1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor valt af en toe uit tijdens rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Plukkert, 26 jun 2015.

  1. #1 Plukkert, 26 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2015
    Hoi,

    Ben tijd weggeweest aangezien ik mijn Focus I had ingeruild voor Alfa :shhh:. Inmiddels heeft die weer plaats moeten maken voor een Focus 2 fase 1 1.8 flexifuel.

    Hiermee rijdt ik alweer een jaar of vier probleemloos rond maar een paar weken geleden begon het motormanagementlampje te branden en heb ik m naar de dealer gebracht. Zij constateerden een kapotte regeling van de luchttoevoer motor (en dus niet variabele kleptiming motor). Deze is vervangen maar vanaf dat moment houdt de Focus zijn toeren niet altijd meer vast. Als je de koppeling indrukt valt het toerental soms terug naar 0 en de motor dus uit. Zolang je rolt kan je de koppeling wel weer laten opkomen en grijpt de motor wel weer aan maar prettig is het niet. Het komt sporadisch voor en in alle versnellingen. Bij de keren dat de motor niet uitvalt tijdens het ingedrukt houden van de koppeling zie je de wijzer schommelen van 5 a 600 toeren naar 800 toeren totdat hij bij 800 blijft. Andere keren slaat het schommelen van de wijzer door naar 0 toeren en valt ie dus wel uit.

    Ik heb de auto teruggebracht waarbij de monteur aangaf dat hij alleen de regeling van de luchttoevoer had vervangen, de computer gereset had en een software update had doorgevoerd en dat de auto zichzelf nog moest inleren...

    Aangezien de Focus af en toe bleef uitvallen is ie weer teruggegaan. Toen werd geconstateerd dat er een vonkoverslag was bij bougies en dat deze onder de olie stonden. Oorzaak lekke pakking kleppendeksel. Daarnaast was een slang gescheurd naar de inlaat van de motor. Beide zaken zijn verholpen. Alleen blijft de auto uitvallen.

    Dealer denkt nu dat het kan komen door een storing in de Canbus van de tellerunit. Volgende week wordt gekeken of dit inderdaad de oorzaak is door tijdelijk een tellerunit van een andere focus flexifuel te plaatsen.

    Mijn vraag is de volgende:
    Ik reed probleemloos rond totdat het motortje van de variabele kleptiming is vervangen. Denken jullie ook dat het aan de tellerunit ligt en zo ja, zouden jullie dan een nieuwe unit aanschaffen (zou 700,-- kosten wat ik wel een erg dure reparatie vindt) of gaan voor een gebruikt onderdeel of mijn unit laten reparen bij KMS of Acelectronics?

    Gr. Plukkert
     
  2. Zit het slangetje van de carterventilatie nog goed vast?
     
  3. Daar zal ik vanavond eens naar kijken. Voor de duidelijkheid dat is de slang van het kleppendeksel naar luchtfilter?
     
  4. #4 McGyver, 26 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jun 2015
    Klopt! Dit is de carterventilatie bij mijn 2.0
    [​IMG]
     
  5. Nee dat klopt niet, dit is je Carter ontluchting. Carter ventilatie zit altijd op je inlaatspruitstuk. Overigens klopt het verhaal van de TS ook niet, want een 1.8 flexifuel heeft helemaal geen variabele kleptiming.
     
  6. Dit is echt het goede slangetje alleen is het luchtfilter verwijderd. Via het luchtfilter komt de carterventilatie/ontluchting weer naar het inlaatspruitstuk.
     
  7. #7 McGyver, 28 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2015
    Wat is het verschil tussen carterventilatie en carterontluchting?
     
  8. #8 antig01, 28 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2015
    Nee [MENTION=14653]nctnico[/MENTION] dit is niet de carterventilatie. Carterventilatie=brandbare gassen uit het blok (onder de zuigers) toevoegen aan het inlaatspruitstuk om daar te verbranden. Carter ontluchting is overdruk (niet brandbaar) in het Carter ventileren via het luchtfilter, sommigen zetten hier een los filtertje op.

    De 1.8 en 2.0 duratec motoren hebben een dik en kort slangetje onder het inlaatspruitstuk zitten. Is erg lastig bij te komen zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen, maar gaat zelden stuk eigenlijk.
     
  9. In ieder geval kan via de slang naar het luchtfilter valse lucht worden aangezogen als deze lek is.

    Wat ik me afvraag is: valt de motor uit als die warm of koud is of beiden? Misschien is het een kwestie van inleren; daarvoor is het genoeg om de auto met een koude motor te starten en 15 minuten stationair te laten draaien.
     
  10. Valse lucht is lucht die niet is gemeten door de maf sensor. Als deze slang lek is merk je daar helemaal niets van, behalve Mischien een olielucht binnen. Maar de lucht die door die slang aangezogen wordt meegenomen door de maf sensor en is dus niet vals.
     
  11. Motor valt uit als de motor warm is. Dus gebeurt na ongeveer 5 minuten.
     
  12. #12 Plukkert, 30 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2015
    Ok, ik heb van de garage begrepen dat motortje variabele kleptiming is vervangen. Kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb --> inderdaad verkeerd begrepen. Vervangen is een kapotte regeling van de luchttoevoer van de motor. Het was een motortje (of sensor) rechtsachter bovenop het motorblok (als ik het me goed herinner).
     
  13. Bedankt voor de reacties. Wat voor slangetje het ook is, het is niet lek. Inleren zal het toch niet meer zijn, heb inmiddels 500km met de Focus gereden.
    Sinds ik de auto vorige week van de garage heb teruggekregen is het uitvallen wel een stuk minder. Wel blijft de toerenteller schommelen als je de koppeling indrukt maar hij gaat nog maar zelden naar 0 en de auto slaat dus minder af. Wel blijft ie schommelen tussen 500 tot 800 waarbij hij nu vaker stabiliseert rond de 800 toeren.
    Vandaag staat de auto weer bij de garage en gaan ze tellerunit van een andere Ford in de auto. Aan de ene kant hoop ik dat dat het is maar aan de andere kant is het wel een hele dure reparatie :shock:.
     
  14. Wat de dealer moet doen is het volgende: Pcm 2x achter elkaar non-com programmeren. Vervolgens Pats initialiseren en daarna de motor 20 min stationair laten draaien zonder gas te geven.
     
  15. Bedankt voor je reactie. Ik zal vragen of ze dit willen doen. Jij verwacht dus niet dat het aan de tellerunit ligt?
     
  16. Nee dat verwacht ik niet inderdaad
     
  17. #17 Plukkert, 30 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2015
    Garage heeft me zojuist geïnformeerd dat de auto 100% goed reed met de andere tellerunit erin. Zodra de mijne erin zat viel de motor weer uit. Moet ik nog aangeven dat ze het volgende moeten doen met mijn tellerunit erin: Pcm 2x achter elkaar non-com programmeren. Vervolgens Pats initialiseren en daarna de motor 20 min stationair laten draaien zonder gas te geven. Of helpt dat nu niet meer nu blijkt dat het aan de tellerunit ligt?
     
  18. Als het met de tellerunit opgelost is niet.
     
  19. Bedankt voor de snelle reactie! Maar dat is dan balen wordt een dure reparatie. Stuurt een Ford dealer unit standaard naar Ford Nederland ter reparatie of kunnen ze ook kiezen voor KMS of Acelectronics? Wat zou jouw voorkeur hebben?
     
  20. De Ford dealer zal een nieuwe teller monteren. Ik heb op het gebied van teller reparaties goede ervaringen met AC Tronics. Ik moet er bij zeggen dat de diagnose mij zeer verbaasd. Maar goed ik heb natuurlijk ook niet alle kennis in pacht.
     

Deel Deze Pagina