1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motoronderhoud Nu!

Discussie in 'Electronica' gestart door Icepegel, 15 jan 2024.

  1. Sinds gisteren ineens een foutmelding op het dashboard "Motoronderhoud Nu!" Het probleem is niet altijd, na het starten, maar vanmorgen toch weer wel.

    Ik ben zojuist de auto wezen uitlezen bij de dealer en die komen tot het volgende:

    U0073 - Communicatie "A" Regelmodule uit
    P26C3 - Incorrecte werking sensor interne regelmodule

    De U foutmelding kan komen door een bus error of CAN-bus error. Dit vindt ik niet gek want heb er verkeerde lampen in gehad, of een te lage accuspanning.

    De P foutmelding kom ik eigenlijk ook alleen maar adviezen tegen om de accu te vervangen.

    Nu werkte mijn Start/Stop systeem al niet meer en de garage geeft deze details van de accu:
    Laden+Testen
    Reserve gez... OK
    DCA-Resultaat - Goede CA
    Nominaal: 590 SAE/EN
    Gemeten: 233 SAE/EN
    Spanning: 12.16 V
    Temperatuur: 15 C
    Laadtoestand 57%
    Dan nog wat vendornummers..

    Ik heb niet heel veel verstand hiervan, maar de accu vervangen lijkt mij aan te raden?

    Werkt deze actie na het vv van de accu nog steeds?

    Het resetten kan softwarematig worden gedaan met een hiervoor geschikt diagnosesysteem. Daarnaast kan dit ook worden uitgevoerd door de volgende procedure uit te voeren:


    1. Draai het contact naar positie 2 (bij auto's met startknop druk je de startknop in zonder het rem /koppeling pedaal in te trappen). Het acculampje in de teller brand nu permanent omdat de motor niet draait.

    2. Wacht 10 seconden.

    3. Druk 5 keer achter elkaar op de schakelaar voor de achterste mistlamp.

    4. Druk 3 keer achter elkaar op de alarmlichtschakelaar (aan-uit-aan). De alarmlichten blijven nu knipperen.

    5. Wacht 10 seconden.

    Wanneer de procedure correct is uitgevoerd gaat het acculampje een aantal keer knipperen en is het systeem gereset.
     
  2. Hoe oud is de huidige accu? Als die meer dan 4 jaar oud is is vervangen aan te raden. Ik zou aanraden er een iets zwaardere accu in te zetten en zodra die geplaatst is de bms resetten zoals je zelf al aangaf. Dat zou moeten werken. Na plaatsing ook de storingen resetten want dan kun je ook na een paar dagen opnieuw uitlezen.
     
    Icepegel vindt dit leuk.
  3. Mij hebben ze geleerd dat zodra een accu onder de 70% aan capaciteit komt, dat dan het advies vervangen is
    je hoort max 590EN te hebben, daar zijn er nog maar 233EN van over, dan weet je dus dat je 357EN kwijt bent,
    dat zou neer komen op zo'n 60% kwijt, dus nog 40% over.
    Nu is er 1 grote maar.....rijd je veel kleine stukjes met (in deze koude) veel verbruikers aan, dan krijgt de accu
    niet echt de tijd om op te laden, dan zou je een langere rit kunnen maken en dan weer de accu testen.

    Maar mijn gevoel zegt dat toch de accu op is
     
    Icepegel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. #4 Icepegel, 15 jan 2024
    Laatst bewerkt: 15 jan 2024
    Thanks Edgar en Dexter, ik ga allereerst maar eens de accu vervangen. Wat zijn de standaard specs voor een MK3.5 ST accu? Ondeel is: dv6t10655a maar dit levert teveel resultaten op naar mijn mening.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. je zou even op de accu kunnen kijken naar de sticker die er op zit, daar staat op waar de accu aan moet voldoen.
    ga je naar een zwaardere accu, neem dan ook even de maat van de huidige accu mee in je bestelling.
    soms zijn ze groter van maat en dan past die niet.
     
    Edgar Focus en Icepegel vinden dit leuk.
  6. Hoeveel "zwaarder" mag het zijn, niet dat de boel doorfikt ofzo..
     
  7. geen idee, hoor sommige op het forum daar wel eens over.
    zelf vind ik de standaard accu prima en zie ook niet direct een meerwaarde in een zwaardere accu.
     
    Icepegel vindt dit leuk.
  8. Varta d54 is een goede accu.
     
    Icepegel vindt dit leuk.
  9. Het klopt dat als de accu leeg of aan z'n eind is, er allerlei (onterechte) foutmeldingen te voorschijn komen.

    Ik had voor mijn Mk3 in 2020 deze gekocht. Iets zwaarder dan standaard bij mij toen.
    https://www.accudienst.nl/p71432/varta-e38-accu.html

    Hou er ook rekening mee of je een start/stop systeem hebt. Dat had ik toen niet...

    EDIT: jij had dat wel zie ik nu... dan heb ik niks gezegd :)
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Icepegel vinden dit leuk.
  10. Nou je gelooft het niet, vanavond deed de accu dus niets meer. Ik heb inderdaad de D54 van Varta besteld. Er zat een 60A in, nu gaat er een 65A in die geschikt is voor start/stop systeem. Ik laat even weten of straks de foutmeldingen weg zijn. Nu nog hopen dat het resetten ook makkelijk gaat.
     
    Edgar Focus, Kludrex en Bertus 7 vinden dit leuk.
  11. Ik ga er van uit dat alles goed gaat komen :thumbup:
     
    Icepegel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. #12 Icepegel, 16 jan 2024
    Laatst bewerkt: 18 jan 2024
    Update: Nieuwe accu zit erin. De resetactie zoals in post 1, werkt perfect. Starten en lopen. Rondje gereden en geen foutmelding tot nu toe. Ben benieuwd of het start/stop systeem straks ook weer werkt als de accu de volledige lading heeft. Fingers crossed. Iedereen bedankt voor het meedenken

    EDIT: Start/Stop systeem werkt naar behoren.
     
    gerardTDCI, DexterXL, Paul_U en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina