1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe methode APK keuring voor roetfilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door AndyG, 28 jan 2023.

  1. Het is mij niet helemaal duidelijk waaraan voldaan moet worden voor wat betreft Roetfilter test tijdens de nieuwe APK methode (vanaf 1 jan 2023). Gelukkig heb ik mijn 2.0tdci 140pk van 2012 met 273000km op 23dec 2022 laten keuren :-) Roetfilter nooit vervangen, ik rij voornamelijk langere stukken van 50-100km en zie nog geen zwarte uitstoot, ook niet bij volgas.

    1. aantal deeltjes toegestaan?
    2. wat als er meer wordt uitgestoten, is dat afkeur of ga je meer motorrijtuigenbelasting betalen?
    3. is de leeftijd van roetfilter van belang? Mijn garagehouder heeft aangegeven dat daar ook naar gekeken wordt (in mijn geval 273k op teller en dik 10 jaar oud => afkeur)
    4. Volgens mijn garagehouder heeft reviseren van huidige roetfilter (schoonspoelen of uitbranden) geen zin vanwege de leeftijd, enkel een nieuwe plaatsen, maar dat zou nog geen garantie geven om door keuring te komen.
    5. heeft dpf cleaner of andere additieven toevoegen aan brandstof nut? ik heb op dit forum al verschillende berichten gelezen dat het wel helpt, maar ook berichten gelezen dat in geval van gecoat filter het geen nut heeft. Tja?

    Is het mogelijk dat iemand een kleine opsomming geeft wat wel of niet toegelaten is? en eventueel mogelijke oplossingen?
     
  2. Ik rijd zelf geen diesel maar als ik de verhalen van de mensen rondom mij hoor is het een drama hier in België.
    Enorm veel diesels worden afgekeurd, zelfs met nieuwe roetfilter. Het ene is dat niemand je kan garanderen of je door de keuring komt, wat ze er ook aan doen...
     
  3. Heel nuttige info, en financieel nog te overzien om het roetfilter af te melden
    Ik weet alleen niet of België ook zo’n regeling kent
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Bij mijn weten niet.
     
  5. @RKuip , bedankt voor de info. Is het overwegen waard als ie kapot is. Komen dan nog wel de kosten bij om dat ding van de auto te laten halen en de software aanpassing. Wat kost zoiets?

    Maar wat zijn de regeltjes, hoeveel deeltjes toegestaan, is leeftijd filter van belang?
     
  6. Mooi verhaal, maar dan voel ik op voorhand al aankomen dat een hoop garages hun meetapparatuur nog niet op orde hebben,
    dus dat gaat weer leuk worden
     
    meeder vindt dit leuk.
  7. Als je de info goed leest, zie je dat je je roetfilter kunt afmelden bij de RDW, kost iets van 67€, en dan wordt er niet meer op gecontroleerd bij de APK.
    Je mrb gaat omhoog met ca 40€ per kwartaal (gewichtsafhankelijk) maar dat zal normaliter vele malen goedkoper zijn dan een nieuw roetfilter waarvan je dan nog niet eens weet of het dan wèl goed is.
    En je hoeft je roetfilter helemaal niet weg te halen, er wordt domweg niet meer op gecontroleerd als er bij ‘roetfilter van fabriekswege’ NEE staat
     
  8. Die meting van maximaal 2-3 miljoen deeltjes vóór de roetfilter, wil nog weleens 5× hoger uitvallen bij een (deels) afgedopte of uitgeschreven EGR.

    Bij het aanpassen van de EGR met behoud van de roetfilter, kan het alsnog spannend worden bij de APK. Dus een kleine ingreep aan de EGR kan de keuze voor wijziging status roetfilter bij de RDW beïnvloeden.
     
    meeder vindt dit leuk.
  9. Klopt, daarom is het in Duitsland geloof ik nog weer uitgesteld. De fabrikanten kunnen niet genoeg test apparatuur leveren om aan de vraag te voldoen.
    Het is een erg rommelig verhaal aan het worden. Maar goed, het blijft overheidsbeleid [emoji51]
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  10. bij een APK kunnen ze de gegevens van je auto toch niet veranderen?
    als je de keus maakt om status roetfilter te wijzigen, formulier invullen, betalen en de verhoging accepteren. tot en met bouwjaar 2016
    dus voor een paar honderd euro per jaar mag je zoveel roet uitstoten als je wilt :loco:
    raar land af en toe :sick:
     
    Adkart, Edgar Focus, Tom91 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Afmelden roetfilter kan voor diesels van voor 1 jan 2017. Die van mij is van 27 dec 2016 :cheer:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Schiphol koopt toch ook CO2 uitstoot van boeren op zodat ze meer vluchten kunnen laten vliegen? Hoe serieus is al dat milieu gezever dan?
    Money makes the world go round.
     
    gerardTDCI en Adkart vinden dit leuk.
  13. die van mij is van begin 2016, daar ben ik wel blij mee voor als.....
    wil het niet maar als het zo makkelijk gaat is de rekensom snel gemaakt en gaat het "no smoke, no fun" worden :D

    je schijnt het milieu(delict) nog gewoon af te kunnen kopen Edgar :weird:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina