Olie bij bougies

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Smattinello, Jul 4, 2013.

  1. Hallo, vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de Focus MKII eens voorzien van wat nieuwe filters en olie. Daarna de bedoeling gehad om ook de bougies te vervangen. Had ik vorig jaar ook gedaan maar had ze toch meebesteld met de andere materialen, kan nooit kwaad.

    Het viel mij echter op dat de onderzijde van de bougiedop/kabel vochtig was. Bij nadere inspectie bleek dat in de rechter ''kamer'' (als je voor de auto staat) een laag(je) olie lag. Links ook een beetje, maar niet zo veel als rechts. Kan het zijn dat het klepdekselpakking lek is of moet ik aan iets anders denken?

    Heb eerst de boel droog gemaakt en de bouten van het klepdeksel een kleine ''slag'' gegeven waarbij het mij opviel dat linksvoor wel aardig los zat voor mijn gevoel. Heeft iemand iedeeen of suggesties?
     
  2. Of idd je klepdekselpakking of je vriespluggen.
    Het kan zelfs worden veroorzaakt door een slechte carterventilatie.
     
  3. Vriespluggen? Daar zit geen olie achter...
     
  4. #4 Marco Morello, Jul 5, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 5, 2013
  5. #5 Smattinello, Jul 5, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 5, 2013
    De vriesdoppen zijn in 2009 vervangen i.v.m. het probleem met water/ruitenvloeistof bij de bougies. Daarna is er een Volvo kap op gekomen en heb ik geen last meer gehad van vocht.

    Ik heb het gisteren netjes droog gemaakt voor zover mogelijk en kijk het even aan de komende tijd. Als het met 2 weken weer terug is laat ik dan de klepdekselpakking vervangen en wellicht ook wederom de vriespluggen.

    Eind van de maand gaan we op vakantie en het zou fijn zijn dat ik dan met een gerust gevoel op pad kan.

    Is deze pakking los verkrijgbaar of moet er een hele nieuwe kop op (heb ik ergens gelezen meen ik)?
     
  6. Ik weet niet of bij de Focus II er een compleet nw kleppendeksel op moet.
    Bij de Focus I Fase I 1.6 16v moet je wel het hele kleppendekselpakking vervangen, daar is geen losse pakking voor te krijgen.

    Controleer nog wel je carterventilatie, als die niet goed is dan heb je kans dat door overdruk de olie via het kleppendeksel eruit komt.
     
  7. Kan ik de carterventilatie zelf testen en zo ja op welke manier?
     
  8. Controleer deze op scheurtjes.
     
  9. #9 Smattinello, Jul 5, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 5, 2013
    Sorry, maar ik ben echt bijna een leek op dit gebied. Hebben we wellicht een schets of foto ter verduidelijking? :D

    Ik lees trouwens net dat je de carterventilatie ook kan controleren door de oliedop los te maken en er een rubber handschoen of iets dergelijks overheen te knopen? Als ie langzaam opgeblazen wordt schijnt het niet goed te zijn, en licht vacuum is wel goed?
     

  10. Maakt ook niks. ;)

    Die methode die jij aangeeft om te testen ken ik niet. Wel een echte McGyver methode hahahaha.

    Wat betreft je carterventilatie; aan je luchtfilterbox zit een klein rubberslangetje, kijk waar die heen loopt en controleer dat slangetje op scheurtjes etc.
     
  11. Carter ventilatie zal het bij deze auto niet aan liggen, inderdaad kleppendeksel pakking vervangen. Vriespluggen zit alleen koelvloeistof achter, dus die zijn niet nodig.
     
  12. #12 Don van der Deijl, Jul 6, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 6, 2013
    De carter ventilatie welke aan het onderblok vast zit middels een splitsing een een soort van ventiel kan verstopt raken door drab. Het zwarte plastic deel kan goed vol komen te zitten en ook dat witte ventiel kan gaan vast zitten. IN dat geval krijg je teveel druk in je onderblok lijkt me waardoor de auto olie er uit gaat gooien via de zuigers. Correct me when wrong. De slang welke aan het deksel boven vast zit is voor de afvoer van hete oliedampen meer niet. Gaat die lek dan gaat het stinken in je auto. Gaan de slangen aan de onderkant lekken dan gaat de auto niet beter lopen daar valse lucht. Ik denk dat je pakking wat slecht is en dat lijkt me niet zo,n probleem om op te lossen.
    Vriespluggen lekker laten zitten
     

  13. Ik kan het slangetje vinden welke van de luchtfilterbox naar het klepdeksel loopt. Deze ziet er goed uit en lijkt geen scheurtjes te hebben. De carterventilatie aan het onderblok heb ik niet gevonden, in ieder geval loopt er mijns inziens niet nog een slangetje naar het luchtfilter. Heb gisteren de bougiedoppen nog even losgehad en het ziet er redelijk uit. Voor mijn gevoel geen olie meer bijgekomen, of in ieder geval minimaal. Ik heb het niet helemaal droog gekregen de vorige keer maar het verschil lijkt minimaal.
     

Share This Page