hallo mede ford focus liefhebbers, nieuw op het forum maar rijd al enkele jaren in een leuke ford focus nu heb ik helaas een probleem met mijn motorblok, slecht een oplossing mogelijk. een nieuw motorblok om mijn oude 1.6l uit '99 te vervangen. goed rondgekeken naar een vervanging, en de beste opties vind ik een nieuwere 1.8l of 2.0l met wat minder kilometers. nu rest mij echter de vraag of er verschillen zitten in de aansluitingen van deze motorblokken. ik weet dat de vermogenswinst dusdanig minimaal is dat ik hem niet direct opnieuw hoef te laten keuren. (minder dan 50%) echter weet ik ook dat de fofo1 fase 2 een licht aangepast motorblok heeft. in hoeverre is dit een probleem met het inbouwen van zo'n blok, dien ik ook een nieuwe transmissie te plaatsen of kan ik die van de 1.6l gewoon gebruiken? alle informatie hierover is uiterst welkom. bvd Jasper
1.8 kan met dezelfde bak (IB5) 2.0 heb je andere bak nodig (MTX75) denk aan schijfremmen achter, andere schokbrekers voor etc... oja: welkom hier
thx michael, de schokbrekers en de remschijven zijn al aangepast. schokbrekers ivm verlagen en de remschijven achter staan gewoon mooier bij mijn velgen. goedbegrepen is de 1.8 dus geen enkel probleem maakt het ook niet uit dat de motor uit een fase 2 komt? begin 2004 of moet er dan nog wat aangepast worden aan de ecu? mvg Jasper
kijk in ieder geval wel even of je verlaging ook geschikt is voor een focus 1.8 motor uit een fase 2 moet geen enkel probleem zijn, en je kan het beste ook een ECU van een 1.8 nemen ga wel achter de elektrische schema's aan de fase 2 is iets anders kwa elektra dan de fase 1 je bent dus nodig: het motorblok (duhh) motorkabelboom ECU van een 1.8 ook adviseer ik om gelijk de koppeling te vervangen, in het kader van: nu het toch open ligt, dit kan je later veel geld besparen veel succes ermee ps. open is een topic met foto's van je Focus groetjes Michael
thx voor alle adviezen, heb hier enige onenigheid over met de ford dealer, zij zijn er van overtuigd dat alleen het orginele motorblok geplaatst kan worden. laat het nu op mijn werk doen om daarna aan de dealer te laten zien dat het wel kan
wat ik zo ver weet is dat 1.4 naar 1.6 geen probleem geeft en 1.8 naar 2.0 als ik iets bestel is de vraag of ik 1.4-1.6 of 1.8-2.0 heb pak je weer een st170 (2.0 liter met variable nokkenas en 170pk) dan moet je grotere schijven voor en achter hebben vergeleken met de 1.8-2.0 tevens moet je ook een andere versnellingsbak en aandrijfassen hebben en ander schakelmechaniek st170 heeft ook een 6bak naar mijn weten dit omdat de mtx75 niet goed genoeg aan kan doordat de vermogen en koppel voorbij de specificatie van die betreffende bak gaat dit is dus dan ook niet te doen verder ben je verplicht een herkeuring te doen bij de rdw je gaat namelijk van 1.6 naar 1.8 en moet dus op kenteken bewijs ook staan anders komt hij niet door de apk en de politie neemt de auto in beslag voor onderzoek verder van 1.6 naar 1.8 gaan levert 15pk meer op maar als je een jonge 1.6 pakt en sleutelt voor iets meer aan dan heb je deze 15 pk ook al snel te pakken tevens is 1.6 ook zuiniger dan 1.8 ga je van 1.6benzine naar 1.8diesel dan zou het hele verhaal stuk rendabeler zijn maar nu zou ik niet moeilijk doen als je het wil moet je wel eerst alles goed uitpuzzelen dit omdat naar mijn weten de 1.8 samen met 2.0 een andere algehele opzet heeft (veren groter, schijven groter,)
Op het kenteken staat toch alleen het aantal cilinder. volgens mij hoef je alleen naar de rdw als je er een 6 cilinder inhangst (of 5 of 3 ). Overigens is de uitlaat van een 1.8 ook dikker, plus de kat zit voor ipv achter, dus je moet ook de uitlaat van voor naar achter vervangen
Hey, moet je mij eens vertellen waarom diezelfde MTX75 bak dan heel blijft in mijn eigenste RS mk1 met ca250pk en een pak meer koppel dan een ST170?? Feit is dat de ST170 zo'n zielig koppel heeft en pas werkt als die variabele nokkenas meespeelt dat hij 6 gangen nodig heeft om ietwat deftig te kunnen accelereren, hij kan die zwaardere ratios niet deftig trekken vandaar een 6bak met kortere spreiding, welke wel een zeeer goede bak was trouwens gReetS
@ hierboven voor zover ik wist was dat een reden en tuurlijk kan een mtx 75 bak 300pk aan maar of de bak daar nog mee oud wordt is iets anders. st170 kan ook met de 5 bak maar dat dat het 250nm max aan kon volgens ford ook hier is het dan de bak meer aan kan maar dat ford een veilige marge heeft meegenomen om de bak te besparen dat het niet te snel kapot gaat maar gaat hier om van 1.6 naar 1.8 toe te gaan conclusie is dat het meer gaat kosten dan leuk wordt komplete uitlaat met kat en al kom je al snel naar de 1500euro nieuwe motor komt er dan nog bij samen met andere luchtinlaat normaal zou je 2500-3000euro voor motor wissel kunnen rekenen inc arbeid, alles dus maar van 1.6 naar 1.8 kan er ongeveer misschien wel 2 keer zo duur zijn (als het niet meer zijn zou ik er ook niet van op kijken) daarom zei ik 1.6 gewoon nemen en deze met een race vliegwiel deze is lichter en geeft 5pk meer vermogen en motor komt sneller op toeren nadeel is dat hij nogal onrustig stationaair wordt maar voor 3000euro kun je best veel tunnen aan de 1.6 lijkt mij waardoor hij sneller wordt dan een 1.8 en fijner rijdt
@ trucker0werner inderdaad, zijn er zelf ondertussen ook al achter gekomen dat niet alles zo gemakkelijk is als het lijkt. met alle onderdelen vandaag al weer terug gegaan om ze om te ruilen voor 1.6 onderdelen. gelukkig heeft zo'n autodemontagebedrijf tegenwoordig alles op voorraad. gaan nu maar weer rustig verder met het tunen van dit blok. nu kan ik tenminste nog wat onderdelen van mijn vorige motorblok hergebruiken. alvorens hij erin gaat kop af vlakken (laten doen) dan kijken we daarna wel wat er we er nog verder mee doen. maar nu de discussie toch op is gelaaid, is er een motorconversie denkbaar met de fofo die wel economisch rendabel is?
denk alleen van benzine naar lpg maar ik zeg altijd op gas moet je koken en niet rijden nadeel is dat oudere motoren niet allemaal goed tegen kunnen doe je met een beetje benzine of olie in spuiten dan wel gas is leuk maar motor wordt niet gesmeerd en gekoelt bij de kleppen en in de cilinder koprevisie wordt dan ook eerder gedaan bij een lpg kop slijt harder maar de nieuwe flexfuel motoren zijn al een heel stuk beter maar kan niet zeggen of het probleemloos is
Beste, ik weet niet wat de mogelijkheden zijn qua tijd en plaats echter voor dat bedrag bouw ik eentje compleet om naar st170. als je weet waar te kijken ga je een st170 in engeland vinden voor ca 2000£, heb je een comlpete auto, gewoon even alles ombouwen en de boel is klaar. ook in Nl moet je IMO een schade focus 2.0 (130pk) kunnen vinden voor max 1000€ Ok, dan heb je een hele hoop werk maar kost bijlange geen 3000€ om vermogen te hebben. Als je 3000€ kosten hoeft te doen aan een focus van 1999 kan je beter een andere auto kopen als je't mij vraagt mvg Chris