1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor storing indicatie lampje wegschrijven

Discussie in 'Electronica' gestart door Paulus_’80, 14 jan 2024.

  1. Hallo allemaal,

    Sinds kort brand het motor storing indicatie lampje. Storing uit gelezen en daar kwam. P0240 ( kat. Slechte werking ) uit. Enfin. De auto rijd prima en is door de apk gekomen. Nu komt mijn vraag. Wie kan deze storing (lampje ) definitief weg schrijven?

    Met vriendelijke groet,

    Paul
     
  2. Dashboard eruit halen kun je het lampje(led) verwijderen.

    zonder gekheid, denk dat je beter het probleem kunt aanpakken ipv het lampje uit schakelen als dat al zou kunnen
     
    Sir Focus vindt dit leuk.
  3. Wel vreemd dat ie met een storing is goedgekeurd.
    En een vraag zou kunnen zijn: welk type en merk brandstof gaat erin?
    Je hoort steeds meer verhalen dat die goedkope E10/95 van de onbemande goedkope merken voor problemen met de ontbranding kunnen geven,
    wie weet zit het in die hoek
     
  4. Die E10/95 komt uit hetzelfde depot als de merk benzine.
     
  5. Nou ik heb in verleden zoveel gezeik en gedonder met die auto gehad (ford focus 1.8 wagon uit 2009 ) Zwaar inhouden bij optrekken rond de 2500 toeren. Zowat alles aangepakt wat een logische oorzaak zou kunnen zijn en het heeft heel veel geld gekost. Heel veel vragen gesteld op dit forum maar geen oplossing gevonden.
    Totdat het lampje begon te branden met. po420 storing en wel verdraaid..inhouden was weg als sneeuw voor de zon. Jullie snappen wel dat ik het mooi zo laat toch? En geen fortuin uit ga geven aan lamda sonde’s en of een nieuwe kat. Straks heb ik het zelfde gedoe weer. Ik heb er een uitlees apparaat opgezet en die kon die storing tijdelijk wissen maar ik wil deze dus permanent wegschrijven als dat überhaupt kan.
     
  6. Oja ik tank inderdaad die goedkope troep. Auto rijden is al duur genoeg.
    Ik zou eens de tank bijna leeg kunnen rijden, additief in de tank gooien en ‘98 tanken,
     
    Jaap1658 vindt dit leuk.
  7. Ik had zelfde probleem bij mijn mk3 1.0. Inhouden ect maar zodra p0420 komt rijdt de auto super. Ik heb voorste lamba vervangen en tot op heden geen problemen.
     
  8. oh kijk. Ja dat zou wellicht een mogelijke optie kunnen zijn. Heb je een originele gebruikt of aftermarket?
     
  9. Klopt, maar dat is zonder additieven....en daar zit veel verschil in.
     
  10. Eentje van bosch, heb op onderdeelnummer dat op oude lambda stond gezocht.
     
  11. #11 trucker0werner, 14 jan 2024
    Laatst bewerkt: 15 jan 2024
    P0420 is veroudering van katalysator.
    Oftewel deze werkt slecht. 9 van de 10 keer is het vervangen van kat.
    Je kan altijd keer proberen auto warm rijden en paar keer goed doortrekken zodat kat keer goed warm is geweest. Wie weet werkt het ff keer schoonbrande
     
  12. Benzine is nooit zonder additieven zoals het in de opslag ligt is het niet te gebruiken pas bij het tanken in de tankwagen gaan de additieven er in om er de juiste benzine van te maken.
    En dan is het nog steeds geen slechte benzine.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. #13 Camiel, 1 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2024
    Hallo,
    Ik volg dit Forum sporadisch. Alleen als ik een probleem heb, waarvoor ik naar antwoorden zoek.

    Mijn Focus 2015 1.0 ecoboost 125PK heeft sinds afgelopen zomer hetzelfde probleem. Storing in de kathalysator, na 131.000 km op E95 gereden te hebben. Ik ben overgestapt op E98 en dat is 4.000 km zonder storing gegaan. Wel oplopende verbruik (van 5.9l/100 km naar 6,4l/100 km). Nu is de storing weer teruggekomen. Bij de garage laten uitlezen en melding gereset.

    Mijn vraag: moet de kath worden vervangen en zo ja wanneer? Er is geen merkbare verslechtering van de rij-eigenschappen. Beter om de kath nu preventief te vervangen, of wachten tot de volgende melding?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Vervangen is een duur grapje maar op termijn wel noodzakelijk. Storing zal na verloop van tijd vaker terugkomen. Je kunt naast e5 ook een additief aan je tank toevoegen en het blok goed warm rijden en dan een paar keer flink doortrekken tot boven de 5000rpm om te kijken of dat wil helpen. Maar op den duur zal de kat wel vervangen moeten worden.
    Of jij dat het nu al waard vind is uiteraard volledig aan jou. Als je van plan bent de auto voorlopig te blijven rijden zou ik die vervanging wel doen.
     

Deel Deze Pagina