1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk Olie in EGR?

Discussie in 'Performance' gestart door mobilitydesign, 4 aug 2010.

  1. Beste mede gefocuste rijders,

    Afgelopen weekend heb ik een slang terug vastgemaakt die een beetje lucht lekte bij de aansluiting. Volgens mij is hij van de EGR? Kan iemand bevestigen dat dat de EGR is in de foto? (of keihard ontkennen natuurlijk)

    [​IMG]

    Ik heb de slang gelijk even losgehaald om op aanslag te controleren.

    Gelukkig geen aanslag gevonden maar wat ik wel zag is dat er een beetje olie in die slang zit. Er zat niet veel in maar de slang was wel erg vettig aan de binnenkant. Dat verklaart natuurlijk dat hij een beetje rookt bij mid-last wanneer de EGR klep geopend is.

    Mijn vraag is eigenlijk hoort hier wel olie in te zitten?
     
  2. Ja dit is wel normaal ja, EGR is altijd vettig van binnen..
    En roken dat doet vrijwel iedere ford diesel zonder DPF..
     
  3. [​IMG]

    Dat is idd je EGR klep. Ik heb die afgesloten met een vol plaatje en ik krijg geen foutmeldingen en roken bij acceleratie doet hij ook niet. Het zou ook kunnen dat je leidingen vettig worden door de carterventilatie;bij Focus I was dit ook al doodnormaal bij deze blokken. Ik ga 't morgen bij de mijne eens bekijken, ik hou je op de hoogte.
     
  4. Dank je Moriaantje, dat is heel goede informatie. Ik ben erg benieuwd.
    Om het plaatje te monteren heb je daarvoor de ruitenwissers en het kunststof onder de ruit moeten verwijderen?

    Het zou super zijn als hij gewoon helemaal dicht kan zoder dat de computer herrie gaat schoppen.
     
  5. [​IMG]

    Ik heb de luchtinlaat los gemaakt en bij mij is dat poerdroog, ik had dat zelfs niet verwacht omdat (volgens mij) de carterdampen in de inlaatlucht voor de intercooler gemengd worden. De mijne heeft nu 30k, hoeveel heb jij? Speling op de turbo-as kan mss ook de oorzaak zijn dat er wat olie in je inlaattraject komt.Maar als je olieverbruik binnen de perken blijft zou ik daar allemaal niet wakker van liggen.
    Het EGR plaatje heb ik gemonteerd zonder iets anders te verwijderen, het zijn 2 M6 boutjes. Het zit er al zeker een jaar in, nooit geen foutcode gezien,ook niet toen de PCM een software-update gekregen heeft bij dealer bij eerste beurt. In 't verbruik maakt het niets uit, hij pakt iets beter op en roet niet,dat wel. En de Focus warmt trager op, da's goed merkbaar. Je moet het 's proberen, hou de oude pakking,dan kun je ze nog altijd terug plaatsen als je wil ( doe ik ook wel als het echt vriest). Maak het plaatje niet te dik en zet niet te hard vast dat je de schroefdraad niet beschadigd :)
     
  6. Even omhoog kicken: waar komt dit plaatje nu precies te zitten? Precies bij de pijl op de foto van Moriaantje? Bij die specifieke aansluiting?
     
  7. Ja daartussen inderdaad.

    Schijnbaar heeft deze EGR klep dan een sensor die de postitie van de klep aangeeft, en omdat de klep nog gewoon beweegd, geeft hij geen foutmelding.

    De oude TDCI checkte de EGR door een berekening t.o.v de MAF-sensor, dus dan zag hij bij een te grote vernouwing een afwijking, waarna het MIL lampje aangestuurd werd.
     
  8. Ik heb mijn EGR ook eerst afgedopt gehad met een volledig dicht plaatje maar mijn BC ging meteen over de rooie, daarna 2x 3mm gaatjes erin geboord en geen meldingen meer tot een poosje terug maar das in een ander topic terug te lezen Namelijk hier

    Maar voor de duidelijkheid, das indd je EGR en die is indd een beetje vettig van binnen
     
  9. Afgelopen week is de EGR afgedopt. Ik weet niet of het door het afdoppen komt, maar de motor loopt nu, als ie warm is, veel regelmatiger stationair. Eerder zat het hele blok soms te schudden en liep ie niet helemaal lekker (onregelmatig is een groot woord, maar hij nagelde wat vreemd, zegmaar). Nu ik er inmiddels ruim 500km mee heb gereden kan ik stellen dat hij bij een warme motor echt heel constant stationair loopt. Heeft ie bij mijn weten sinds de aanschaf (bij 185000km, teller staat nu op 239000) nog niet gedaan. En het roeten lijkt ook minder te zijn geworden, maar dat moet nog verder blijken, heb er nog niet heel goed op gelet. Vooralsnog alleen maar weer positieve zaken :thumbs:
     

Deel Deze Pagina