1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe sloten laten inbouwen Focus 1

Discussie in 'Electronica' gestart door GuidoFocus, 27 okt 2015.

  1. Hallo,

    Ben nu ongeveer een maand bezitter van een Ford Focus uit 2001. Het is gewoon een fijne auto is die prima rijdt. Echter, deze 2e hands via een opkoper gekocht, waarbij ik slechts een sleutel (zonder AB) kreeg. Afgesproken dat ze de kosten van een nieuwe sleutel van de prijs zouden afhalen (80,-), maar naar nu blijkt is de sleutel dermate versleten dat deze niet is na te maken. Zelfs bij een Ford garage zijn de sloten gedemonteerd om te zien of dit aan de binnenzijde is af te lezen. Maar zelfs dat bleek niet meer mogelijk. De ontgrendeling is al wat haperig en ook bij contactslot merk je dat dit lastig gaat. Voor nu werkt het nog, maar lijkt een kwestie van tijd voordat het echt niet meer werkt. Dus ik MOET de sloten laten vervangen. De Ford garage geeft aan dat de kosten 464,- euro worden, wat ik nogal een smak geld vind tov de prijs die ik voor de auto betaald heb. Als dit de beste keuze is, dan moet het maar… maar als er nog een andere tips zijn… hoor ik ze graag.
     
  2. Begrijp ik goed dat de sloten aan de binnenkant ook versleten zijn?
    De sleutel heeft een bepaald nummer en als ik het goed heb onthouden is dat ergens in het slot ook te lezen. Aan de hand daarvan zouden ze een nieuwe sleutel moeten kunnen bestellen.
     
  3. anders wordt het een kwestie van andere sloten en sleutels zien te scoren op de sloop.
     
  4. Volgens mij is het inderdaad altijd door de Ford garage na te gaan, heb zelf ook in het voorjaar dit probleem gehad, hebben gewoon 1 sleutelkop vor de enige sleutel die ik had bijgemaakt (met AB) en later heb ik een 2e sleutel zonder AB als reserve bijl aten maken, want als je die ene sleutel kwijt bent heb je een groot probleem en ik moest met de auto deze zomer op vakantie en dan heb je een echt probleem als je de enige sleutel kwijt bent!

    Trouwens het is zo dat de sleutel zachter is qua materiaal dan het materiaal van de binnenzijde van de sloten, dus slijt de sleutel weg en niet de sloten, wel gaan slotjes wel eens vast zitten, door weinig gebruik (bij AB) dan met kruipolie weer gangbaar maken!

    Wel zijn die sleutels die je bij moet laten maken erg duur, ca. 75,- euro voor de sleutel zonder AB en dan nog ca. 75,- euro voor het inlezen (met AB kost de sleutel ca. 125,- euro dacht ik, die van mij was gelukkig nog goed), moet wel het motorkapslotje vervangen was 50,- euro (slotje) en 45,- euro voor het pas maken op de nieuwe sleutel!

    Bij elkaar was ik toch ca. 300,- euro bij elkaar kwijt om het allemaal weer goed te krijgen! Bij de volgende auto dus goed opletten dat je 2 sleutels hebt en dat ze niet versleten zijn!

    Had achteraf gezien beter een compleet ander gebruikt maar goed setje kunnen monteren, was ik aanmerkelijk goedkoper uit geweest!

    Hoeveel km heeft de auto gelopen die van mij ca. 240.000 km en is het een Fase:1 of Fase:2?

    Groet,

    Gerrit!
     
  5. hallo, bedankt voor jullie meedenken en antwoorden

    [MENTION=3311]rfknol[/MENTION]: nee, schijnbaar is er niets af te lezen, dus ook geen nummer. 2 sloten zouden zelfs zgn 'dummy sloten' zijn. Helaas (en wat mij ook bevreemd) is dat dus nergens af te lezen is. Gewoon bij officiele Ford garage laten doen.

    [MENTION=7265]Henry Ford Jr[/MENTION]. Nee helaas de sleutel is dermate versleten (lijkt inmiddels meer op oude schroevendraaier) dat die dus niet te kopieren is. Ford garage is in totaal 3 uur bezig geweest om het op de een of andere manier te kunnen herleiden, maar niet te doen. Ongeloofelijk eigenlijk dat iets schijnbaar zo eenvoudigs zo lastig moet zijn. De garage waar de auto oorspronkelijk vandaan komt ook gebeld, maar die hebben deze gegevens niet meer. Letterlijk werd gezegd, zullen we wel gewist hebben.

    Ben inmiddels al via wat wegen op zoek naar tweedehands goede set sleutels. Hopelijk vallen de kosten tov de dealer dan wel wat mee, anders heb ik toch liever nieuwe via de officiele garage.

    Klote is dus dat je dit niet verwacht, want hoe moeilijk kan het namaken van een reserve sleutel zijn? Zo werd dit ook gebracht door de verkopende partij, die zelfs een korting van 80,- euro boden op de prijs (wat schappelijk! dacht ik nog...). Dacht daarmee dus scherpe deal te hebben, want de auto heeft ook nog maar 145.000 gereden. Dealer onderhouden, slechts 1 eerdere eigenaar, motorisch als een zonnetje etc. Maar nu krijg ik dus een behoorlijk verhoging van de kosten, had ik liever uitgegeven aan een iets nieuwere auto dan.
     
  6. Misschien kan Ford NL nog wat voor je betekenen?
     
  7. is het niet zo dat aan de hand van de slotplaatjes de sleutelcode is te herleiden? slot van linker deur zou werkend moeten zijn dus die er uit halen en open maken. je zou ook contact slot kunnen proberen is misschien gemakkelijker te demonteren als de sleutel daar nog wel op werkt jemoet die kunnen draaien om slot te kunnen verwijderen.
     
  8. #8 Vogel, 31 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2015
    Even onder voorbehoud:

    Volgens mij werkt het systeem van de FF1 anders.
    Alle FF1 sleutels zijn identiek, behalve het nummer in de chip. Het nummer dat je chip uitzendt is gewoon zomaar een getal.
    De boordcomputer(BC)/CentraleVergendeling(CV) moet alleen verteld worden dat het chipnr van de nieuwe sleutel OK is en dat hij deze dient te accepteren.
    Dit verklaart dus waarom er geen sleutelnr op de portiersloten staat. Het nr van de sleutel is (mechanisch gezien) namelijk helemaal niet relevant.

    Voor dat inleren van de BC/CV is normaal gesproken een procedure, maar deze vereist een minimum van 2 reeds vertrouwde sleutels.
    Of de BC/CV ook in te leren is via de computer weet ik niet.

    Bij de FF2 kon ik wel de sleutelnrs uit de BC uitlezen middels FoCCCus. Ik weet niet of ik ze ook kan programmeren. En dan is het nog de vraag of het bij de FF1 hetzelfde werkt.
     
  9. Bij de focus 1 zijn echt niet alle sleutels gelijk. Bij het type sleutel dat bij de focus 1 is toegepast (Tibbe sleutel) zijn er ontelbare combinaties. Een Tibbe sleutel heeft 6 verschillende vlakken die elke op 4 verschillende manieren geslepen kunnen worden. Als ik het even snel uitreken kom ik dan aan 4096 (4x4x4x4x4x4) verschillende combinaties die mogelijk zijn.

    Aan de hand van de schuinte van de 6 geslepen vlakken op de sleutelbaard kan de code combinatie van de sleutel worden afgelezen. Hetzelfde geld voor de slotplaatjes die in het slot zitten. Echter als de sleutel ver weg gesleten is kan het voorkomen dat de sleutelcode van de sleutelbaard niet meer af te lezen is. Het langdurig gebruik van een totaal versleten sleutel zorgt ervoor dat de slotplaatjes in de sloten hier op inslijten en ook niet meer af te lezen zijn. De meeste kans op success is door een slot open te maken dat het minst gebruikt wordt en hiervan aan de hand van de slotplaatjes de code af te lezen. Hierbij moet echter rekening gehouden worden met het feit dat niet bij alle sloten het volledig aantal slotplaatjes aanwezig zijn. Als ik het goed heb hebben het motorkapslot en het kofferbakslot niet alle slotplaatjes en zijn dus niet geschikt om de code af te lezen.

    Overigens zijn de slotplaatjes van de sloten vervangbaar. Hier zijn als ik het me goed herinner reparatiesets voor beschikbaar. Het is dus mogelijk om sleutels te bestellen aan de hand van een bepaalde code en vervolgens de slotplaatjes te vervangen aan de hand van deze code. Dit is wel behoorlijk wat werk maar als je zelf handig bent is goed zelf te doen.




    De focus 1 heeft het TIMED PATS startblokkering systeem. Tijdens het softwarematig programmeren van dit systeem is tijdens elke programmeer actie een wachttijd vereist (van zo'n 10 minuten) om toegang te krijgen tot het PATS systeem. Daarnaast heeft dit systeem de mogelijkheid om zelf d.m.v. een procedure sleutels toe te voegen mits er al 2 originele sleutels zijn geprogrammeerd. Als dit niet het geval is kunnen extra PATS sleutels alleen softwarematig met een hiervoor geschikt diagnosesysteem worden geprogrammeerd.

    De Focus 2 heeft het CODED PATS startblokkering systeem. Tijdens het softwarematig programmeren van dit systeem is tijdens elke programmeer actie een berekende code (INCODE/OUTCODE) vereist om toegang te krijgen tot het PATS systeem. Dit systeem heeft niet meer de mogelijkheid om zelf extra sleutels toe te voegen. Hierbij kunnen sleutels alleen softwarematig met een hiervoor geschikt diagnosesysteem worden geprogrammeerd.
     
  10. #10 paul vingerhoets, 31 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2015
    Er hangt me iets bij dat je met deze sleutels wel andere fords OP SLOT kunt draaien maar dan dus niet meer van slot.

    het zou natuurlijk wel heel gemakkelijk zijn als je met een sleutel elke ford open zou kunnen krijgen kun je net zo goed geen slot monteren.
     

Deel Deze Pagina