in NL dan zal het wel olieverbruik zijn ... :nocheer:
     
  5. gewoon over 1000km weer eens peilen, dan krijg je een beter beeld over
    het verbruik.....nu word het gissen;)
     
  6. Heb je met lekker warme motor het oliepeil gecheckt of na een half uurtje te hebben gewacht?
     
  7. Wat XR5Turbo bedoelt is dat wanneer je de motor afzet en direct het oliepeil controleert, de olie nog niet uitgezakt is. Hierdoor geeft de peilstok te weinig aan. Naar mijn idee is 30 minuten wel erg lang, maar 5 minuten wachten is wel nodig. Ik zou zeker even controleren of er nu niet veel te veel in zit, dit is namelijk zeer slecht voor de keerringen etc omdat er teveel druk wordt opgebouwd.

    Overigens moet je het sowieso even wat vaker peilen om het verbruik in de gaten te houden. Het hoeft niks te zijn. Zoals al vermeld kan het komen door:
    - Veel vocht in olie die nu is verdampt.
    - Veel toeren maken leidt vaak tot een hoger olieverbruik.
    - Olie niet uitgezakt dus peilstokwaarde klopt niet.
    - Mankement aan de motor.
     
  8. @kolere: 30 minuten is misschien wat lang, maar darentegen weet je zeker dat alle olie naar beneden is gezakt. 5 minuten is naar mijn ervaring met sommige motoren weer wat te kort om helemaal een goed idee te hebben van het oliepeil.
    Voor de rest, goede input!
     
  9. #10 Rallyesmoker, 31 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2011
    Ik wil niet veel zeggen, maar hier staat toch wel heel erg veel onzin.... Je kan en mag gewoon geen water in je olie hebben. Daarbij drijft de olie op water en zou dit dus geregeld zichtbaar zijn bij de olieverversingen die ik doe...(NOT).. Daarbij is het zo, dat het water verdampt en neerslaat op de koudste plek, vaak in het carterventielatie systeem of oliedop. Sludge zie je dan, meer niet, het blijft vrijwel niet achter in de olie...

    Olieniveau dat stijgt door water, lees, van min naar max is 1 liter olie, op 4,25 liter totaal is pak hem beet 25 % water (1 dikke liter water).... daar loopt je motor onherroepelijk van in elkaar door gebrek aan smering.

    cut the crap en vertel die onzin nooit meer...!

    En REMvloeistof is hygroscopisch, (DE reden waarom het periodiek ververst dient te worden) kan me de tijd niet bedenken, dat motorolie hierin meedeet.(afgezien van de dopes die erin zitten)

    Het is gewoon olie verbruik en iets meer dan 1 liter op 3400km, niks mis mee,

    en anders inderdaad even aanhaken in het andere topic.
     
  10. ik ga van dce week nog ff peilen. Ik heb wel gepijld na ongeveer een kwartier. Dat moet genoeg zijn. Ik denk zelf dat het komt omdat de motor nu veel toeren moest maken en dan kan het gebruik omhoog gaan. in ieder geval bedankt voor de reactie's.
     

Deel Deze Pagina