1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk Motor schokt bij 1500 toeren en gasgeven

Discussie in 'Performance' gestart door rfknol, 1 okt 2010.

  1. Gisteren heb ik met Boevertje de auto's even gewassen. En meteen nog eens gekeken naar dat schokken.
    Een poos geleden heb ik de slangenklem van de EGR/turbo eens na getrokken. Toen kon hij idd nog een klein beetje strakker en sindsdien schokt hij minder hard. Dus gisteravond die klem nog eens wat losser gedraaid en toen werd het schokken toch weer heftiger (hardere klap). Mijn idee is nu dat er in die slang een lek zit.
    Ook omdat als de motor koud is het in de auto stinkt naar uitlaatgassen:(
     
  2. Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen? Zoals ik al eerder zei kwamen die CR-pompen wel eens voor bij de 1e type's focus, en als die transferdruk al iets minder is, dan kan een vervuilt brandstoffilter wel eens het probleem zijn.
     
  3. Het brandstoffilter is begin deze zomer vervangen. Daarna heb ik er zo'n 15000 km mee gereden. Dus die zal wel weer ververst moeten worden zo langzamerhand.
    De intercoolerslang naar de EGR is trouwens ook erg vies en vochtig van binnen. Mogelijk dat daar ook een probleem zit. Olie zal ik morgen nog eens even weer controleren, maar sinds de vakantie heeft ie geen olie meer verbruikt. Tijdens wel (op de peilstaaf staat ie nu half ipv vol)...
     
  4. Brandstoffilter hoeft bij die van ons maar om de 60000 vervangen te worden dus die kan bij jou nog wel even mee.
    Heb zelf even geprobeerd om de egr uit elkaar te halen om schoon te maken, viel even tegen.
    Moet veel meer los halen dan me lief is dus dat staat nog even op een laag pitje
     
  5. Van die 60.000km wist ik niet. Maar de EGR klep en bijbehorende slangen neem ik wel even de tijd voor.
     
  6. Vanmiddag achtergekomen dat hij ook weer idioot rookt.:( De rook is blauw/zwart. Toch olie aan het verbranden?
     
  7. Blauw betekent over het algemeen wel olie ja, hoe is je olie pijl??? zakt dat ook dramatisch??
    Als je je egr uit elkaar hebt gehad, zou je daar een How To van kunnen maken??
    Met plaatjes?
     
  8. Olie heb ik vanmiddag weer gepeild (op de plek waar ik het altijd doe) en de olie staat nog even hoog als 4 weken geleden. Dus mogelijk dat het die rotzooi in de intercoolerslang is.
    How To zal ik eens gaan maken. Hoewel ik bang ben dat ik de egr ook niet helemaal los kan krijgen...
     
  9. Zoals je weet had ik een soortgelijk probleem.

    Bij mij bleek het ondanks zwarte rook (meestal indicator lucht gebrek) een verstopte brandstof filter en brandstof leidingen te zijn. Ook was er een software storing maar het is onduidelijk of dat de oorzaak of gevolg was.

    Soms kan diesel vervuild zijn bij het tanken als de tank van het tank station bijna op is of net bijgevuld. Bij sommige witte pompen zou de kwaliteit ook niet altijd top zijn. Ik tank altijd bij Shell of Total maar ik heb wel mijn tank een paar keer bijna helemaal leeg gereden en zodoende waarschijnlijk het filter vervroegd vervuild.

    De intercooler slang schijnt altijd een beetje vettig te zijn. (volgens de dealer) bij mij is die dat ook. Een lek is idd ook mogelijk. Maar blauwe rook duit meestal op brandstof tekort. (al blijkt dat je dus niet altijd op de kleur van de rook moet afgaan)

    Bij mij is het nu opgelost door een additief aan de brandstof toe te voegen die de motor reinigt, de brandstof leidingen zijn schoon gemaakt en het brandstof filter is vervangen. Kosten 225 euro.

    Hopelijk heb je er iets aan. Succes
     
  10. Je moet idd het een en ander los maken. Beginnen met de ruitenwissers, het plastic onder de vooruit en een metalen plaat die daar onder zit. Dan kun je bij de EGR. Die kun je niet helemaal los maken. Als je de slang (metalen geribbelde slang die je moet ombuigen om heb weg te krijgen) losmaakt kun je via dat gat in de EGR kamer. Die was bij mij erg vuil en die heb ik dus schoongemaakt. Ik gebruikte daarvoor een speciaal schoonmaak middel voor de EGR en keuken papier die ik met mijn vingers in het gat duwde en er weer uit peuterde. ik heb vrij lange dunne vingers en kon zo de kamer heel goed schoon maken. Let wel op dat al het papier ook weer uit de kamer is voor je de boel weer dicht maakt.

    Tussen die slang en de EGR moet je ook eventueel je plaatje zetten die de EGR dichtmaakt (wel een gaatje van 6mm gaatje overhouden om een noodloop te voorkomen)

    Ook kun je (als je voor de auto staat) het deel dat rechts zit los halen. Hier zit het klepje in. Daar kun je eventueel checken of hij goed dicht gaat. De klep loopt met 2 wieltjes door een soort spiraal die er voor zorgt dat hij open en dicht gaat.
     
  11. Ik heb mij vergist met het brandstoffilter... dat is vorig jaar vervangen bij een kmstand van ruim 185.000km. Ondertussen staat er ruim 226.000 km op de teller dus dat zou toch wel eens het probleem kunnen zijn.

    Ik zal als ik een brug geregeld heb de egr eens openmaken.
     
  12. Ik zou zeker je brandstof filter vervangen en voor de zekerheid een schoonmaak middel aan de diesel toevoegen.

    Om de egr open te maken heb je trouwens absoluut geen brug nodig. ik heb dat gewoon op het pad gedaan. (het is wel koud nu naguurlijk)

    succes!
     
  13. Omdat het zo koud is buiten wacht ik er even mee tot ik een brug tot mijn beschikking heb:). Dan vervang ik (als het enigzins mogelijk is) meteen het brandstoffilter.
     
  14. Afgelopen donderdag is het brandstoffilter vervangen en het lijkt erop dat het schokken nu over is. Het is wat moeilijk te zeggen omdat het de laatste tijd al heel weinig meer voorkwam, maar zoals het er nu naar uit ziet is het over:D
     
  15. Dat is goed nieuws. Hadden we toch het zelfde probleem. Heb je de EGR nog dicht kunnen maken?
     
  16. dan heb je nu geen excuus meer om te scheuren robert:baeh::mrgreen:
     
  17. jawel, roetfilter moet ook goed door te komen zijn voor de uitlaatgassen:mrgreen:
     
  18. leegtikken en naar fasttech voor software update;) heb je gelijk ook meer PK's ;)
     
  19. Robert, ik heb volgens mij nu exact hetzelfde! (had al een topic geopend...).
    Als ik dit hele verhaal lees en het goed begrijp was in jouw geval na het vervangen van het brandstoffilter het probleem weg!?
    Volgende maand moet mijn Focus voor APK en doe ik meteen grote beurt en filters vervangen).
     
  20. #60 rfknol, 12 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mrt 2011
    En het is weer terug:nocheer: maandag maar eens kijken of ik ergens Forté kan halen. Hopen dat dat helpt.
    De schok is nu dusdanig dat ik het winkelwagenmuntje in mn asbakje hoor rammelen... voorlopig maar even niet uitlokken want ik kan me niet voorstellen dat de koppeling dit erg leuk vind.
     

Deel Deze Pagina