1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor vervangen Focus II

Discussie in 'Performance' gestart door turbokikker, 15 okt 2011.

  1. Beste forum leden,

    Ik ben van plan om mijn motor (1.6 tdci) inclusief turbo te laten vervangen. Op dit moment staat mijn auto bij de Ford dealer met een kapotte turbo. Reparatie en diagnose met doorspoelprocedure en wat al niet meer gaat me 2680 euro kosten. Dit bedrag ben ik dan dus sowieso kwijt, maar als blijkt dat er te veel schade aan de motor is zal dit dus alleen maar hoger worden. Ik denk er nu dus aan om een tweede hands (jonge) motor incl turbo in te laten zetten maar heb werkelijk geen idee of dit een lastige of dure klus is.
    Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
    Ik woon in de buurt van Arnhem, iemand enig idee of daar een bedrijf in de buurt zit die dit goed kan?
    De auto is van 2006 en heeft nu ongeveer 170000 gelopen.
    Ik weet dat er al een en ander over kapotte turbo's is geschreven dus ik hoop niet dat ik nu overbodige vragen stel.

    Patrick
     
  2. Ehrm...waarom staat dat bij 'huisregels en forumgebruik' ? Denk een foutje, zal een moderator wel verplaatsen dadelijk denk ik zo...

    Anyways, klinkt niet lekker, zowel voor de motor als voor de portemonnee.

    Als je zelf niet handig bent zou ik er niet aan beginnen, maar als je dat wel bent, maar gewoon niet weet hoe, dan kan een ander forumlid je misschien helpen.
     
  3. heb bij 210.000km klant gehad die bij dezelfde motor ook over en uit was wat betreft turbo
    nieuwe turbo en klant 2700euro lichter heeft gewerkt

    bij deze auto zat een dikke cm tot 1.5 drap in de carterpan ivm 70.000km gereden vanaf laatste beurt
    volledige reparatie die je ook nodig hebt bij deze ook uitgevoerd en met succes
    turbo vv ->
    olieleidng vv->
    filter in olieleiding eruit ->
    filter bij vacuumpomp schoongemaakt en nieuwe ringen ->
    carterpan onderuit en schoongemaakt nieuwe pakking ->
    oliezeef in carter schoongemaakt (konden niet snelgenoeg aan nieuwe komen) ->
    olieververst daarna geflushed en dan nog een keer nieuwe olie ->

    belangrijkste is dat je bij nieuwe turbo eerst zonder de verstuivers aan te sluiten te laten lopen
    dit om zo olie bij de turbo te komen
    daarna pas starten

    motor van een andere auto kan tevens ook problemen hebben
    je weet niet hoe daar mee om is gegaan
    als jouw motor technisch in orde is
    als carterpan onderuit is en je wilt de lagerschalen inspecteren dat kan
    zijn deze goed dan is het ok
    is je motor op hol geslagen door dat de turbo kapot is gelopen dan wel andere motor
    anders zou ik dat niet doen ivm veel kosten en je toch een andere turbo nodig hebt
    laat je dit doen dan heb je ook jaar garantie op de turbo
     
  4. I belgië zit een bedrijf genaamd Ford Recup, dit is een grote sloperij, en wij kopen daar altijd motoren, de 1.6 DV6 kost ongeveer 1200 euro ex, dan heb je er eentje met 60-80 duizend km. Inbouwen zou je dan een garage voor moeten zoeken.. Ik heb al een aantal turbo's vervangen bij deze motoren, met succes, en met minder succes (turbo gaat weer stuk, ondanks alle maatregelen die genomen zijn.

    Wanneer moet je repareren en wanneer moet je vervangen is dus de vraag..
    Ik gebruik het volgende ijkpunt: Check de olie-retourslang van de turbo, zit die vol met gruis? Demonteer de vacuumpomp, zit zeefje vol met gruis?

    Als in 1 van deze 2 dingen ijzervijlsel/gruis zit, kun je beter vervangen, want dan is de kans op herhaling zeer groot.
    Als in beide onderdelen niets te zien is, dan heeft Ford een procedure geschreven, en als je die volgt, moet het goedkomen met een nieuwe Turbo.

    Als je een garage kunt vinden die die motor wil plaatsen voor 1000 ben je dus voor 2500 klaar, en dan heb je een jongere motor, zonder dat je kans loopt dat ie binnenkort weer stuk gaat..
     
  5. Ik kwam ook zo iemand tegen die een motor uit 2008 kocht met slechts 8000 km. Hij moest toen het spul ingebouwd was nog 4 hele roestige verstuivers vervangen....... Deze motor had waarschijnlijk al een redelijk poosje op de plank gelegen. Je kan het ook bij Rhenoy proberen.
     
  6. Iedereen alvast bedankt voor zijn reactie.
    Omdat ik zelf de ballen verstand heb van auto's zal ik zelf niet aan de motor of onderdelen gaan rommelen. Dat van die procedure van Ford voor het vervangen van de turbo blijkt nog geen garantie te zijn voor wat dan ook. Als zij met de procedure aan de slag gaan ben ik sowieso die 2680 euro kwijt. ze moeten namelijk de nieuwe turbo, vacuümpomp enz er eerst opmonteren om de test uit te kunnen voeren. Vervolgens schijnt dat er een bepaalde hoeveelheid vloeistof in een bakkie terug moet lopen uit de motor. Als die hoeveelheid dan goed is, is de motor nog oke, zo niet, vette pech. Persoonlijk ga ik dan liever met dat bedrag naar het casino, maak ik in ieder geval nog kans om er beter van te worden.
    Vooralsnog denk ik dan toch eerder aan een tweedehands motor met weinig op de teller. Kost natuurlijk ook een paar centen maar heb daar dan misschien toch wel wat langer lol van.
    Weet iemand trouwens hoe dat zit met die motorcodes? Waar vind ik die van mijn auto, en hoe belangrijk is dat als ik op zoek ga naar een motor?
     
  7. Code is: DV6ATED4

    Neem aan dat je op een motorwissel wel een jaar garantie hebt?
     
  8. dv6ated4 is 92pk
    dv6bted4 is 110pk
    wou zeggen kijk of in de chassisnummer 9hz staat maar dat is bij peugeot de code
    wie weet toevallig bij ford ook zo

    maar op de distributiekap zit een stikker met veel informatie

    als je motorcode weet hoef je niet te kijken naar ford
    maar peugeot en citroen kan ook
    daar liggen ze ook veel in en dus meer kans

    jaar garantie is alleen dan op interne deel van de motor
    want alles wat eromheen zit moet je verwisselen
    en dan nog heb je een turbo nodig tenzij deze met de motor word mee verkocht maar dit gebeurt eigenlijk nooit, krijgt een kaal blok

    @turbokikker
    met hoeveelheid vloeistof bedoel je niks meer dan op de startmotor laten draaien en kijken of je 200ml per minuut retour hebt
    dit is een stevige straal olie, net als je kraan half open draait heb je zelf al meer
    als je niet genoeg retour hebt dan moet de motor flushed worden en daarna kijken of het probleem weg is
    zo ja dan nieuwe turbo, olie en oliefilter en je bent klaar eigenlijk

    @topic starter
    1200euro zal niet veel goedkoper zijn
    dan moet nog een groot deel pakkingen bij
    euro of 200
    advies koppeling mee vervangen ivm toch aflicht en 170.000 heeft gelopen
    250-350euro bij
    grote beurt onderdelen 200euro
    vloeistoffen, airco, koelvloeistof, olie 300-400euro
    14uur arbeid 35euro ex is goedkoopst dealer licht tegen 100ex
    590-1600euro inc btw
    totaal zit je dus tussen 2800 en 3950euro
    dan komt de turbo er ook nog bij van sloop is nooit slim ivm te lang stilgestaan of zelf al op zijn einde
    bij dealer kost het 1200euro
    bij turboworld met geluk 600euro

    onder de streep zit je denk ik boven de 4000euro dan
    ok je kan er mee voorruit
    maar de rede voor andere motor zie ik zo niet zitten
    nieuwe turbo kost 2650eur bij dealer als je dit hebt gedaan en turbo gaat kapot bij het uitrijden is het hun probleem
    hebben ze het gedaan zoals het hoort dan heb je geen last verder meer mee

    turbo gaat alleen kapot als je direct na gebruik motor af zet en niet laat nalopen
    eerst rustig warm rijdt voordat je mee rijdt
    advies om de 15.000km olie verversen en maximaal 20.000 doe je het langer dan gaat de turbo ook kapot (record 70.000km gezien en toen kapote turbo)


    kort gezegd je moet zelf eerst kijken wat de motor technisch waard is anders ga je met geld gooien wat achteraf niet nodig is geweest
    controle kost misschien 200euro maar dan weet je wel of je andere motor nodig hebt of niet
    heb je dat wel nodig dan pas er aan beginnen en nu nog niet
    dat is namelijk mijn advies ivm anders extra kosten die niet slim zijn
    tenzij je de auto nog 10jaar wilt mee rijden dan wel maar zeg je 4 -5jaar dan advies alleen turbo

    bij montage zijn bij ons alleen turbo toen kapot gegaan om 1 rede
    dat was methode niet goed volgen
    hierdoor motor binnen 100meter rijden kapot (dat was allen turbo wissel zonder iets)
     
  9. turbo's op de sloop kunnen nog gewoon goed zijn hoor;)

    de turbo bij mijn (duratorq) 2.0 tdci heeft 0,0 axiale en radiale speling en draait vrij;)
     
  10. helaas is bij een 2.0 moeilijk te controleren vergeleken bij 1.6
    dit omdat bij 2.0 achterop het blok zit
    neem aan dat je psa blok hebt of nog een van de laatste oude 2.0 van ford zelf

    heb laatst een nokkenastandwiel gehad van de sloop (was 1 ding vergeten waarna een kromme borgbout en losse sensor ring van het tandwiel)
    tandwiel wat ik kreeg zat onder de roest dus tandwiel los gegooid en alleen deel wat erachter zat met sleepring eraan gebruikt

    als ik zo tandwiel krijg dan wil ik niet weten hoe bij hun de turbo uitziet
    deze kun je dan beste niet gebruiken omdat de roest problemen kan geven
    verder een schone turbo gaat ook langer mee dan een vuile turbo
    wie weet zijn de oliekanaal niet goed afgedicht, gelukkig heb je dan wel garantie, tenzij ze zeggen dat je niet goed hebt gedaan

    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=934345#p934345
    ook kapotte turbo dit door dat de oliepomp kapot was
    turbo, drijfstanglagerschalen en oliepomp vervangen en loopt weer perfect
     
  11. nee, ik heb een Ford 2.0 tdci motor (de 130pk versie) hier staan;)
    PSA 2.0 is heeft 136pk, maar dat is teveel aanpassen voor de focus1 en mijn voorkeur gaat uit naar Ford motor;)

    zoals je misschien hier op het forum van me gewend ben, ben ik best wel een zeikerd als het om kwaliteit gaat;)
    ik heb de turbo bekeken en ik ben tot conclusie gekomen dat ie gewoon nog als nieuw is;)

    zelfs de turbo in me 1.8 tdci heeft nog 0.0 axiale en radiale speling, en die heeft toch al 331000 km gedraaid;)
     
  12. maar dan heb je hem ook optijd olie ververst
    bij dv6 staat erom bekend dat je eigenlijk altijd bij 15.000km olie moet verversen met 5w30 en ook bij warme motor
    dan houdt turbo ook wel 250.000km vol

    verder was ff vergeten dat je met 2.0 in fofo 1 ging stoppen
    psa 2.0 is verder vele malen betrouwbaarder dan een psa1.6 in alles
    egrklep komt wel voor maar veel minder
    kapote turbo bij oude 2.0 type wel 1 gehad bij nieuwe nog nooit
     
  13. olie is het bloed van de motor hea;) zeer belangrijk om op tijd te verversen;)
     
  14. De meningen verschillen, das duidelijk. Het bedrag van het vervangen van de motor tussen antig01 en trucker0werner is nogal een verschil. Ik ben het eens met trucker0werner dat onnodig veel geld uitgeven niet slim is en misschien zie ik ook wel beren op de weg maar als de dealer zelf al erg veel twijfel uitspreekt over eventuele extra kosten dan komen die beren bij mij vanzelf te voorschijn.
    De motor technisch laten controleren voor 200 euro gaat volgens mij niet op. Volgens de dealer kunnen ze pas echt wat roepen als ze zo'n beetje alles al vervangen hebben en tests hebben gedaan: zie hier uit TECHNISCHE SERVICE BRIEFNieuwe uitgave No.46/2008

    http://www.etis.ford.com/tsb/tsbVie...onalNumberSequence=46&language=nl&country=NL#

    . Breng een langere olieretourleiding (in de handel verkrijgbaar) naar de turbocompressor aan en leid deze in een geschikte opvangbak (inlaatleiding inlaatluchtkoeler in de afbeelding voor de duidelijkheid verwijderd).
    Breng de uitlaatslang van het luchtfilter aan.
    Start de motor en laat hem stationair draaien. Schakel de motor na 60 seconden uit en meet de hoeveelheid olie in de opvangbak. De hoeveelheid opgevangen olie in een ononderbroken stroom moet binnen 60 seconden meer dan 0,3 liter zijn.
    1. LET OP: Zorg dat de motor niet draait terwijl het oliepeil lager is dan het minimum.
    Herhaal de test 2 of 3 keer om te bevestigen dat de oliestroom correct is. Als de hoeveelheid NIET binnen de specificaties valt, bel dan de hotline voor goedkeuring vooraf (Prior Approval Hotline), afhankelijk van de betreffende markt, voor verder uit te voeren acties. Er MOET goedkeuring vooraf worden verkregen, voordat er meer reparaties worden uitgevoerd.
    Stuur de gegegens op naar de afdeling Voorafgaande goedkeuring.


    Ik ga er nog maar eens rustig over nadenken!
     
  15. Dat zou ik indd ook zeker even doen, gezien de bedragen waar het om gaat.
    Ik had zelf de turbo ook kapot, tenminste, het lager stond op afsterven, gelukkig hoefde mijn hele motor niet door gespoeld te worden omdat de turbo in principe nog "heel" was.
    Het hele geintje heeft me toch een 1200,- gekost met een turbo van de sloop ( had maar 21000 gelopen en koste 425,- ) een nieuwe bij de dealer koste alleen al 1300,- voor de turbo en kwam de rest er nog overheen.

    Rij nu al een paar weken alweer met de "nieuwe" turbo en moet zeggen, het rijdt weer als een trein en (nog) geen problemen ondervonden.
    ( met een kilometer stand van 280000km )

    Maar zou indd ook eerst even heel goed nadenken over wat wijsheid is in jou geval.
    In ieder geval sterkte met de beslissing en hoop dat je snel weer mag genieten van je Focus
     

  16. +1:thumbs::thumbs:
    daarom vervang ik mijn olie elke 10dkm met voorgeschreven 5W30, de FRS krijgt zelfs alle 5dkm nieuwe olie, is veel malen goedkoper dan één motorschade

    gReetS
     
  17. hier tegenwoordig weer intervallen van 20000 km;) dit omdat ik heel veel snelweg rijd;)

    daarbij kan ik bij 20000 km me olie elke 3 maanden vervangen:mrgreen:
     
  18. Dat is niet misselijk 80.000 per jaar, dan zit je binnenkort over de 400.000km met je tdci!:rock:

    Overigens kan ik wel begrijpen dat je voor een ruilblok gaat. Ik geef liever 4000 euro uit met een jaar garantie, dan 2500 euro met grote kans op een kapotte turbo binnen 3000km zonder enige vorm van garantie. Er zijn genoeg verhalen hiervan op dit forum en op problemcar, ondanks doorspoelen etc. Bij de 1.6 tdci is het jammer genoeg niet zo simpel als bij andere blokken turbo kapot > vervangen maar.
     
  19. @turbokikker
    met 200euro technisch nakijken bedoel ik het volgende mee
    auto kompleet nakijken elk klein deeltje opschrijven
    carterpan onderuit en drijfstanglager schalen bekijken
    als drijfstanglager schalen goed zijn en verder geen gekke dingen uit komen dan alleen turbo vervangen de beste optie is

    200 euro kan ook veel goedkoper maar je weet nooit
    en als ze met reparatie bezig zijn en ze zien dat de drijfstanglager schalen niet goed zijn stoppen ze ook met werken en bellen ze eerst met wat je wilt doen

    bij ons op de zaak is het ook zo
    komen voor te hoge temperaturen
    koppakking kapot, blijkt koppeling ook op zijn einde te zijn
    dus toen hebben we alles maar op geschreven
    tot schrik is de klant serieus aan het overwegen om meer dan 4000euro uit te geven aan peugeot 306cabrio en dan komt interieur weer in orde krijgen ook bij, deurkaarten gat in de stoel

    dus lijkt mij het beste alleen turbo te pakken
    laat je hun turbo monteren dan heb je op de turbo ook garantie
    laat je sloopturbo monteren dan geen garantie op onderdeel en dus ook niet op volledige reparatie
    dus blijkt turbo niet goed te zijn helaas dan kost je het 1200euro voor neiuwe turbo

    je moet weten dat deze motoren de turbo ook bekend staat om te fluiten als hij op maximale toerental staat, hiervoor hebben we op de zaak ook al een paar turbo's vervangen ivm dit geluid
    verder is dan ook niks te zien of kapot
    dan ben je met 1900euro klaar
    beurt turbo plus leiding
    olie controle of deze heeft

    dus sloopturbo kan dit ook hebben maar als je dat wil oplossen zul je moeten kijken wie het wil vergoeden maar ben bang dat het niet makkelijk dan is
     
  20. Een knoop heb ik doorgehakt, en dat is dat ik de auto bij de dealer weghaal. (te duur) Ik heb inmiddels via een vriend van mij contact met een monteur met kennis van zaken. Hij adviseert mij om toch nog eens goed naar de motor te kijken of alleen een nieuwe turbo niet afdoende is, zoals een aantal van jullie al adviseerde.
    Hoe dan ook, ik ga er wel uitkomen. Bij deze iedereen bedankt voor de goede tips en het meedenken. Ik zal zeker ook de tips wat betreft op tijd olie vervangen en turbo laten nadraaien opvolgen.

    Groet,

    Patrick
     

Deel Deze Pagina