1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring Focus Mk2 2010

Discussie in 'Electronica' gestart door Dennis the Menace, 20 mrt 2024.

  1. Beste Forumleden,

    Alvorens met de deur in huis te vallen even een korte voorstelling. Ik ben Dennis en sinds 7 jaar in het bezit van een Focus Wagon Mk2 1.8 uit 2010. Nu 220k op de teller. Al die jaren met veel plezier in mijn auto gereden en nooit iets noemenswaardigs aan de hand gehand. Tot enkele weken geleden. Ik ben iets van leek wat betreft uitgebreid zelf sleutelen dus hoop dat hier iemand is die mij kan helpen.

    Begin januari startte de auto niet meer. Nieuwe accu geplaatst en hij liep weer. Een paar dagen later startte hij weer niet meer. Daar ik op mijn werk was maar de ANWB laten komen. Bij het doormeten was de conclusie: dynamo kapot. De goede man heeft toen de accu iets opgeladen zodat ik rijdend tot bij mijn monteur kon komen. Hij heeft een nieuwe dynamo geplaatst en de auto liep weer top zoals ik gewend was.

    Maar...na een week ging het accu- lampje op het dashbord aan. Verder functioneerde alles nog prima. Toch maar weer naar de monteur. Hij had contact met een Ford-garage monteur die zei dat het waarschijnlijk in de kabelboom naar de dynamo zat. Vervolgens heeft de monteur de hele kabelboom gecheckt maar die bleek in orde. Nadat hij klaar was bleef het accu-lampje uit en ben ik weer vrolijk gaan rijden in de hoop dat het euvel nu over was.

    Een paar weken ging het goed totdat ik 's morgens wilde wegrijden. Bij het starten liep de motor stationair zwaar alsof ie op 3 cilinders liep. Daarbij ging het alarm af en stond er een groot uitroepteken met enkel motorstoring in beeld. Opnieuw gestart en toen liep de motor weer normaal maar het alarm en motorstoring bleven actief. Toch maar weer naar de monteur. Hij heeft de melding uitgelezen en bleek de gaspedaalsensor te zijn. Codes weet ik helaas niet. Hij heeft toen de gaspedaalsensor vervangen en een testrit gemaakt. Het alarm en motorstoringsmelding bleven weg. Deze week ging ik de auto ophalen en na 500mtr ging toch weer het alarm af en was de motorstoringsmelding weer daar. Na opnieuw starten is het 1 minuut weg op komt dan weer terug. Zucht.....

    Ik lees op forums helaas geen eenduidige oorzaak maar zie wel dat het vaak met de teller/soldeerverbindingen te maken kan hebben. Alleen valt mijn dashbord niet uit waardoor ik daar aan twijfel. Mijn hoop is nu op hulp van jullie gevestigd. Ik weet niet meer waar te zoeken en wil geen kapitaal meer gaan uitgeven aan allerlei nieuwe onderdelen als het probleem ergens anders blijkt te zitten. Misschien is het voor jullie wel herkenbaar zodat ik er, na reparatie, nog lang mee kan blijven rondrijden.

    Sorry voor de lange tekst, maar dat helpt misschien bij de uitleg van het probleem.

    Alvast heel erg bedankt

    Dennis
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Hi Dennis welkom op het forum en inderdaad is de eerste verdachte je teller. Ook al heeft de teller zelf geen problemen kunnen de solderingen wel zorgen voor heel veel andere storingen omdat het direct verbonden is met de computer.
     
  3. Check je massapunten na! Dit kan ook een punt zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Dank voor de reacties! Ik zal de massapunten zeker (laten) checken. Vandaag een uur gereden zonder storingsmelding, maar vanavond was hij er toch opeens weer. Vreemd.
     
  5. Inmiddels een tijdje verder en hetvolgende gedaan: Massapunten gecheckt en schoongemaakt. Helaas bleef de motorstorings-melding terugkomen. Toen maar besloten om de teller uit te bouwen en op te sturen naar KMS om de soldeerverbindingen opnieuw te laten aantippen. De teller snel weer teruggekregen na revisatie en ingebouwd. Vol spanning de auto gestart om te checken of de motorstorings-melding weg was.......helaas, meteen weer de melding.

    Iemand hier nog een ander idee wat de motorstorings-melding kan veroorzaken? Ik ben een beetje radeloos.

    Alvast bedankt
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Wat ook een voorkomend probleem is het kachel huis wat lekt op zekeringdoos. Functioneert je kachel nog goed of voel even voor vochtigheid bij voeten bij passagiers kant.
     
  7. laat 'm eens goed uitlezen!!
    als die motorstoring aangeeft dan is er een code opgeslagen.
    indien er geen code tevoorschijn komt dan zou je met betere apparatuur (dealer?) uit moeten lezen.
    op deze manier wordt het alleen maar gissen wat het probleem veroorzaakt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Dank voor de reacties! Ik ga verder met op onderzoek uit a.d.v. jullie tips. Hopelijk met succes
     

Deel Deze Pagina