1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nokia CK-100 achter 6000CD en aux vragen

Discussie in 'Electronica' gestart door Jazzper, 25 jun 2016.

  1. Situatie;

    uit mijn oude peugeotje heb ik een Nokia CK-100 carkit meegenomen. Die ging daar van ISO > CK100 > ISO van de Clarion keurig. Die Fransen zijn soms wél heel compatible en goed qua electronica ;). Ik gebruikte het handsfree minder vaak, maar ging me met name dat het een perfecte bluetooth audio opleverde. Verbazingwekkend welk geluid dat Nokia kastje uit mijn speakers kreeg. Beter dan de amp van de radio zelf.

    Enfin, nu dus een Focus Wagon Mk2 facelift met een 6000CD erin (met ovale randen in het frame). Eruit halen was makkie (panel loswippen voorzichtig en vier schroeven later en hop hij is eruit).

    Zit een Quadlock in met daarin volgens mij 2x ISO, een AUX stekkertje (die naar zo'n 3,5mm ingang gaat in dashboard kastje en nog een kleiner stekkertje. Wellicht de stuurbediening?

    Dus ik koop bij de Brezan een ISO naar Quadlock parrot converter. Die zou dan quadlock > ISO/CK100/ISO > quadlock doen. Waarvan akte:

    [​IMG]
    Caliber RAC 1604X Ford Focus '05>


    [​IMG]
    Nokia CK-100

    [​IMG]
    Ford Visteon 6000CD

    Alles aangesloten en... werkt super. Bellen, muziek, etc, net als vroeger in mijn peugeotje. Maar...

    1. Het wordt nog flinke uitdaging al die kabels en kastjes kwijt te raken in het gat. Wat een spaghetti!

    2. Muten gaat goed, maar aan/uit lijkt niet helemaal super te gaan. Nu kun je door slimme kabeltje in het kabelboompje van de CK100 zelf spelen met waar je spanning op wil en welke pin je wil muten. Zie pagina 19 en verder hier: http://download-fds.webapps.microso...s/guides/Nokia_CarKit_CK-100_UG_and_IG_en.pdf Echter blijft dat wat vaag in die manual (gezien elke radio anders is). Weet iemand hier de correcte pinout?

    3. Moet ik nou die kleinere B en C connector lospeuren in de originele quadlockconnector en in die verloop van Caliber drukken? Want die worden niet geforward heb ik het idee.

    4. Welke speakers stuurt zo'n CK100 aan? Alleen front? of front en rear? In mijn peugeotje (front/rear, geen bijzondere speakers) was het geluid echt subliem. Ik vind het hier niet helemaal lekker qua equalizer. Maar dat kan je volgens mij niet instellen. Ik lees net dat ik het ook anders kan doen: de tulp stekkers op dat CK100 kastje verbinden met de AUX in van de 6000CD. Ben ik wel mijn AUX kwijt in het dashboard kastje. Tips?
     
  2. Hieronder de volledige pinout van de Ford Quadlock connector die in de Focus 2 is toegepast:


    [​IMG]

    Connector A = Speakers & Power.

    Pin 1 = Right Rear +
    Pin 2 = Right Front +
    Pin 3 = Left Front +
    Pin 4 = Left Rear +
    Pin 5 = Right Rear -
    Pin 6 = Right Front -
    Pin 7 = Left Front -
    Pin 8 = Left Rear -

    Pin 9 = MS CAN +
    Pin 10 = MS CAN -
    Pin 11 = Keycode Ground
    Pin 12 = Ground
    Pin 13 = Alarm Sense
    Pin 14 = Illumination
    Pin 15 = Batt + (permanente plus)
    Pin 16 = Ign. Sense / Accessory (geschakelde plus)


    Connector B

    Pin 1 = Mono +
    Pin 2 = SW A +
    Pin 3 = AUX L +
    Pin 4 = AUX R +
    Pin 5 = PTA (Phone Mute)
    Pin 6 = SWC
    Pin 7 = Mono -
    Pin 8 = SWC Ground
    Pin 9 = AUX l -
    Pin 10 = AUX R -
    Pin 11 = Rev. Sense
    Pin 12 = AVC


    Connector C

    Pin 1 = RSE L + (rear seat entertainment system)
    Pin 2 = RSE R + (rear seat entertainment system)
    Pin 3 = Mono 2 +
    Pin 4 = SUB W +
    Pin 5 = AUX 2 L (AUX aansluiting dashboardkastje)
    Pin 6 = Audio Ground (AUX aansluiting dashboardkastje)
    Pin 7 = RSE L - (rear seat entertainment system)
    Pin 8 = RSE R - (rear seat entertainment system)
    Pin 9 = Mono 2 -
    Pin 10 = SUB W -
    Pin 11 = AUX 2 R (AUX aansluiting dashboardkastje)
    Pin 12 = MIC



    Bij veel Ford --> ISO kabelsets (en omgekeerd) is niet alle bedrading aanwezig. Over het algemeen is alleen de bedrading aanwezig die benodigd is voor een aftermarket radio. De bedrading die benodigd is voor een originele Ford radio is dan niet aanwezig. Er zijn wel kabelsets die volledig bedraad zijn maar deze zijn wat zeldzamer.

    In jouw geval heb je wel alle bedrading nodig. Dit kan je in de meeste gevallen oplossen door de (in de kabelset) ontbrekende draden en/of connectoren vanuit de originele Quadlock connector die in de auto zit te verplaatsen naar de Quadlock connector van de kabelset (die in de radio zit).


    Persoonlijk ben ik van mening dat de versterker die dergelijke carkits hebben over het algemeen vrij beperkt in vermogen zijn. Persoonlijk zou ik deze dan ook alleen gebruiken voor de telefoon functies en niet voor Bluetooth Audio. Door voor Bluetooth/Audio de AUX ingang van de radio te gebruiken wordt de versterker van de radio gebruikt wat over het algemeen een betere geluidskwaliteit oplevert (al valt dit bij de 6000CD te betwisten).

    Door de AUX bedrading van de carkit parallel aan te sluiten met de huidige AUX bedrading kan je beide blijven gebruiken. Je kan dan echter maar 1 AUX geluidsbron tegelijk gebruiken anders hoor je beide geluidsbronnen door elkaar.
     
  3. #3 Jazzper, 29 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jun 2016
    Ben ik weer! Wat ik gedaan heb is een dit kabeltje: http://r.ebay.com/zghveQ dat ik al een tijdje had liggen (voor ik erachter kwam dat ik al een AUX in het handschoenenkastje had) gepakt. Ik heb de 3.5mm jack eraf geknipt en er twee tulp stekkers opgezet. Echt chinees; er liepen drie draadjes door: rood, wit en geel. Die onlogisch respectievelijk aarde, links en rechts waren haha. Maar met wat doormeten kwam ik daar tijdig achter.

    Enfin; nu dus een C-connector naar tulp. Die is bedoeld voor dat Nokia CK-100 kastje want ik ga op je verhaal af en laat de 6000CD lekker het geluid regelen.

    Nu donker helaas, maar hoop morgen of overmorgen eindelijk de hele spaghetti weg te rommelen in het gapende gat dat ik nu heb, de C-connector van dat AUX kabeltje (pinnen 5,6 en 11) en de B-connector (ik gok dat die naar stuurbediening gaat? Zitten maar paar draadjes in) over te zetten naar de verloopkabel met nieuwe quadlock. Zou dan weer helemaal ok moeten zijn.

    edit: ander ding dat ik nog op moet lossen is dat zodra ik auto uitschakel de carkit ook uitvalt. Bij mijn peugeot ging dat vertraagd. Ding zei eerst nog vriendelijk 'goodbye' voor het zichzelf uitschakelde. Ik las ergens dat je dan twee draden moet verwisselen (spanning en nog een?) Ik zal eens kijken. Volgens mij kan dat vrij makkelijk met die CK-100 via de zekering.
     

Deel Deze Pagina