1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorkap dicht en slot werkt niet meer.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door avb19, 20 jan 2010.

  1. Mijn Focus heeft op de motorkap de bekende sluiting met een slot achter het embleem in de grille.

    Ik ken uiteraard de bediening (1,2 oftewel links,rechts) , maar dat doet het opeens niet meer.

    De slotcylinder draait gewoon, en ik voel in beide richtingen dat ik tegen een veer draai, maar de vergrendeling wil in richting '1' niet los.

    Zolang ik de motorkap niet kan openen, kan ik uiteraard het probleem ook niet nader onderzoeken.

    Herkent iemand dit probleem, en weet ook wat er aan gedaan kan worden?
     
  2. En als je tijdens het draaien van je sleutel naar standje 1 en later standje 2 nou eens aan je kap (omhoog ;)) trekt. Werkt het dan ook niet??
     
  3. MK1 of MK2 ??
     
  4. Anders is het wit stangetje van je slot op grill naar het eigenlijke slot los, meestal losgeklikt aan kant van slot op grill

    Ook tegengekomen
     
  5. Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Fiesta. Het kabeltje die het slot moet ontgrendelen was niet strak genoeg gespannen meer. Ik kreeg de kap ook niet meer open. Door wat harder in het midden boven het slot te drukken, klikte hij dicht en toen kreeg ik hem wel open. Jouw probleem klinkt weliswaar iets anders, maar wellicht heb je er iets aan.

    Suc6!
     
  6. #6 Danny, 21 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jan 2010
    focus mk2 werkt idd met zon "palletje" achter het slot deze kan idd losgeschoten zijn.

    maja om deze weer vast te krijgen moet je haast wel je hele grille eruit breken.
    lastige sittuatie niet echt over nagedacht door ford

    ik zou zo geen oplossing weten, je zult het haast wel vanaf de onderkant moeten proberen (dus op een brug)

    bij een ST of een mk2.5 (weet niet of dit ook voor een MK1 geld) zou je de onderste grill er nog uit kunnen trekken.
    en dan vanaf daar proberen
     
  7. Bedankt voor alle reacties.
    Helaas helpen ze me niet verder.
    Mijn Focus is maar een 'gewone' Focus Stationwagon uit 2002, en of dat MK 1 of MK 2 is weet ik niet.
    Wel beschik over een Haynes Manual dat betrekking heeft op mijn model.
    Daarin staat wel het een en ander over het slot, met foto's hoe het slot er uitziet, en hoe je het kunt demonteren (als de motorkap open is, dus dat helpt niet veel).
    Uit de foto's meen ik te kunnen afleiden dat de slotcylinder direct ingrijpt op het eigenlijke slot.
    Dus zonder 'wit stangetje' of kabeltje.

    Alle trucs als kap omhoog trekken of kap juist indrukken, slaan op de kap etc. tijdens draaien van de sleutel heb ik uiteraard wel geprobeerd.
     
  8. Je kan er alleen van onderaf bij (zonder de boel te beschadigen)
    De radiator moet dan losgeschroefd worden; deze zit eventueel samen met de airco condensor in een metalen frame. Je kan dan de boutjes losdraaien en de motorkap inclusief slot weer open doen. Het slot zal dan waarschijnlijk nog wel losgesloopt moeten worden van de motorkap.
     
  9. Bij mij via onderkant gebeurd op de brug, wel eerst bodemplaat eraf halen
     
  10. Je hebt een Ford focus mk1. vanaf september 2001 is het een facelifttype, dus ik ga er voor het gemaak vanuit dat dat bij jou ook zo is (2002). Even met een stevig haakje door je grille proberen de beugel die je motorkap vasthoudt (slotvanger) los te wippen. Moet wel je sleutel in stand 1 staan, dus dat is een meerpersoons prutsklusje.

    De grille van de focus 1, fase 2 heeft gelukkig grotere openingen.
     
  11. Rij toch even langs de garage.
     

Deel Deze Pagina