1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ngk platinum electrode afstand

Discussie in 'Electronica' gestart door Marley, 25 jun 2019.

  1. Beste,

    Ik heb een set nieuwe bougies NGK Platinum gekocht. Kan ik de standaard instelling aanhouden of moet deze aangepast worden voor een ;

    FOCUS 2003 Zetec 1.6. 16 kleppertje. Ik heb ze erin zitten maar heb gevoel dat motor iets inhoud bij optrekken.

    Groetjes John
     
  2. De voorgeschreven elektrode afstand voor dit type motor is 1,2 mm.
     
  3. 99% van de tijd staan die goed en zul je geen nadelig invloed hebben op het rijden. wil je echt je motor echt chippen en de laatste beetje pk eruit knijpen. dan kun je dat wel doen.
    als de doosje en vooral de huls op de schroefeind niet beschadigd zijn, dan is hij niet gevallen. dan kun je ze zo installeren.
    Ken geen enkel monteur die ze vooraf installeren dit checkt. dit wordt alleen gecheckt als de motor niet lekker loopt.
    dit is wel wanneer de bougies al een zekere tijd in hebben gezeten en vaak juist zichtbaar massa afgebroken
     
  4. Dank voor de tips. Nee doosjes en bescherming waren intact.

    Heb gisteren voor het eerst na jaren geen E10 getankt in Duitsland maar Super plus 98. Het was ff schrikken hoe goed de motor hierop loopt en
    trekkracht heeft. Nog nooit zo goed gevoelt als nu. Misschien de combinatie van 98 en Platinum?
     
  5. als je voorheen normale bougies had dan had dit meer verklaart over dat de oude bougies overleden waren
    platinum bougies gaan lang mee. die slijten nagenoeg niet zoals een normale bougie dat wel doet.
    e10 is soort van slechte euro95, als je dan idd super plus 98 tankt rijdt dit zeker heel stuk comfortabel en je voelt wat meer vermogen vrij komen.
    euro 95 in nederland is weer E5 dus zit minder ethanol in. dit verbrand wel maar is meer voor milieu dan voor de vermogen/portomonee

    dit komt puur om 1 rede, zelf detonatie. motor probeerd de vervroeging van de ontstekking zo laat mogelijk doen, zodat je het maximale uit het brandstof kan halen.
    echter bij euro 95 zal de vervroeging hoger zijn als bij euro 98. gevolg dat euro98 efficiente per liter is meer vermogen levert en rustiger loopt ivm hij niet zo ver voor de bovenste dodepunt van de zuiger moet ontbranden.

    prijs verschil tussen euro95 en euro 98 is nihil. wat je wint aan brandstofverbruik is eigenlijk gelijk aan wat je extra voor betaalt.
    rijdt je korte stukken en geen lange ritten dan is euro 95 goed zat. voor de langere ritten euro 98 betere keuze.
     
  6. Dank je wel, uitgebreide reactie.

    Oude bougies zaten er 30.000 in en af en toe hikte de motor. Dit was weg na het plaatsen van de Platinum bougies. Ze staan gewoon op de standaard instelling uit doosje.

    Optie is inderdaad om 98 te blijven tanken. Motor loopt er duidelijk veel beter op. Best wel groot verschil. Is de eerste x dat ik 98 tank. Zes jaar gereden op E10.

    Kan best zijn dat de motor zuiniger is op 98 inderdaad.

    Moet ik bougies toch nog afstellen of?
     
  7. mijn mening is dat je hem niet hoeft af te stellen, want als iets goed loopt is er toch niks mis mee.
    vraag me alleen af welke type oude bougies je hebt/had. of dat platinum was of goedkopere bougies.
    tevens heb je als ik me goed herinder een bougie,bougiekabel en losse bobine boven het bak.

    weet dat het voorkomt dat hier soms ook problemen mee zijn. je kan dit testen door laag in de toeren in een hogere versnelling door te acceleren. dan voel je het beste hikje en dergelijke.

    eigen auto ook een keer gevoeld, maar na paar keer goed door trappen is hij weer goed schoon van binnen en rijdt hij wederom super
     

Deel Deze Pagina