2.5i 20V 225pk Nieuwe Ronde, nieuwe ellende

Discussie in 'Performance' gestart door Tom ST, 28 jun 2013.

  1. #1 Tom ST, 28 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jun 2013
    Ben ik weer!
    Na vandaag terug te zijn geweest om de software van de auto te updaten, kreeg ik op de heenweg de melding P2178 - System Too Rich Off Idle bank 1, en P0101 - Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem. Kan iemand me helpen met dit probleem? Krijg de melding alleen als ik een constante snelheid rijd op de snelweg na ongeveer 5 km.

    Auto loopt verder super, rijdt super en trekt super. Heb er dus 0 klachten aan verder, buiten dat ik dus een ESP storing krijg en bang ben dat daardoor de ESP niet naar behoren functioneert. Net na 300 km te hebben gereden met mijn DeCat, kreeg ik ook een motorstoring, dus morgen wat meer staalwol in de spacer doen. Kan deze storing met de DeCat te maken hebben?
     
  2. Het zou mij niks verbazen als deze ellende af komt van de tuning die op je auto zit. Als ik jou was zou ik die er af laten halen of vervangen voor bij voorkeur een chip op maat of anders bf of ds.
    Kost ff wat maar het zou mij niks verbazen als je van het gedonder verlost bent. En je auto wordt nog sneller ook...;)
     
  3. Begin eens om dat spul van ZIP er uit te laten halen. Ik heb hier al zoveel problemen mee gezien. Je kunt de dealer er gewoon een software update oplaten zetten, dan ben je van de aangepaste software af.
    Ga dan eens een tijdje met de standaard software rijden en kijk eens hoe alles gaat lopen. Dikke kans dat je van de meldingen af zal zijn. Zelfs als je de De-cat en het K&N filter laat zitten.

    Had je al een nieuwe LMM gemonteerd? En is je K&N schoon? Gewoon inspuiten met de reinigingsvloeistof uit een setje en dan uitspoelen met heet water. Laten drogen en weer monteren. GEEN olie gebruiken. Het filter werkt ook prima zonder olie.
     
  4. Hij vind dus dat als je niet stationair draait hij te veel brandstof binnen krijgt. Ik denk dat Ziptuning zijn naam weer waar heeft gemaakt en er een beroerde tuning op heeft gezet.
    De storing voor de LMM zal daar ook wel vandaan komen.
     
  5. Bij K&N is het juist wel aan te raden om de filters in te oliën, niet teveel, maar wel een beetje.

    Tom; Wat betreft je storing: een decat kan niet zozeer dit probleem geven.
    Wel kan het zijn dat je 2e lambdasonde de boel verstiert. Bij de Focus II doet de 2e sonde meer dan alleen meer de lucht uit je kat meten, wanneer de waardes niet goed zijn, wordt dit aan de ecu doorgegeven, welke het weet probeert bij te regelen.

    Buiten de tuning of die wel of niet goed zou zijn, kun je misschien opteren om een weerstand over je 2e lambdasonde te zetten zodat hij nagenoeg niks meer meet.
     
  6. Bedankt allen voor de reacties. Ik heb simpelweg geen geld voor een andere tuning, dus laat ik deze wel ff staan. Ik had namelijk voordat de software was aangepast ook al die foutmelding. Vandaag de 2e lambda eruit halen en eens kijken of ie anders reageert als ik wat meer staalwol in de spacer stop zodat ie moeilijker meet.
    [MENTION=8574]Vlugge Jaapie[/MENTION], hoe gaat dat ds tuning precies in zijn werk, en welke zou ik moeten hebben voor mijn auto dan? Ik hoef geen racemonster, zo snel als ie nu is vind ik prima.
     
  7. #8 Vlugge Jaapie, 29 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jun 2013
    Als je de auto nu snel genoeg vind zou ik m bij de dealer of tuner standaard laten zetten. Als het goed is heeft jou tuner de standaard map van jou auto opgeslagen. Ik vermoed dat je nu ergens rond de 245 pk hebt. Standaard kon je rond de 230 te zitten met een hele mooie opbouw in het vermogen. Waarschijnlijk loopt je auto mooier door, kwa snelheid zal het niet veel schelen. Vanuit daar kan je over een poosje evt verder gaan. Chip op maat is t mooist omdat je auto specifiek afgesteld wordt op wat ideaal is voor jou auto. Elke motor is nl. anders. Hiermee bereik je het mooiste resultaat. Je kan ook kiezen voor ds of bf die hebben standaard mappen deze komen aardig in de buurt van de ideale afstelling voor jou auto. Scheelt ongeveer 350 euro tov chip op maat.

    @ Marco,

    Zou dat wel verstandig zijn gezien de reputatie van de tuner. Die sonde grijpt toch niet voor niks in?
     
  8. Gisteren bij ziptuning met een kerel staan praten van Kroymans Jaguar, laten elke klant van hun de auto chippen bij zip. Alleen maar goeie ervaringen zei ie. Ieder zn ding natuurlijk.. Inmiddels wat extra staalwol in de spacer gedaan en de snelweg op geweest, helemaal niets en de auto loopt prima. Denk toch dat het dan door de lambdasonde kwam die teveel heeft gemeten. Tot zover dus probleem opgelost!
     
  9. K&N heeft 4 lagen katoen, dat beetje olie doet niet veel meer hoor.
    Zeker in Nederland heb je daar echt geen problemen mee. Als het nu echt flink stoffig gaat worden is 't een ander verhaal.
    [MENTION=12702]Tom ST[/MENTION] In ieder geval mooi dat het is opgelost
     
  10. Het is juist de olie die de vuildeeltjes vasthoudt en in sommige delen van Nederland kan het dusdanig stoffig zijn dat vaker reinigen en oliën dan normaal nodig is. Bij het opnieuw oliën is door K&N Eindhoven aangegeven dat een zalmroze gekleurd luchtfilter voldoende is.
     
  11. #12 Marco Morello, 29 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jun 2013
    Irwan sommigen hebben de "wijsheid" in pacht of zijn heel erg eigenwijs. ;)

    Tom: mooi dat het is opgelost. Zoals ik al zei in de whatsapp; zelfde effect als een weerstandje plaatsen.
     
  12. Jep, hartstikke fijn Marco, bedankt daarvoor. Nu kijken hoe lang die staalwol goed blijft, en of ie spanje redt. Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken.
     

Deel Deze Pagina