1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor problemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DubbelP, 6 dec 2011.

  1. Heren,

    Ik kan niet vinden of dit al ergens behandeld is, als dat wel het geval is mijn excuses!

    Er is bij mij het volgende probleem ontstaan, mijn motor doet niets meer. Ik heb hem naar de dealer gebracht en deze geeft aan dat de computer kapot is en dat me dit €1150,- gaat kosten. Nou vind ik dat toevallig heel veel geld(gek he?), is er iemand die mij hier tips over kan geven? Of die weet of het goedkoper kan?

    Het gaat om een Focus uit 1999, 1.6 benzine.

    Alvast bedankt voor de hulp!

    ps. zal vast even vermelden dat ik zelf totaal geen verstand van autotechniek heb!
     
  2. Hallo Dubbele Ip... wat doet de fofo wel en wat niet? Slaat ie niet aan? Of draait ie helemaal niet? Wellicht kun je een PCM (gaan eigenlijk nooit kapot, tenzij proberen te starten met een hele slechte accu...) van de sloop halen?
     
  3. Zodra ik de sleutel omdraai wil die gaan starten maar start niet door.
     
  4. Draait je startmotor wel?
     
  5. Ja! Volgens de dealer werkt eigenlijk alles afzonderlijk van elkaar wel. Ze kunnen de computer ook uitlezen maar komen geen signalen uit richting auto.
     
  6. Hmm apart verhaal.
    Stop de startmotor gewoon, of slaat de motor niet aan maat loopt de startmotor wel door?

    Ecu van de sloop heb je voor bijna 1/10e van de dealer prijs.
    Alleen je startblokkering en eventueel software-versie moet aangepast worden.

    Als je in de buurt van Zwolle woont zou ik je daar bij kunnen helpen...
     
  7. Woon in Apeldoorn, zou dus geen probleem moeten zijn.. Wat zouden de kosten dan ongeveer zijn? Kreeg namelijk geen duidelijk verhaal wat zo'n ding kost! Startmotor blijft gewoon draaien, motor slaat niet aan.
     
  8. Je zou bijna aan de brandstofpomp gaan denken he...
    Lastig te zeggen vanaf hier natuurlijk. ECU kan net zo goed. Weet niet of je startmotor wordt aangestuurd door de ECU.
    Is het mogelijk om de brandstofpomp te meten (of er spanning op komt en of hij echt pompt)?
     
  9. Als de ECU niet aangesloten is (of defect) gaat de motor wel rond maar slaat deze niet aan, zou dus inderdaad de ECU kunnen zijn. Als de motor geen brandstof krijgt slaat hij ook niet aan, als je de auto op kontakt zet hoor je dan de brandstof pomp aanslaan ?

    Als je de achterbank zitting omhoog haalt, en het tapijt iets optilt zie je de brandstofpomp zitten. Even luisteren of die wel aanslaat.
     
  10. Het is geen oude escort Niek....

    Bij een focus wordt het startmotor relais aangestuurd door de ecu.
    Met andere woorden; als de startblokkering niet vrijgegeven wordt gaat de startmotor ook niet rond.

    Dit deel werkt dus: Maar dat zegt ook niet meteen alles; de ecu kan nog steeds stuk zijn....
    Heb zelf ooit een st170 gerepareerd waarbij slechts een klein deel van de ecu defect was.

    Je zou voor de zekerheid de relais eens na moeten kijken; en dan met name het power hold relais (k13) en fuel pump relais (k4).
    De laatste wordt zowel door relais k13 als de ecu aangestuurd en is verantwoordelijk voor de brandstofpomp.

    Luisteren naar de brandstofpomp is meestal verstandig, maar bij een focus is hij niet altijd goed te horen. Misschien moet je het rubber dopje waar de draden doorheen gaan even lostrekken om het beter te horen.

    Als je de pomp niet hoort, dan is ook de brandstof schakelaar bij de bijrijdersdeur verdacht.

    Maar waarom denkt de garage dat de ecu defect is? Hebben ze specifieke aanwijzingen?
    Soms klapt de eindtrap van de ecu er uit en is er geen ontsteking meer....
     
  11. K4 kan je dus meten met een voltmeter neem ik aan. Kan je checken of je ECU nog werkt. Immers als je K13 lostrekt zou de ECU toch K4 moeten aansturen?
     
  12. Ik mag/kan er toch vanuit gaan dat een erkende Ford dealer door allemaal al getest heeft?
    Als ik alles zo lees zou het best die eindtrap kunnen zijn, want ze zeggen dat het puur in het ontsteking circuit zit...
     
  13. Als het inderdaad de ontsteking is, dan hebben ze vast al wel een andere/nieuwe bobine geprobeerd?
    Bobine's gaan namelijk vaker stuk. Heel soms gaan ze dusdanig stuk dat ze de ontstekings-eindtrap van de ecu slopen.

    Als dit scenario correct is dan zou je de volgende delen moeten vervangen:
    bougies, bougiekabels, bobine en ecu.
    De ecu moet dan geprogrammeerd worden.
    Van al deze onderdelen zou ik de ecu sowieso van de sloop halen ivm de prijs.
    De rest moet je (althans dat is verstandig) nieuw kopen.

    En wat betreft dat testen door de erkende Ford dealer...... De meeste monteurs kunnen geen schema's lezen.
    Als je geluk hebt loopt er 1 monteur die er wat extra opleiding in heeft gehad.
    Wat dit soort dingen betreft zou ik niet voor de volle 100% aannemen dat alles door en door getest is.

    Maar zoals in de pb aangegeven; ik zou je er mee kunnen helpen; ook met welk type ecu je moet hebben eventueel.
     

Deel Deze Pagina