1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Navigatie inbouwen

Discussie in 'Electronica' gestart door Hugo, 15 sep 2017.

  1. Heren specialisten,

    Ik heb een focus uit 2013 met Bluetooth voicecontrol zonder navigatie (Duits)

    Nu wil ik navigatie inbouwen en heb er een gevonden. (Nederlands)

    Is dit voor mij dan plug en play? Of moet ik dan nog wat kabels bijbestellen. Zoals een GPS kabel of zit dat in die module. Taal ook geen probleem?

    Ik heb de volgende versie navigatie op het oog...

    Zou dat zo passen? Nog iets waar ik op moet letten..[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn MI 5 met Tapatalk
     
  2. Een 2013 Focus 3 fase 1 heeft SYNC 1.0 en geen Bluetooth/Voicecontrol. Bluetooth/Voicecontrol is tot eind 2012 toegepast en daarna vervangen door SYNC.

    Het systeem op de foto's is een systeem dat gebaseerd is op SYNC 1.0/1.1. Wanneer je auto inderdaad voorzien is van SYNC 1.0 is dit systeem dus prima geschikt.


    Naast de onderdelen op de foto's heb je de volgende onderdelen nodig:

    * Fakra antennekabel tussen de ACM (audio unit) en FCDIM (display). Deze kabel is benodigd voor TMC ontvangst.
    * GPS antenne met (blauwe) Fakra connector.

    Mogelijk ontbreekt in de dashboardkabelboom de bedrading voor de stembegeleiding tussen de ACM en FCDIM. Wanneer dit het geval is en de stembegeleiding niet werkt zullen deze draden (2-stuks) nog moeten worden aangebracht. Het eenvoudigste is om deze draden dan uit een sloopauto te halen.

    Wanneer alle benodigde onderdelen zijn gemonteerd moet het systeem nog correct worden geconfigureerd in de centrale configuratie van de auto.


    Overigens wordt de voicecontrol taal geregeld door de APIM (SYNC) module. Dit heeft verder niets met de ACM of FCDIM te maken. Wanneer je dus je huidige systeem vervangt door het systeem op de foto's zal de voicecontrol taal niet veranderen.

    Destijds waren er verschillende SYNC 1.0 APIM modules leverbaar welke elk een ander taalpakket bevat. Het taalpakket waar de Duitse taal is inbegrepen ondersteund geen Nederlands. Dit is alleen op te lossen door de APIM module door de dealer te laten herprogrammeren met het juiste taalpakket dat de Nederlandse taal bevat. Een andere (waarschijnlijk goedkopere) optie is de huidige APIM module te vervangen door een exemplaar dat wel de Nederlandse taal ondersteund.
     
  3. Dit is versie die hij aangeeft, dan zou het dus 1.0 moeten zijn?

    Of kan ik dat nog anders zien?[​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn MI 5 met Tapatalk
     
  4. Aan de hand van je VIN nummer is op de Ford Etis website exact te achterhalen welk systeem er in je auto zit. Je moet hiervoor echter wel een (gratis) account aanmaken als onafhankelijk bedrijf. Vervolgens kan je onder het tabblad "Voertuig" --> "Voertuigsoftware" --> "Samenvatting" alle hardware en software versienummers zien.

    Om te bepalen wat er nu in de auto zit zijn de versienummers van de ACM en APIM van belang.
     
  5. Ik heb eventueel nog een gps antennevoet met spriet te koop.
     
  6. Als je de navigatie nog niet heb gekocht dan heb ik er nog eentje te koop.
     

Deel Deze Pagina