nieuw (groter) motorblok

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JasperGremmen, 22 okt 2010.

  1. hallo mede ford focus liefhebbers, nieuw op het forum maar rijd al enkele jaren in een leuke ford focus

    nu heb ik helaas een probleem met mijn motorblok, slecht een oplossing mogelijk.
    een nieuw motorblok om mijn oude 1.6l uit '99 te vervangen.

    goed rondgekeken naar een vervanging, en de beste opties vind ik een nieuwere 1.8l of 2.0l met wat minder kilometers.
    nu rest mij echter de vraag of er verschillen zitten in de aansluitingen van deze motorblokken.

    ik weet dat de vermogenswinst dusdanig minimaal is dat ik hem niet direct opnieuw hoef te laten keuren. (minder dan 50%)

    echter weet ik ook dat de fofo1 fase 2 een licht aangepast motorblok heeft.
    in hoeverre is dit een probleem met het inbouwen van zo'n blok, dien ik ook een nieuwe transmissie te plaatsen of kan ik die van de 1.6l gewoon gebruiken?

    alle informatie hierover is uiterst welkom.
    bvd Jasper
     
  2. 1.8 kan met dezelfde bak (IB5)
    2.0 heb je andere bak nodig (MTX75)

    denk aan schijfremmen achter, andere schokbrekers voor etc...


    oja: welkom hier :)
     
  3. thx michael,

    de schokbrekers en de remschijven zijn al aangepast.
    schokbrekers ivm verlagen
    en de remschijven achter staan gewoon mooier bij mijn velgen. :cool:


    goedbegrepen is de 1.8 dus geen enkel probleem :D
    maakt het ook niet uit dat de motor uit een fase 2 komt? begin 2004
    of moet er dan nog wat aangepast worden aan de ecu?

    mvg Jasper
     
  4. kijk in ieder geval wel even of je verlaging ook geschikt is voor een focus 1.8

    motor uit een fase 2 moet geen enkel probleem zijn, en je kan het beste ook een ECU van een 1.8 nemen;)

    ga wel achter de elektrische schema's aan;) de fase 2 is iets anders kwa elektra dan de fase 1;)

    je bent dus nodig:
    het motorblok (duhh:mrgreen:)
    motorkabelboom
    ECU van een 1.8

    ook adviseer ik om gelijk de koppeling te vervangen, in het kader van: nu het toch open ligt, dit kan je later veel geld besparen;)

    veel succes ermee;)

    ps. open is een topic met foto's van je Focus;)

    groetjes Michael
     
  5. thx voor alle adviezen, heb hier enige onenigheid over met de ford dealer, zij zijn er van overtuigd dat alleen het orginele motorblok geplaatst kan worden.

    laat het nu op mijn werk doen om daarna aan de dealer te laten zien dat het wel kan :)
     
  6. wat ik zo ver weet is dat 1.4 naar 1.6 geen probleem geeft en 1.8 naar 2.0

    als ik iets bestel is de vraag of ik 1.4-1.6 of 1.8-2.0 heb
    pak je weer een st170 (2.0 liter met variable nokkenas en 170pk)
    dan moet je grotere schijven voor en achter hebben vergeleken met de 1.8-2.0 tevens moet je ook een andere versnellingsbak en aandrijfassen hebben en ander schakelmechaniek
    st170 heeft ook een 6bak naar mijn weten
    dit omdat de mtx75 niet goed genoeg aan kan
    doordat de vermogen en koppel voorbij de specificatie van die betreffende bak gaat
    dit is dus dan ook niet te doen

    verder ben je verplicht een herkeuring te doen bij de rdw
    je gaat namelijk van 1.6 naar 1.8 en moet dus op kenteken bewijs ook staan
    anders komt hij niet door de apk en de politie neemt de auto in beslag voor onderzoek

    verder van 1.6 naar 1.8 gaan levert 15pk meer op
    maar als je een jonge 1.6 pakt en sleutelt voor iets meer aan
    dan heb je deze 15 pk ook al snel te pakken
    tevens is 1.6 ook zuiniger dan 1.8
    ga je van 1.6benzine naar 1.8diesel dan zou het hele verhaal stuk rendabeler zijn
    maar nu zou ik niet moeilijk doen
    als je het wil moet je wel eerst alles goed uitpuzzelen dit omdat naar mijn weten de 1.8 samen met 2.0 een andere algehele opzet heeft (veren groter, schijven groter,)
     
  7. Op het kenteken staat toch alleen het aantal cilinder. volgens mij hoef je alleen naar de rdw als je er een 6 cilinder inhangst (of 5 of 3 :)).

    Overigens is de uitlaat van een 1.8 ook dikker, plus de kat zit voor ipv achter, dus je moet ook de uitlaat van voor naar achter vervangen
     
  8. Op het kentekenbewijst staat wel degelijk de cilinderinhoud.
    In onderstaand voorbeeld 4280cm³.
    [​IMG]
     
  9. Hey,

    moet je mij eens vertellen waarom diezelfde MTX75 bak dan heel blijft in mijn eigenste RS mk1 met ca250pk en een pak meer koppel dan een ST170??
    Feit is dat de ST170 zo'n zielig koppel heeft en pas werkt als die variabele nokkenas meespeelt dat hij 6 gangen nodig heeft om ietwat deftig te kunnen accelereren, hij kan die zwaardere ratios niet deftig trekken vandaar een 6bak met kortere spreiding, welke wel een zeeer goede bak was trouwens

    gReetS
     
  10. @ hierboven
    voor zover ik wist was dat een reden
    en tuurlijk kan een mtx 75 bak 300pk aan maar of de bak daar nog mee oud wordt is iets anders.
    st170 kan ook met de 5 bak
    maar dat dat het 250nm max aan kon volgens ford
    ook hier is het dan de bak meer aan kan maar dat ford een veilige marge heeft meegenomen om de bak te besparen dat het niet te snel kapot gaat

    maar gaat hier om van 1.6 naar 1.8 toe te gaan
    conclusie is dat het meer gaat kosten dan leuk wordt
    komplete uitlaat met kat en al kom je al snel naar de 1500euro
    nieuwe motor komt er dan nog bij samen met andere luchtinlaat
    normaal zou je 2500-3000euro voor motor wissel kunnen rekenen inc arbeid, alles dus
    maar van 1.6 naar 1.8 kan er ongeveer misschien wel 2 keer zo duur zijn (als het niet meer zijn zou ik er ook niet van op kijken)
    daarom zei ik 1.6 gewoon nemen en deze met een race vliegwiel
    deze is lichter en geeft 5pk meer vermogen en motor komt sneller op toeren
    nadeel is dat hij nogal onrustig stationaair wordt
    maar voor 3000euro kun je best veel tunnen aan de 1.6 lijkt mij
    waardoor hij sneller wordt dan een 1.8 en fijner rijdt
     
  11. @ trucker0werner
    inderdaad, zijn er zelf ondertussen ook al achter gekomen dat niet alles zo gemakkelijk is als het lijkt.
    met alle onderdelen vandaag al weer terug gegaan om ze om te ruilen voor 1.6 onderdelen.

    gelukkig heeft zo'n autodemontagebedrijf tegenwoordig alles op voorraad.

    gaan nu maar weer rustig verder met het tunen van dit blok.
    nu kan ik tenminste nog wat onderdelen van mijn vorige motorblok hergebruiken.
    alvorens hij erin gaat kop af vlakken (laten doen)
    dan kijken we daarna wel wat er we er nog verder mee doen.

    maar nu de discussie toch op is gelaaid, is er een motorconversie denkbaar met de fofo die wel economisch rendabel is?
     
  12. denk alleen van benzine naar lpg
    maar ik zeg altijd op gas moet je koken en niet rijden
    nadeel is dat oudere motoren niet allemaal goed tegen kunnen
    doe je met een beetje benzine of olie in spuiten dan wel
    gas is leuk maar motor wordt niet gesmeerd en gekoelt bij de kleppen en in de cilinder

    koprevisie wordt dan ook eerder gedaan bij een lpg kop slijt harder
    maar de nieuwe flexfuel motoren zijn al een heel stuk beter
    maar kan niet zeggen of het probleemloos is
     
  13. #13 S1 RST, 3 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2010
    Beste,

    ik weet niet wat de mogelijkheden zijn qua tijd en plaats echter voor dat bedrag bouw ik eentje compleet om naar st170.
    als je weet waar te kijken ga je een st170 in engeland vinden voor ca 2000£, heb je een comlpete auto, gewoon even alles ombouwen en de boel is klaar. ook in Nl moet je IMO een schade focus 2.0 (130pk) kunnen vinden voor max 1000€
    Ok, dan heb je een hele hoop werk maar kost bijlange geen 3000€ om vermogen te hebben. Als je 3000€ kosten hoeft te doen aan een focus van 1999 kan je beter een andere auto kopen als je't mij vraagt

    mvg Chris
     

Deel Deze Pagina