1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorkap Isolatie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door eric-b, 15 mrt 2014.

  1. Hallo,

    Ik heb een Focus 2 Fase 1 met 1.6 ti-vct motor.
    De motor loopt heerlijk, maar ik vind het geluid in de auto erg aanwezig.

    Zijn er mensen die de motorkap isolatie plaat in een benzine versie hebben gemonteerd?
    Scheelt dit veel in geluid binnen in de auto?
    Geeft het technisch geen probleem i.v.m. warmte?
    Is deze isolatie alleen bij de dealer verkrijgbaar?
     
  2. Ik heb een motorisolatieplaat geplaatst in een benzine versie (1.6)
    Moet zeggen dat het een klein beetje scheelt, hoor meer het geluid van rijwind. Maar vond hem zonder plaat ook al behoorlijk stil.

    Je kan ook gewoon de radio wat harder zetten, hoor je ook minder andere geluiden. ;)

    Er worden met sommige regelmaat platen te koop aangeboden. Misschien heeft sjoerd (@tigershark) hem nog liggen?
    Dus je bent niet van de dealer afhankelijk.
     
  3. 1.6 ti-vct is een hoogtoerige motor dus meer herrie maar wel sportief toch.
    Ik heb zelf isolatie geplaatst maar ik merk er niks van .
    Waar het wel voor werkt is eventuele lekkende ruitsproeikoppen die het vloeistof laat lekken op delen van het blok waar het niet tegen kan .

    Succes
     

  4. Om die reden heb ik het toen der tijd ook gedaan. Omdat de Volvo-kap niet op dit type motor past, heb ik de isolatieplaat gekocht tegen het lekken van de ruitensproeiers.
    Kon toen niet echt merken dat het stiller was in de auto :schater:
     
  5. Logica: geluid uit de motorruimte kan alleen naar binnen via het schutbord,
    dus dan gaan we de motorkap isoleren???
    Theoretisch helpt het wel, want het geluid wat nu door de motorkap komt,
    komt dan via de voorruit binnen, alleen is dat als nihil te beschouwen.....
     
  6. Ja die isolatie zal voor binnen nihil zijn. Wel is de motor dan stiller als je buiten staat, maar ook dit is vrij klein. Je kunt veel beter het schutbord en de wielkasten isoleren. Zo wil ik graag de wielkasten extra isoleren omdat ik merk dat daar vrij veel geluid vandaan komt.
     
  7. Wat zijn de kosten van zo'n isolatie plaat?
     
  8. #8 petar, 15 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2014
    Vind je alleen het motorgeluid erg storend of is de auto in het algemeen niet zo stil?

    Ik heb ook de motorkap isolatie geplaatst en het verschil van binnen de auto is minimaal.

    Tegen de andere geluiden heb ik dit gedaan:
    - achterklep (ik heb een wagon) - hier heb ik dempend schuim geplaatst tussen de klep en plastic van binnen. Geluidverschil is best groot, als het nat is op de weg dan hoor je heel weinig van het water achter de auto. Schuim is bij de Gamma/etc. te vinden.
    - wielkasten achter - per ongeluk heb ik 2 nieuwe achter modderkuipen besteld (wilde de voorste vervangen). Ik heb de nieuwe modderkuipen onder de oude gemonteerd (2 lagen dus i.p.v 1) en van de achterwielen hoor je nu bijna niets.
    - bagageruimte - onder de mat heb ik een rubberen verhuismat/antislipmat opgevouwen in twee gelegd (is nu altijd bij de hand als ik het nodig heb). Die matten zijn best goedkoop en vaak in de bouwmarkt te vinden ergens bij de verhuisdozen en verhuisdoeken.

    Mijn plan is om de wielkasten voor ook te isoleren - met dit spul van Conrad, maar ik dit moet nog gebeuren.

    De deuren kunnen ook wat isolatie gebruiken als je de auto zo stil mogelijk wilt maken (behalve als hij geparkeerd staat :schater:).

    p.s. @focus79 - zal rond de €100 zijn of zelfs nog duurder. Iets meer dan 2 jaar geleden heb ik er €93 voor betaald, nieuw en incl. de montageclips. FINIS van de isolatie is 1495860 en de clips 1251866. Let op: je hebt er 11 van de clips nodig.
     
  9. Je bedoelt hier de wielkast bekleding mee? Wat houdt die "modderkuip" dan in?
     
  10. Bedankt iedereen! Ik begrijp dat het geen zin heeft om de motorkap te isoleren, om het motorgeluid in de auto iets minder te krijgen. De andere geluiden storen mij niet zo, alleen het motorgeluid. Komt vooral door de hoge toeren.
     
  11. Mijn ervaring is dat het motorgeluid nog wel meevalt. Het geluid van de rijwind en banden vind ik veel meer aanwezig als het motorgeluid. Ik heb welliswaar een normale 1.6 maar deze heeft dezelfde versnellingsbak als de 1.6 TI-VCT en draait dus hetzelfde toerental.

    Ik heb bij mijn auto de deurpanelen aan de binnenzijde beplakt met 25 mm geluidsisolatie plaat. (op sommige plaatsen zelfs 50 mm). Dit heb ik oorspronkelijk gedaan om de geluidskwaliteit van de audio te verbeteren maar ik heb gemerkt dat dit ook een behoorlijk effect heeft op het geluid van rijwind en banden.

    Om het geluid van rijwind en banden nog verder terug te dringen wil ik deze geluidsisolatie plaat ook op andere plaatsen toe gaan passen. Ik wil hierbij beginnen met het schutbord en de wielkasten en daarna kijken op welke plaatsen er nog meer voldoende ruimte is om de isolatie plaat toe te passen. Op andere forums heb ik al gelezen dat het isoleren van het dak ook een groot effect heeft op het geluid dus mogelijk dat ik het dak ook aan de binnenzijde isoleer.
     
  12. Welke isolatieplaten heb je daarvoor gebruikt jw? Ik heb ook gemerkt toen ik de hemelbekleding er af had dat er daar zich een behoorlijk holle ruimte bevindt. Ik zit er dus ook over na te denken om dit te isoleren.
     
  13. Ik gebruik voor het isoleren Merford Merfocell PU platen welke zelfklevend zijn en voorzien zijn van een vocht en oliewerende toplaag. Deze platen hebben een formaat van 100 cm x 120 cm en hebben een dikte van 25 mm.
     
  14. Lang geleden heb ik mijn Nissan Micra uit het jaar kruik behandeld,
    gewoon met eiermatten van de bouwmarkt, alleen hadden ze toen nog geen
    zelfklevende versie.....
    Wonderlijk genoeg scheelde dit belachelijk veel :schater:
    ik had alle binnen panelen eruit gehaald behalve het plafond, alles voorzien van
    die platen, zoveel mogenlijk van binnenuit het schutbord gedaan.
    Later nog een keer de bodemplaat bij het reserve wiel voorzien van demping,
    en toen hoefde we niet meer tegen elkaar te schreeuwen bij 120 km/h
    Dus het kan wel....
     
  15. Bedankt, deze platen zijn voor het schutbord ideaal, maar wel wat overkill voor binnenin lijkt me? Ik bedoel er hoeft toch geen vuil en water afstotende laag achter de deur panelen?
     
  16. Condens, warm en koud? Mischien?
     
  17. Gek ik stoor mij vooral het aanwezige geluid van de motor (hoog toerental) net of je een versnelling tekort komt zeg maar. De andere geluiden vind ik niet echt storend.
    [MENTION=142]JW[/MENTION] Kun je een aantal snelheden/toerentallen noemen die jou 1.6 motor draait? Dan kan ik het eens vergelijken met mijn ti-vct.
     
  18. Bij mij was het heel eenvoudig. Ik kon een partij reststukken van mijn werk meenemen die we niet meer gebruiken. Deze stukken zijn echter groot genoeg om in mijn auto te gebruiken (en al zit er een naad in vind ik dit ook prima).
     
  19. #19 dutchguy, 16 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2014
    Boven de hemelbekleding zou ik niet dichtplakken met schuim....
    Die ruimte is er om vocht af te voeren richting de ventilatieroosters achter de achterbumper. (Via de c stijlen naast de achterklep)
    Aan de dakplaat condenseert redelijk snel vocht, en als je de ventilatie op de voorruit zet dan wordt alle vocht via de opening tussen voorruit en dakhemel afgevoerd.

    De hemelbekleding zelf heeft ook een waterdichte laag aan de bovenkant.
     
  20. Die Merford platen heb ik ook weleens gebruikt. Ze zijn idd olie vast en vochtbestendig, aan de buitenzijde. Binnenzijde neemt wel vocht op. Ook met het oog op condens zou ik het spul zeker niet tegen het dak plaatsen, wiel kassen neem ik aan niet aan de buitenkant?
     

Deel Deze Pagina