1.8 TDCi 115pk Motor valt uit bij hevig optrekken

Discussie in 'Performance' gestart door xPzaiko, 23 feb 2012.

  1. Hallo,


    ik ben Nick, en heb een probleempje met mijn Ford Focus 1.8 TDCI (115pk) uit 2002.
    De auto rijd goed, slaat meteen aan als je hem koud (zelfs bij -15) start.
    Echter als je bv. iemand wilt inhalen (dus als de auto vermogen moet leveren)
    gaat de motor in noodloop, het voorgloeilampje begint dan te knipperen.
    Dan kun je nog wel doorrijden, maar heeft hij totaal geen vermogen meer.
    Als je hem dan een keer van het contact afzet en weer start, zijn alle problemen weer weg.
    Wanneer je het dan nog eens probeert begint weer het lampje te knipperen en draait de motor enkel nog stationair,
    het gaspedaal reageert dan niet meer.
    Weer na het contact eraf te hebben en weer te starten zijn de problemen WEER weg..
    Maar als je het dan nog eens probeert valt de motor gewoon uit..

    Hebben al vanalles geprobeerd, nieuwe brandstoffilter,
    oude brandstoffilter nagekeken, zat geen slijpsel in dus geen teken dat de brandstofpomp aan het verslijten is.
    We hebben dit op internet gevonden en al zelf geprobeerd:
    "4minuten stationair laten lopen met potjes aan de retour en de orginele retour afgedopt

    hierbij krijg je als het goed is ongeveer 18ml in de potjes, als dit onderling te veel afwijkt heb je een probleem."

    DIT WAS IN ORDE.

    "Slangen weer aan de retour doen, stekkers van de verstuivers los, stekker IMV klep los (bruine stekker op de pomp) orginele retour afdoppen en de auto 5 seconden starten.

    Als het goed is heb je ongeveer 8 cm brandstof in elke slang zitten."

    Dit was niet goed, enkel in 1 slangetje zat 8cm, in de andere 3 maar een cm of 3-4.
    Weet eigenlijk niet goed wat dit wilt zeggen want de auto start en draait stationair gewoon goed..


    Oude eigenaar zegt dat hij het gaspedaal al vervangen heeft en de IMV klep-sensor.

    Ik ben ten einde raad, kan geen eens een trekker inhalen of ik moet langs de kant om het contact opnieuw aan te zetten.

    Als ik het me goed herinner gaf hij bij de dealer foutcode P0251 aan, en P1211.
    Heb er zelf al een beetje op gegoogled maar word daar niet echt wijzer van,
    het kan vanalles zijn, van een brandstoffilter of een slangbreuk tot de brandstofpomp zelf..
    Wie oh wie kan mij helpen??

    Mvg, Nick.
     
  2. Die storingen geven aan dat de brandstofdruk te laag worden.
    Dat kan zijn omdat de pomp de druk niet hoog genoeg krijgt, of omdat er ergens een 'lek' zit waardoor de pomp het niet trekt.

    De grootste kans is nu dat 1 of meerdere injectoren toch daarvoor verantwoordelijk zijn. Een retour-flow-test is vaak niet voldoende om te beoordelen of de injectoren in orde zijn.
    Bij stationair ligt de druk rond de 300 to 350 bar, maar de maximale druk loopt bij hogere toerentallen en belasting wel op tot 1400bar.
    Het kan dus zo zijn dat de injectoren lekken bij een hogere druk.

    De enige manier om dit te testen is dmv demonteren van de injectoren en laten testen bij een specialist.
    Zo'n specialist kan ook testen of de pomp nog genoeg opbrengst heeft.
     
  3. Je hebt dus getest door te starten met de stekker van IMV los, op dat moment is de druk maximaal.
    Daarbij had 1 verstuiver beduidend meer retour dan de rest, de kans is dan groot dat die verstuiver defect is.

    Beide storingen zouden naast een defecte verstuiver ook een defecte IMV klep kunnen zijn, maar deze is al vervangen.

    Ik denk dat je zeker de goede richting in zit, maar om het echt zeker te weten moeten ze inderdaad gedemonteerd worden en door een dieselspecialist getest worden zoals Dutchguy al aangeeft.

    Ga dan wel naar een dieselspecialist die je vertrouwd, en niet naar eentje die je 4 verstuivers wil verkopen, hoewel er maar 1 stuk is.

    Vaak is het gewoon slijtage, en als er 1 stuk is, is het goed mogelijk dat de rest ook al minder wordt.
     
  4. Probleem is opgelost,
    verstuiver gooide alles terug door de retour als hij veel moest inspuiten,
    laten reviseren en de auto rijd terug als een zonnetje!
     
  5. 1 verstuiver of meerdere? Bedankt voor de Feedback iigv!
     
  6. Was maar 1 verstuiver!
    De rest was nog perfect.
     

Deel Deze Pagina