1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

nieuwe banden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jeroenvv, 13 jan 2008.

  1. Binnenkort nieuwe zomerbanden aanschaffen, de dealer vertelde dat de betere waren:
    - Vredestein Sporttrac 3 87V 205/50R16 (€100,40*) of
    - Michelin Pilot Primacy 91H 205/50/R16 (ca €120-130,-)

    *: autobandenmarkt prijzen

    Ik neig een beetje naar de vredesteins, dit omdat
    - hogere snelheidcodering, alhoewel ik denk ik niet over de 200 ga (maar goed je weet het nooit).
    - ik winterbanden van vredestein heb en deze goed bevallen
    - ze iets goedkoper zijn dan de michelin
    - en omdat ik wel is gehoord heb de de michelins sneller slijten?

    wat lijkt jullie het beste?

    Ga de banden online bestellen en op me werk laten bezorgen, en dan bij de kwikfit laten monteren,
    dit omdat de garage's van autobandenmarkt ik
    liever niet geen ga...
     
  2. Ik neig zelf ook naar Vredestein, puur omdat je bij Michelin (te) veel
    voor het merk betaald, heb geen ervaring met de zomerbanden,
    maar zweer wel bij de snowtrack van Vredestein :wink:
     
  3. Nou ken ik die garages van AM niet bij jou in de buurt...
    Maar om dan daarom naar Kwikfit te gaan??
    :wink:
    Van de regen in de drup?
     
  4. De kwikfit heeft een aanbieding 4halen 3 betalen en dit geld alleen voor de Goodyears Eagle NCT5, de net zo duur zijn als de vredesteins totaal.

    Mja geen idee wat nu beter is... de vredesteins of goodyears,
     
  5. Bij de kwikfit laat ik nooit meer banden monteren, wat een prutsers zijn dat zeg. Geen goede ervaringen mee dus.
     

  6. Ik rijd al ong 3 jaar op sportrack 2, maat 215/40/17

    Moet zeggen dat het een goede band is. Zowel in nat als op droog.

    Let wel op het volgende.
    Na verloop van tijd gaan de achterbanden cuppen op mijn Focus.
    Als ik dat hoor, (net of er een wiellager kapot is) leg ik de achterbanden naar voor, en van voor naar achter, en het kan weer van voor af aan beginnen.
    Voordeel hiervan is dat je ze altijd netjes alle vier op rijdt.
    Verder dik tevreden over de band. Ziet er ook goed uit trouwens.
    Slijtage valt ook erg mee.
     
  7. bedankt voor de tip voor het omwisselen.

    Met goodyear eagle F1 die harstikke duur zijn begonnen ook te cuppen achter, tevens was me wiellager achter stuk, deze is nu weer vervangen.

    het geluid ken ik nu dus wel :lol:
     
  8. hoeveel KM heb je er ongeveer mee gereden nu in deze 3jaar combikart??
     
  9. Ik heb net ff gekeken omdat ik het bij heb gehouden.
    Ze zitten er niet vanaf het begin op maar het is nu ong 50000km met deze set.
    Profiel is nog 6.5mm achter en 4.5mm voor.

    In het voorjaar gaan die van achter weer naar voor.
    Het cuppen begon net een week of 2 voor dat de winterbanden er op gingen dus dat kwam goed uit.

    Moet wel ff zeggen dat ik een rustige rijder ben, met denk ik 70% snelweg.
    Geen strepentrekker dus. Wil wel vaak ff een afrit lekker pakken of een lange doordraaier of zo. :woohoo:
     
  10. ja zo rijd ik ook, gummen vind ik leuk om te zien maar zonde van de bandjes!
     
  11. Wat is cuppen, trouwens :?:
    (:yellowfellows:)
     
  12. Jij leest het forum niet goed door :twisted: :lol:

    Ik citeer van Dexter:
     
  13. en je gaat het direct horen! het maakt en enorme herrie op een gegeven moment, net alsof je over de belgische snelweg rijd :lol:
     
  14. En het klinkt bijna hetzelfde als rotte wiellagers, je zoekt de 1e keer
    je echt het ongans naar de oorzaak.... :lol:
     
  15. Dit vond ik onder andere op het net:

    Oorzaken van cuppen: veel nieuwe banden (alle merken) zijn af fabriek al niet rond, (fabrikant is tevreden met tolerantie van 1 tot 3%). Met name op voorwielaangedreven auto's komt cuppen vooral voor op de achteras, waarschijnlijk omdat deze as relatief licht belast wordt; de banden hobbelen mee. Te lage bandenspanning veroorzaakt cuppen over het hele loopvlak en een verkeerde uitlijning kan cuppen veroorzaken of verergeren.

    en

    Cuppen van of deuken in het profiel:
    Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. Je kunt het voelen als je met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.

    Beter kan ik het zelf niet uitleggen.
    Mijn ervaring is dat cuppen ook en vooral veroorzaakt wordt door het rijden met een te lage bandenspanning. Ook lage banden hebben er meer last van omdat ze minder comfortabel zijn dan hoge banden, ze stuiteren gewoon weg wat meer, er zit minder vering in de wang van de band.
    Op m'n motor heb ik ook enorm last gehad van cuppen van de voorband. kwam er achter dat de bandenspanningsmeter ca 0,2 bar te weinig aangaf. Nieuwe banden en een nieuwe, goede, bandenspanningsmeter gekocht en zie daar ik reed het dubbele aantal kilometers met eenzelfde type band, zonder cupverschijnselen.

    Per bandenmerk en -type zit er ook behoorlijk veel verschil in het ontstaan en voorkomen van cuppen. Het ene merk cupt sneller dan het andere.

    Met wat voor merk, type en bandenmaat rijden de forummers die last hebben van cuppen?

    Overigens kun je gecupte banden laten trimmen, dan worden ze weer mooi rond. Prijstechnisch interressant als er nog vrij veel profiel op zit.

    Duckmole
     
  16. duidelijker kan niet!

    bedankt.

    mijn goodyear eagle F1, 205/50/r16 is rechts achter gecupt.
     
  17. Voor de Michelins had ik achterop Conti's, die waren ook erg gecupt.
     
  18. Ik kan je de Michelin banden voor 95euro incl. montage balanceren en afvullen met stikstof aan bieden.
     
  19. Wissel je banden van rechtsvoor naar linksachter eens in de zoveel tijd dit verminderd het cuppen.
    Let op!! dit gaat niet bij een richtings gevoelige band.
    wel kun je deze aan de zelfde zijde van voor naar achter wisselen.
     

Deel Deze Pagina