1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

motor slaat af tijdens rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door GuidoD, 30 jun 2013.

  1. (Focus Wagon 2006 VCT Titanium)
    Ik heb al geruime tijd problemen met mijn Focus, waar de experts niet uit lijken te komen. Op onregelmatige momenten slaat de motor af, waarna deze niet zonder meer wil starten. Het gebeurt tijdens bijvoorbeeld inparkeren, maar ook op de snelweg. Het probleem is tijdelijk te verhelpen door de voedingskabel van de bobine los te halen. Al meer dan een half jaar zoek ik, met behulp van ANWB, dealer en eigen generieke garagist naar de oorzaak. Maar de oorzaak lijkt onvindbaar. Ondertussen zijn vervangen: bobine, bougiekabels (beiden één keer, niet tegelijkertijd), bougies (al vier keer), de accu en de lambdasensor.

    De laatste keer dat we stilstonden heeft de ANWB geconstateerd dat er op dat moment op de twee pluskabels naar de bobine geen spanning stond, totdat de stekker was losgetrokken en weer aangesloten, daarna was de voeding normaal. Nadat de motor anderhalf uur probleemloos liep werden we de weg weer opgestuurd. En hebben we anderhalve maand zonder storing gereden.

    Vorige week weer als aankondiging enig gehaper en gestotter tijdens het rijden, een keer afslaan voor een stoplicht, maar herstart mogelijk. Twee dagen later: afgeslagen en pas weer starten mogelijk na losnemen bobinekabel. Daarna echter binnen enkele dagen wéér de storing.

    Probleem is telkens dat op het moment dat de auto bij de garage wordt aangeboden de storing zich niet voordoet, de computer niet een duidelijke storingsbron aangeeft....

    Wie heeft een idee in welke richting we deze speld moeten zoeken..?
     
  2. Draadboom komt veel voor bij de TI-vct. Als je de draad vanaf de bobine volgt. kom je bij een splitsing uit, circa 15 cm vanaf de bobine. Daar gaan de draden een grotere draadboom in, en op dat punt gaan de draden vaak stuk. Wellicht omdat je de bobinestekker loshaald, dat je dan weer contact maakt op dat punt.
     
  3. distributie snaar optijd???????
     
  4. De storing is niet continu aanwezig.
     
  5. #5 GuidoD, 3 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2013
    ok bedankt, daar ga ik naar kijken!
    al heb ik dat al geprobeerd uit te sluiten
    en wat tegen kabelbreuk spreekt is het feit dat op beide pluskabeltjes naar de bobine géén en dan weer wél signaal staat, bij meten
    ik heb gedacht dat het dan misschien een computer- of softwareprobleem is...?
     
  6. Dat hij wisselend wel en geen signaal heeft kan juist kabelbreuk voor spreken. Als het kabeltje op de plek van de breuk beweegt maakt hij de ene keer wel contact en de andere keer niet;)
     
  7. #7 GuidoD, 4 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2013
    Ja, kabelbreuk of storing in de connector is ook waar ikzelf steeds aan heb gedacht bij het zoeken, maar: de laatste keer dat de storing optrad stond voor het losnemen van de stekker op beide pluskabels geen spanning, en daarna op beide kabeltjes de juiste spanning. ik heb daarna aangenomen dat het dus in de spanningsbron zou moeten gezocht worden.

    Ik zie in het systeem, na de bobine geen verdeler (kom van een ander type auto), en ik heb begrepen dat de bobine aan de bougies van telkens twee cilinders van hoogspanning voorziet. Welk onderdeel regelt eigenlijk de verdeling? Kan niet daar de storing zitten?
     
  8. De bobine wordt aangestuurd door de PCM. De PCM bepaald aan de hand van de diverse sensoren die op de motor zitten wat het optimale ontstekingstijdstip is.

    In plaats van een mechanische stroomverdeler die je op oudere motoren tegenkomt wordt het dus geregeld door een computergestuurd systeem.


    Als de bobine, bougies, bougiekabels en kabelboom goed zijn zou het probleem door de PCM kunnen worden veroorzaakt.
     
  9. Hallo,

    Is er al een oplossing voor het probleem volgens mij heb ik hetzelfde probleem en kom er ook niet uit.

    M.vr.gr JSH
     
  10. Heb dit probleem ook en zoek ook nog een oplossing. Mijn garage heeft inmiddels de krukassensor en nokkenassensor vervangen. Zonder resultaat. Ik heb de indruk dat de auto afslaat bij een bocht naar rechts.
     
  11. Meter op de aansluitingen en dan met de kabelboom bewegen misschie dat dan de meter reageerd.
    Storingzoeken in een kabelboom kan een lastige klant zijn eventueel stuk van de kabelboom uitpakken en de draden los halen isolatie goed bekijken en eens aan de kabels trekken (met beleid) wil ook nov wel eens wat info geven.
     
  12. #12 nctnico, 5 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2017
    Is het toevallig als je ontkoppelt en terugschakelt en als de motor goed warm is?
     
  13. Als het kan/ mag wil ik hier even op inhaken, Ik heb namelijk wel dit probleem..
    regelmatig als ik de koppeling intrap en terugschakel, b.v. voor het nemen van een bocht (en ja...meestal bij een bocht naar rechts, kan toeval zijn) of voor het inparkeren, slaat de motor af. het toerental is daarvoor nogal onregelmatig.
    de garage heeft het gasklephuis schoongemaakt en nog iets nagekeken(weet zo even niet meer wat) maar dit heeft het probleem niet opgelost. Als jij of iemand anders een oplossing weet, dan graag. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten dat mijn garage van alles loopt te vervangen, wat dan achteraf geen nut heeft gehad.

    m.vr.gr. JayKee
     
  14. Bij mij was de oorzaak van het afslaan in die situaties de gaskleppositiesensor (Focus mark 2 fase 1, 1.6 benzine). Die is los bestelbaar bij de dealer.
     
  15. Ok bedankt ..
     

Deel Deze Pagina