1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Noodloop en bokken bij belasten (OPGELOST!!!)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DannyTDCi, 14 jun 2013.

  1. #1 DannyTDCi, 14 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jul 2013
    Dag Allen,

    Met mijn focus (1 fase 2, 1.8tdci gechipt, 226.000km) heb ik een probleem...
    Het is de "oude" auto van Mike, de geschiedenis kennen jullie dus wel.
    Wat is er ondertussen gebeurd:

    • 2 verstuivers vervangen (waren slecht, kwamen uit vorige auto die afgevoerd is naar het oostblok)
    • Motor sloeg regelmatig af bij lage toeren zonder foutcode, n.a.v. dit forum het luchtfilter vervangen (ligt nu een K&N vervangingsfilter in), dit probleem is weg. Roeten werd ook minder erg (is nog steeds vrij heftig)
    • Olie- en dieselfilter zijn minder dan 20.000km oud
    • EGR dichtgezet met een gat van 6mm

    Wat gaat er nu mis:

    • Af en toe loopt de motor tussen 2000-2250 rpm niet lekker, beetje stotterig.
    • Bij flink doortrekken (3500rpm+) af en toe een flinke hik, roetwolk achter me maar motor loopt soms wel door.
    • Soms is de hik dusdanig ernstig dat de motor in noodloop gaat, even rijdend herstarten zorgt ervoor dat ik gewoon door kan rijden
    • Het probleem verergert langzaam: laatst had ik het op cruisecontrol, 120km/h op de linkerbaan (wordt mijn vrouw nerveus van)
    • Uitlezen bij de garage gaf P340 als foutcode (onderbroken stroomkring nokkenaspositiesensor). Op basis van deze waarde de sensor vervangen, fout was echter binnen 3 km te reproduceren, probleem dus niet opgelost.

    Voor a.s. woensdag heb ik een afspraak gemaakt bij de garage, dan gaan ze verder onderzoeken (o.a. rijdend uitlezen). Hebben jullie enig idee in welke richting er gezocht moet worden? Ik heb i.i.g. wel vertrouwen in het garagebedrijf, tips van jullie worden altijd erg gewaardeerd.
     
  2. Dubbel vliegwiel gehorig ??
    kan hele rare storingen geven zonder er een storings code op te zetten
     
  3. Bedrading nokkenassensor zeer goed controleren. De stekker moet grijs zijn, dat betekend dat de stekker pennen verguld zijn. Als er een zwarte stekker opzit moet deze vervangen worden incl een stukje bedrading.
     
  4. Deze Focus heeft een vast vliegwiel. ;):
     
  5. Zeker weten ??
     
  6. Ja, Mike heeft er een vast vliegwiel in laten zetten.
    Heb er zelf ook nog in gereden bij het Inleren van de verstuivers.
     
  7. Aha dat is een ander verhaal origineel heeft hij een dubbel vliegwiel
     
  8. Daarom zei ik ook DEZE Focus. ;).
    Maar idd anders heeft de 1.8 tdci een dual massa vliegwiel. :mrgreen:
     
  9. Volgens mij zit er idd een zwarte stekker aan...
    Is op zich wel vreemd, deze focus is van 2004. Daar was dit toch al voor opgelost?

    Ik zie ook een beetje groene kabelomhulling door het zwart heenkomen... Wellicht dat het daar misgaat.
    Zal er eens een foto van maken...

    Vliegwiel is i.i.g. vervangen door een vaste. Klinkt als een trekker maar werkt prima. :cool:
     
  10. Weer een update:

    Er zit een grijze stekker op. Bedrading is gecontroleerd, lijkt in orde tenzij er ergens een breukje in de kabelboom zit. Ik had iets meer moeite om de noodloop te krijgen "maar het is gelukt". Vanmorgen was het weer zover, bij volgas in z'n 3, 3250 rpm was het weer raak. Ook het nerveuze gedrag tussen 2000 en 2250rpm is weer terug (was gisterenavond niet aanwezig). :nocheer:

    Zou dit op een vervuilde turbo kunnen duiden aangezien ik al een tijdje rooksignalen produceer? (gaat als de brandweer, rookt als een locomotief is ook bij mij van toepassing) Of moet ik meer in de richting van een rotte verstuiver denken?

    Dan zou de bron van de foutcode een "gevolg zijn van" in plaats van een oorzaak.

    Ik hoor graag wat jullie ervan denken, vanmiddag heb ik weer contact met de garage. Zij hebben aangegeven de boel rijdend uit te lezen en diverse waarden te controleren. Als jullie hiervoor nog tips hebben heel graag.
    Volgende stap zou ook het verwijderen van de tuning kunnen zijn, of is dat onzin?
     
  11. In principe zou de tuning er niets mee mogen te maken maar het is wel van de eerste stappen die genomen word om dingen beginnen uit te sluiten.

    Eens rijdend uitlezen kan helpen (bijvoorbeeld voor de luchtmassameter eens te controleren). Bij mijn vorige focus was deze ook eens doodgegaan. Probeer eens de luchtmassameter af te koppen en zo te rijden ? Dan rijd hij op de basisgegevens van de PCM.
     
  12. #12 dutchguy, 20 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jun 2013
    Storing 0340 duidt op krukassensor storing; maar dat wist je al.
    Ik zou zoals Anton al aangeeft de kabelboom controleren.
    Soms schuurt hij door bovenop de versnellingsbak of in de buurt van de turbo.
    Als de bak er af is geweest loop je verhoogd risico omdat de bedrading niet meer 100% via originele weg loopt.
     
  13. Dit gaat toch over de nokkenassensor? Of is dit dezelfde?
    Gaat de auto niet in noodloop wanneer ik de LMM loskoppel?
    Ik laat sowieso de kabelboom controleren wanneer de focus weer bij de garage staat.

    Dank voor de info tot nu toe
     
  14. Nokkenas en krukas zijn inderdaad 2 verschillende delen. Krukas is waar de zuigers aan bevestigd zijn en zit onderin de motor (zit ook je vliegwiel aan) en de nokkenas zorgt ervoor dat je kleppen op het goede moment open en dicht gaan. Zit boven in de motor (niet bij alle motoren, maar bij Ford dacht ik wel)
     
  15. Sorry, tikfout... Het is idd nokkenassensor ;-)
     
  16. Het probleem is hoogstwaarschijnlijk opgelost...:cheer:

    [MENTION=551]dutchguy[/MENTION], je zat er onbewust niet naast met die krukassensor! Daar zat het probleem! Er zat een schuurplek op, waarschijnlijk door het vliegwiel... De garage dacht dat deze bij bepaalde toerentallen onder bepaalde belastingen de sensor een klap kreeg van het vliegwiel.

    Waarom er dan een storing bij de nokkenassensor komt is mij niet duidelijk, kan het zijn dat de stroomkring gekoppeld is bij deze sensoren?
     
  17. Dan is de sensor niet goed afgesteld geweest. Deze is afstelbaar, juist om dit soort problemen tegen te gaan.

    Van oorsprong hebben deze sensoren geen relatie met elkaar qua bedrading (beide eigen draden naar de ecu).
    Maar er is ooit een modificatie geweest; eerst in de bedrading, en later intern in de ecu.
    Vanaf dat moment hebben beide sensoren dezelfde 12volt voedingsdraad.
     
  18. De focus is van 2004 dus dat verhaal zou moeten kloppen...

    Vandaag werd ik gebeld over de kosten van dit verhaal. Of ik ermee akkoord was! Het moet niet netter worden :thumbs:

    Ik ben er 4 keer geweest, 3 keer moest de focus blijven en kreeg ik een leenauto mee (waarvan 1 keer een BMW 335i High Executive :rock:, daar is de :focus: gewoon traag bij :kwijl:). 2 sensoren vervangen en meerdere keren rijdend uitlezen. Kosten totaal € 350,-. vind ik zelf netjes.

    Voor andere forumleden: Foutcode "onderbroken stroomkring nokkenaspositiesensor" P340 kan ook duiden op een slecht krukaspositiesensor omdat deze bij latere bouwjaren (:focus: fase 2) op dezelfde stroomdraad werken. Doe er je voordeel mee als het jou overkomt, scheelt onderzoekskosten.
     

Deel Deze Pagina