1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Motorstoring Focus 3

Discussie in 'Performance' gestart door Matiscus, 15 mei 2013.

  1. Beste leden,

    Eergisteren had ik namelijk een bizaar probleem met mijn focus. Na een rit van 180km. Reed ik in 6de versnelling gewoon 70km per uur. Plots kwam erop mijn display, motor storing.. En de auto verloor de helft van zijn prestaties. Optrekken ging super traag. Omdat het toen avond was, kon ik dus niet bellen naar de garage. Een dag later direct met de auto naar de garage gereden, was nog niet volledig het straat uit en kreeg weer een motor storing. De storing bleef dus weer keren na het aan en afzetten van de auto.

    Eens aangekomen in de garage hebben ze hem aan de computer gelegd, en het zou te maken hebben gehad met de lucht doorvoer in de auto. Toch hebben ze alles nog is gecontroleerd en resultaat ze hebben niks gevonden. De foutcode gewist, en sindsdien heb ik het niet meer gehad. Uit voorzorg heb ik toch mijn K&N gedemonteerd en de originele luchtfilter terug geplaatst. De auto heeft ongeveer 3200km. En vind dat echt weinig en nu al storingen...
    Ik maak mij ergens wel nog een beetje ongerust, heb schrik dat het plots terug zal opdagen...

    Zijn er nog mensen die dat probleem al gehad hebben? Of iets dat erop lijkt? En wat hebben jullie er dan aangedaan? Hopelijk hebben jullie er meer een logische verklaring voor.

    Bedankt
     
  2. Heb eerder zoiets gelezen met een K&N filter... Weet niet of het ook een Focus3 was, dacht het wel.
     
  3. Probeer eens een stuk te rijden, laag in de toeren en een paar keer een lastwissel (iets gas los en dan weer een klein beetje gas geven)

    In die situatie kwam bij mij die melding. Uiteindelijk bleek de aansluiting van de luchtslang op de turbo? niet goed vast te zitten. Was moeilijk van bovenaf te zien omdat het linksachter/onder het blok zit.

    Boutjes zijn aangedraaid, en nooit meer last gehad.
     
  4. Ik heb twee zoiets gehad en beide keren probeerde ik zo zuinig mogelijk te rijden.
    Dus echt met fluwelen voet optrekken wat tot deze storing resulteerde.

    In mijn geval was de uitlezen door het diagnose apparaat onvoldoende turbodruk gedetecteerd.
    De tweede keer dat het gebeurde wist ik het nog van de eerste keer dus flink gas erop en ja hoor na circa 50 km ging het lampje weer uit om nooit meer terug te keren.
     
  5. Heb idd eerder zoiets gelezen met k&n. Er zit olie op het filter wat bij de focus3 op de sensoren terecht kan komen. Dit is de reden dat ik geen k&n durf te plaatsen in m'n focus.
     
  6. #6 Iodokus, 16 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2013
    Klopt Michael (michaelrally) heeft soort gelijke problemen gehad met zijn MK3 en is toen overgestapt op een filter van Pipercross en dat voorbeeld heb ik gevolgd mede omdat ik soortgelijke problemen heb gehad met mijn toenmalige ST in combinatie met een K&N filter.

    Michael gaat of is inmiddels weer over op K&N maar voor wat ik begrepen heb een ander model dan het standaard inlegfilter. Zelf ben ik uitermate tevreden over het Pipercross filter.

    K&N wil nog wel eens flink wat olie op een nieuw filter spuiten. Als deze olie vervolgens lost komt en zich hecht op het dunne draadje van de MAF dan kan je problemen verwachten die resulteren in de genoemde motorstoring. Het reinigen van de MAF (moet uiterst voorzichtig gebeuren) of het vervangen hiervan is dan eigenlijk de enige oplossing. Doorblazen kan best helpen maar of het wijs is betwijfel ik mede omdat het buiten langzaamaan warmer gaat worden waardoor de temp. van de lucht in je filterhuis alleen maar gaat toenemen wat weer tot gevolg kan hebben dat er meer olie loskomt van het filter, enfin de befaamde visuele cirkel zal ik maar zeggen.

    Om dit probleem tot een minimum terug te brengen heb ik de Iodokus was methode ontwikkeld welke ik ook op een nieuw (uit de doos) filter toepas voordat ik het filter (terug)plaats.

    Wassen met lauw water, inspuiten met de K&N reinigingsspray, laten inwerken, wassen met lauw water. Dit herhalen totdat het filter helemaal schoon (vetvrij is) is. Vervolgens aan de lucht laten drogen en heel licht inspuiten met de K&N olie. Laten drogen aan de lucht en daarna je handen goed inzepen met handzeep het filter in je handen nemen en wassen met lauw water hierna het filter laten drogen aan de lucht.

    Overigens zijn er nog een paar draadjes waar dit euvel wordt besproken kijk bv maar eens hier
     
  7. Joost, als ik mij niet vergis is dit verhaal tijdens het K&N bezoek ontkracht...
     
  8. Da's mogelijk daar was ik helaas niet bij. Maar praktijk en theorie willen elkaar wel eens tegenspreken en de praktijk leert mij dat er toch een redelijk aantal mensen zijn die problemen ondervinden met dergelijke filters en dan met name de daarop aanwezige olie.

    Zelf heb ik deze problemen met twee Focussen ervaren en dat is uiteindelijk de leerschool geworden voor de ontwikkelde was methode. Na deze was methode heb ik nooit meer last gehad van de genoemde problemen en voor zover ik weet rijdt ook Franc (FordFranc) nu al heel wat kilometers met mijn oude filter rond zonder problemen.

    Het is geen wet en als men bij K&N zegt dat dit allemaal niet nodig is wil ik dat best geloven. Maar als ik ooit weer een K&N filter plaats dan was ik die toch eerst voordat het standaard inlegfilter vervangen wordt :mrgreen:
     
  9. Steven ik heb het bij mijn wagen gehad met een K&N inlegfilter gehad...
    Ding was te vet, daardoor sloeg mijn MAF sensor ook vet uit en ging mijn motortje slechter lopen.

    K&N kan een boel zeggen, maar zoals Joost al zei praktijk en theorie.
     
  10. [MENTION=2561]Iodokus[/MENTION] Had je je K&N filter toen qua kleur zalmroze geolied? Dat is volgens K&N Eindhoven voldoende.

    Blijf het eerlijk gezegd vreemd vinden dat het K&N filter zo vreemd reageert bij diverse motoren. Niet iedereen met deze filter heeft hier last van.
     
  11. Das niet zo vreemd.....
    Ze zeggen dat je het filter zeer spaarzaam moet inspuiten (zalmroze).
    Maar als je een nieuw filter van ze krijgt, is hij gewoon donkerrood aan beide zeiden.
    Gewoon teveel olie dus.... Nou K&N weer. :mrgreen:
     
  12. Maar als K&N de filters zelf met teveel olie aflevert zou iedereen er last van moeten hebben en dat is zeker niet het geval. Ik heb hier een nieuw K&N vervangingsfilter liggen, die is lichtroze van kleur en voelt zeker niet vettig aan.
    En dan heb ik dus niet de 3 daagse wascursus van Joost op dit filter losgelaten... :mrgreen:
     

  13. Uhmm waar staat dat iedereen er last van heeft? ;)
    Vind de tip van Joost wel nuttig. Voorkomen is beter dan genezen.
    In mijn geval heb ik iemand anders ermee opgescheept... en die is er gelukkig mee. Had ik t filter maar volgens de huishoudregels van Joost schoongemaakt. :mrgreen:
     
  14. Dat staat er niet, maar er wordt beweerd dat K&N filters met teveel olie worden afgeleverd:

     
  15. :schater: Waar een was tip al niet toe kan leiden :mrgreen:

    Nogmaals ik zeg niet dat K&N het verkeerd doet maar ik kan ook niet zeggen dat ze foutloos zijn. Ik heb de afgelopen jaren een filter gekocht voor een Focus RE, een Mondeo MK4, een Focus MK2 ST en voor de Focus Ecoboost.

    Op het filter voor de Ecoboost na waren alle filters voorzien van een overdreven hoeveelheid olie, zoveel dat er geen sprake was van een zalmroze kleur maar eerder rood. Na de problemen met de ST gehad te hebben, een verhaal wat destijds door vele is gevolgd, bleek bij terugkomst in Nederland dat het K&N filter de boosdoener was van alle problemen in het mooie Italië. Geloof me als ik zeg dat dit echt de belangrijkste reden is geweest voor het ontwikkelen van de "3 daagse" wasbeurt ;)

    Waarom de één wel problemen ondervindt en de ander niet kan ik niet verklaren. Wat ik wel weet is dat ik bij lange na niet de enige ben die problemen heeft gehad met een MAF storing als gevolg van een te overdadig geolied filter. Sommige omdat ze zelf de boel wat te overdadig hadden voorzien van olie na een reiniging en andere, waaronder ikzelf, door een nieuw filter zo uit de doos geolied door K&N in hun heilige koe te plaatsen.

    Zoals gezegd geen veroordeling aan het adres van K&N, ze maken immers hele goede producten, maar gewoon een stukje voorzorg. Niet verder kunnen met je mooie ST in het mooie Italië en de auto op transport moeten zetten naar Nederland is geen pretje en kan ik niemand aanbevelen, dat geldt natuurlijk ook voor alle andere heilige koeien ST of niet ;)
     
  16. Gelukkig zit in mijn Focus Duratec 1.6 geen MAF maar een T-MAP. :thumbs:
    Filter nieuw uit de doos zo in de heilige koe geschoven. :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina