1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Olie in de turbo

Discussie in 'Performance' gestart door Iply, 7 dec 2011.

  1. Ik kwam gister terug van de garage en er loopt olie in de turbo.
    Die moet waarschijnlijk vervangen worden als het probleem in de turbo zit.
    Heeft iemand hier ervaring mee en wat het zou kosten als de turbo vervangen moet worden.
    Gr. Jos
     
  2. hoeveel olie is olie in de turbo,

    beetje mag altijd wel, ze zijn nooit kurkdroog, als die echt olie verbruikt rookt die ook machtig blauw.

    overigens een 1600 tdci? als die dan moet, vervang dan gelijk alles en laat alles reinigen in het blok bij vervanging van een turbo

    kosten om alles te laten doen,

    turbo, 772 euro ex btw, voor een garrett
    arbeid ong 8 uur om alles goed los te halen intercooler reinigen nieuwe filters erop etc.

    al met al zon 1600 euro wat je kwijt bent.
     
  3. Hij verbruikt wel wat olie maar niet super veel.
    Ook geen blauwe rook dus het valt nog mee denk ik
     
  4. Het kan ook gewoon van je carterventilatie komen, leiding vanaf kleppendeksel.
     
  5. Ik breng hem maandag weg dus ik hoop dat ik niet te veel kwijt ben
     
  6. beetje olie is eerder normaal dan zeldzaam
    geen olie en spelling op de turbo is einde verhaal voor de turbo

    voor 1600tdci als je geen olie hebt is totale rekening snel 2500-2800euro bij de dealer
    dit ivm verstuiverlekkage ook gedaan moeten worden
    turbo gaat kapot door verdikking van de olie
    deze verdikking komt doordat brandplaatje niet perfect is en dus ook een keer lekt
    rij je daar te lang mee dan moet je de turbo vv
     

  7. Turboasje heeft altijd wel een beetje speling
     
  8. Klopt een fractie van spelling is normaal. Zolang de schoepen het huis maar niet raken. Beetje olie houdt in dat hij gesmeerd wordt
     
  9. Ja ben er achter gekomen dat het idd een kappote turbo is samen met een maatje naar geks
    Gekeken (hij is een auto monteur) dus nu is het een nieuwe turbo kopen en er in zetten
     
  10. dus toch meer spelling dan je lief is
    als je het goed wil doen en alles wil voorkomen dat nieuwe turbo kapot gaat binnen jaar dan moet je even 2800euro dik neertellen
    zaken als
    turbo
    oliefilter
    olie
    carterplug-pakking
    olieleiding
    uitlaatklem en paar vergeten zaken
    belangrijkste voor het bedrijf : arbeid 4 t/m 8uur is mogelijk
    dat is wat je moet hebben in iedergeval

    nu komt het je moet olieretour meten
    dit doe je door de slangklem onder de turbo los te nemen en stekkers van de verstuivers los te nemen (zodat hij niet aanslaat) \
    dan starten en kijken of je een constante olie retour hebt
    deze olie wel netjes natuurlijk opvangen
    wel olie bovenstaande geldt voor je

    geen olie of minder dan 200ml per minuut (op gevoel mag)
    dan komt het volgende nog bij
    carter onderuit en schoonmaken
    carterpakking (vloeibaar rode pakking)
    oliezeef in de carter vv
    en voordat je olieleiding monteert en vervangt deze kanaal ook zuiver maken
    vacuumpomp pakkingen deze ook van ijzer schoonmaken
    en dan ook nog olie en oliefilter met motor flush voor de olie
    deze moet je van te voren instoppen bij de oude turbo en dan motor warm draaien
    en vandaar alles onderuit halen zodat je warme olie hebt en dus alle vuil in de olie zit en niet onderin of ergens achterblijft

    verder moet je niet vergeten verstuiverlekkage ook mee te pakken (de oorzaak ervan, wordt door vele gezegt)
    anders brandplaatjes vervangen en pakkingen van de versuitvers

    als alles weer erop zit dan moet je weer stekker losnemen van de verstuivers en starten zodat de turbo olie heeft
    als deze aan de voorwaarden voldoet kun je alles dichtbuuwen wat moest gebeuren
    en dan starten
    geen gas geven totdat alles warm is en motor netjes 90 graden is
    voorzichtich dan een proefrit maken
    niet boven de 2000rpm uitkomen
    en 1 keer doortrekken mag je doen
    hierna weer rustig rijden
    als je terug bent eerst even laten lopen en dan pas afzetten
    voor de klant ook doorgeven dat hij in het begin met de turbo nog rustig moet zijn
    doen ze niet maar jij bent de klant zelf dus advies rustig aan doen in het begin
    na 200km mag je van mij normaal rijden zoals je eerst deed
    turbo kapot in 200meter rijden heb ik meegemaakt (hadden niet gecontroleerd of hij olieretour had)
     

Deel Deze Pagina