1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring / ESP

Discussie in 'Electronica' gestart door Gerben, 8 mrt 2017.

  1. #1 Gerben, 8 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2017
    Ik heb een vaag probleem en wellicht heeft één van jullie een goede tip voor mij.

    Vorige maand kreeg ik mijn auto (Focus 2, fase 2, 1.6 TDCi 109pk) niet gestart vanwege een motorstoring. Pechhulp kon geen verbinding maken tijdens het uitlezen. Ze hebben de auto op een helling gezet, handrem eraf en geprobeerd te starten in de tweede versnelling. Dit lukte (vanzelfsprekend) niet.
    Dus heeft hij de auto naar de Ford dealer gebracht.
    Daar hebben ze de auto uitgelezen, de accu vervangen en de startblokkering gereset. Meer was er echt niet aan de hand volgens de garage.
    Ik vond dit een vreemd verhaal, want ik ben eerst zelf een hele tijd bezig geweest, toen heeft de pechhulp nog een hele tijd van alles geprobeerd met contact in stand II en blower en radio gewoon aan. Raampjes werkten nog prima toen de auto afgesleept werd. Ik heb dus niet de indruk dat de accu slecht was.

    Echter de volgende keer dat ik de auto wilde starten: zelfde probleem. Dus weer pechhulp gebeld. Deze kon wederom niets vinden. Eerst lukte uitlezen ook niet, later wel: geen storingscodes. En toen startte de auto ook gewoon weer!

    Aantal dagen later motorstoring tijdens het rijden. Even uit laten rollen en gewoon weer kunnen starten.

    Later weer motorstoring gehad tijdens het starten, even wachten en gewoon starten.

    Ik wil nu wel eens weten wat er aan de hand is en heb zelf een "Modified ELM327" besteld zodat ik voortaan zelf uit kan lezen, is echter nog niet binnen.

    Vandaag weer niet kunnen starten.

    Detail: het ESP lampje brand ook altijd als er een motorstoring is.
     
  2. dat zijn best wel vage klachten....

    heeft de Ford dealer foutcodes uit kunnen lezen? en welke codes zijn/waren dat?
    ikzelf zie de tellerunit als hoofdverdachte, meeste vage klachten hebben te maken met een defecte tellerunit.
    de soldeerverbindingen achter op de unit worden slecht of maken geen goed contact meer waardoor er dus vage klachten ontstaan.
     
  3. De dealer heeft mij helaas niets verteld over foutcodes, alleen dat de startonderbreker gereset moest worden.

    De reden dat de startonderbreker gereset moest worden, zou dat zijn omdat de pechdienst hem probeerde te starten ondanks de motorstoring? Ik denk zelf van niet, want contact stond aan.
    Of is de startonderbreker een hint in de richting waarin we moeten zoeken?
     
  4. de start onderbreking, oftewel PATS zit ook in de teller geïntegreerd als ik het goed heb.
     
  5. #5 kolere, 8 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2017
    Welke idioten zijn dit? Ik zou hier nooit mee akkoord gaan...

    Als er geen contact kon worden gemaakt en vervolgens na een pats reset alles weer werkt zou je toch gaan denken aan een draadbreuk of een pcm die niet fris meer is. Tellerunits geven ook problemen, maar veroorzaken niet dat een auto niet meer uit te lezen is voor zover ik weet. Pats is in de teller en in de pcm verwerkt.
     
  6. Keyless start? (Startknop)
    Dan gaat het 'contact' signaal via de tellerunit naar de PCM.
    Een defecte tellerunit kan een dergelijk probleem veroorzaken zonder bijzondere storingscodes op te slaan.
     
  7. #7 kolere, 8 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2017
    Er wordt gesteld dat de auto niet startte vanwege een motorstoring. Dan moet het contact toch aanstaan, de pcm actief zijn en dus mogelijk moeten zijn om contact (uit te lezen) mee te maken?

    Of de gebruikte apparatuur is slecht, maar contact maken moet toch met de meest basale apparatuur wel mogelijk zijn.
     
  8. Ik moet kolere wel gelijk geven, een teller unit kan veel veroorzaken maar niet mee uit te lezen? Klink met als een Canbus die aan massa ligt ofzo.
     
  9. Nee, helaas geen keyless start.
    Auto heeft al langer elektrische problemen, is begonnen toen ik de Ford garage er een trekhaak onder heb laten zetten. ANWB ontdekte later lekstroom, garage bleek een relais verkeerd aangesloten te hebben.
    Daarna hebben ze de zekeringen-unit nog opnieuw door moeten solderen omdat de trekhaakmodule het steeds niet deed.
    Al sinds ik hem heb, valt de radio ook heel kort even weg op de rotonde.
    Afgelopen APK in ene problemen met kentekenverlichting. Dus zekering er maar uitgehaald.
    Ik verwacht over een tijdje een leaseauto en was niet van plan nog veel geld in deze auto te stoppen...
    Ik vrees toch dat de auto naar de dealer moet en dat ze maar moeten gaan zoeken. Jammer dat de dealer zo'n hoog werkplaatstarief rekent.
    Bedankt voor het meedenken allemaal!
     
  10. Als dat probleem na de plaatsing van een trekhaak is gekomen en er tijdens het plaatsen al fouten zijn gemaakt, lijkt het me dat dit gewoon gevolgschade is. Kosten voor de dealer lijkt me dan niet meer dan logisch. Doorsolderen van zekeringkasten (waar de boordcomputer ook in zit...) kan wel goedkoper zijn, maar 1x de soldeerbout verkeerd plaatsen en je hebt nog meer gezeik.
     
  11. Na veel aandringen is de zekeringkast toen inderdaad op kosten van de Ford garage gerepareerd. Vanwege de kosten hebben ze gesoldeerd in plaats van vervangen.
    Ik vrees dat ze er echt niet mee in gaan stemmen om deze reparatie ook als gevolgschade te zien.
    Zelf heb ik wel het vermoeden dat op zijn minst de kentekenplaatverlichting gevolgschade is.
    Of de huidige storing ook gevolgschade is, kan ik nog niet over oordelen, want we weten immers niet waar het probleem zit.
     
  12. Ik heb zojuist de accupool een tijdje losgehaald en enkele zekeringen gecontroleerd (deze waren nog heel voor zover te zien).
    Als ik nu het contact aanzet, geeft hij een Transmissiestoring ipv de Motorstoring die hij voorheen gaf. Iemand een idee wat dit inhoud?
     
  13. Ik ga er uit van automaat .ik heb dat een keer gehad had een sensor op de bak die slecht contact maakte

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  14. Nee, handgeschakeld.
    Ik zit nu bij de garage.
     
  15. De Ford-garage heeft dit ook nog nooit gezien: Ze kunnen geen verbinding maken met de computer.
    Ik heb gevraagd of het wellicht de teller-unit kan zijn. Volgens de garage kan dit het niet zijn, want dat zouden ze hem wel uit moeten kunnen lezen.
    De auto blijft dus in de werkplaats vannacht :(
    Hopelijk vinden ze de oorzaak snel en hoeven ze niet te veel uren te spenderen.
     
  16. De garage belde net: Het was een draadbreuk tussen de voeding en de PCM.
    Wordt een duur kabeltje: 200 euro, maar dat komt natuurlijk door de werkplaatsuren.
    Blij dat het opgelost is, hopelijk voorlopig geen storingen meer.
     
  17. mooi dat het euvel gevonden is indd, en ja 200 euro is veel maar dan is het ook opgelost (gaan je van uit natuurlijk)
     

Deel Deze Pagina