1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor loopt soms niet lekker - Ford Focus ST 2015

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tom91, 4 jan 2023.

  1. #1 Tom91, 4 jan 2023
    Laatst bewerkt: 9 feb 2023
    Na een kapotte radiateur werd het tijd voor iets anders dat niet helemaal goed werkt, maar wat is de vraag.
    Waarschuwing: heel verhaal, extra informatie is verborgen als spoiler.

    De dingen die mij nu opvallen:
    1. De auto heeft soms een iets onrustige stationair loop, vaak na een koude start. Je ziet de toerenteller een beetje schommelen, vaak rond 800 toeren en dus niet naar 1300 toeren of meer. Op dit moment voel je wel dat de motor niet lekker loopt en een beetje schokt.

    2. De auto geeft niet altijd het vermogen geleidelijk af wanneer je versnelt bij lage toerentallen met koude motor in de eerste versnelling. Het is merkbaar na het uit stilstand wegrijden bij bijvoorbeeld een stoplicht. Bij ongeveer 1300-2000 toeren (gok ik) schokt de auto 1x, alsof het vermogen ineens weg is en weer terugkomt. Je gaat echt even op en neer in de stoel. Wanneer je weinig gas geeft/rustig wegrijdt is er niets te merken, bij meer deellast voel je dit schokken soms. Het lijkt erg afhankelijk te zijn van hoeveel vermogen er gevraagd wordt en ik kan het nu ook nog niet elke keer reproduceren.

    Focusclublid STCLOWNSHOE had een soortgelijk probleem, maar dan met een duidelijk waarneembare toerental schommeling tot zo'n 3000 toeren. Bij zijn pre-facelift ST model bleek de kabelboom links onder het luchtfilter (ter hoogte van een koelslang) de boosdoener te zijn.

    Edit 230209: onderstaande is niet juist bij een facelift model uit EU!!! Zelf mogen ondervinden helaas. Waarschijnlijk wel van toepassing op pre-facelift model!!!

    Nu blijkt de kabelboom van een facelift ST iets anders te zijn op dat punt: de splitsingen/splices zijn niet met een krimpconnector gemaakt, maar in elkaar gewikkeld en gelijmd. Volgens de gebruiker SIstomper van het Amerikaanse ST forum, zijn deze splices (S132 en S133) ook bij de faceliftmodellen niet goed. Er ontstaat te veel weerstand in de snoeren. Oplossing: opnieuw de snoeren verbinden met krimpconnector / soldeerwerk met krimpkous / of repareren zoals in de recall
    Link USA forum 1
    Link USA forum 2
    Link USA forum 3
    Link PDF van de recall inclusief reparatie met plaatjes en video

    Edit 230209: ook hieronder negeren als je een facelift model hebt

    Ik heb inmiddels de mogelijkheid om met FORScan live uit te lezen, maar waar begin ik met trouble shooting?
    Aan de hand van elektroschema's wil ik deze sensoren monitoren (al even gecheckt maar het probleem was er toen natuurlijk niet) :
    Fuel Rail Pressure, Manifold Absolute Pressure, Engine Coolant Temperature en Cylinder Head Temperature, Fuel Pressure, Charge Air Cooler Temperature.

    Mocht dit allemaal in orde zijn, dan verder gaan met deze onderdelen?
    Bougies, bobines, diverter valve, MAP of MAF sensoren, purge valve

    - De auto is in november 2022 getuned, puur een software aanpassing van de ECU. Het bedrijf gaf aan niets te hebben gewijzigd aan de ECU wat betreft de stationair loop. Zij vermoeden een hardware issue.- In mindere mate waren deze problemen ook aanwezig voor het aanpassen van de software.
    - De motor is wel eens bijna uitgevallen nadat ik afremde voor een stoplicht met ingetrapte koppeling. Het toerental zakt van ca. 1000 toeren naar 500 toeren. Net voordat je het gevoel hebt dat de motor afslaat, gaat het toerental weer naar 800-1000 toeren. Komt heel af en toe voor.
    - Ook een paar keer gehad dat het lijkt alsof het gaspedaal blijft hangen, tijdens gas loslaten merkte ik dat de auto zijn snelheid vast bleef houden (cruise control was uitgeschakeld). Het toerental waarbij dit gebeurd wil verschillen, ene keer ca. 3000 toeren andere keer lager. Komt amper voor gelukkig.
     
  2. Heb je wel het gevoel dat ie goed ontkoppelt?
     
  3. Toen ik begon met lezen dacht ik in eerste instantie aan de koppeling met eventueel het vliegwiel die het schokken veroorzaakt.
    maar die schommeling in toeren kan ook door de gaskleppositiesensor komen. Dat deze vuil is en verkeerde waardes doorgeeft en daardoor niet stationair blijft lopen.
    Daarna las ik het stuk over de kabelboom en klinkt ook als mogelijk oorzaak van je issue. dit geeft eenzelfde beeld als de foutieve waarde van de gaskleppositiesensor.
     
  4. Ontkoppelen gaat prima.
    Er zijn geen recente en relevante DTC's opgeslagen.

    Ik ben gestart met live meelezen van data uit de genoemde sensoren, aangezien deze bij STCLOWNSHOE rare waarden aangaven zoals temperatuur van -40 graden.
    Volgende keer loggen ga ik MAF en Throttle Position erbij pakken.

    Het blijft lastig, aangezien het niet elke keer aanwezig is. Ik wil met het zelf troubleshooten voorkomen dat ik mijn auto x aantal dagen kwijt ben bij een garage zonder resultaat.
     
  5. #5 Kludrex, 4 jan 2023
    Laatst bewerkt: 4 jan 2023
    Het lijkt er op dat je het bekende kabelboom/splice probleem hebt. Ik dacht overigens dat dat alleen een probleem was in America? Ikzelf heb héééél af en toe 'last' van onregelmatig stationair lopen. Mijn stationair toerental is in mijn tune verhoogd naar 1000rpm (reduceren resonantie ivm stuggere onderste motorsteun). Misschien zou ik er, als dat niet zo was, ietsje meer last van hebben.

    Dat je gas soms blijft hangen, heb ik ook eens over gelezen. Heb er zelf geen last van, maar het heet 'rev hang'. Misschien weet je dit al, zo niet kun je vast via Google meer info hierover vinden.

    EDIT: Het schijnt wel voornamelijk voor te komen na de koppeling in te trappen om te schakelen. Misschien is dit dus wat anders...
     
  6. Ik heb net een log gemaakt van het stationair draaien met koude motor op de oprit. Ik heb het gaspedaal niet aangeraakt tot na 123 sec in de grafiek hieronder.
    Bovenste rode lijn is de Manifold Absolute Pressure. De groene lijn Intake Air Temperature, de lichtblauwe lijn de snelheid, blijft 0. Daaronder het toerental, spark advance en throttle position percentage.

    2x duidelijk een schok gevoeld (in het rood gemarkeerde gebied). 1 daarvan te zien als spike bij spark advance (te zien in het groene gebied) Log stationair koude motor.jpg
    Nu is het de vraag of er iets afwijkends is. Mijn kennis houd hier een beetje op, dus mijn google afstruin werk gaat binnenkort beginnen :roll:
    Mocht iemand iets afwijkends zien, dan hoor ik dat graag!
     
  7. Ik lees op focusst.org dat er ook mensen waren uit de UK en iemand uit Nederland die geholpen waren met de kabelboom fix. Dus blijkbaar ook een paar met EU geproduceerde auto's.

    Wat betreft het gaspedaal dat lijkt te hangen, daar moet ik eerst induiken voordat ik er iets over kan zeggen verder. Heb het al een tijd niet meer gehad.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Stap ik elke keer met de laptop in de hand te auto in om het probleem te "vangen", gebeurd er natuurlijk niets geks meer. Standaard de laptop maar meenemen dan haha.
    Ik ga nog een keer de long term fuel trim loggen (zou een indicator kunnen zijn voor een vacuümlek), als dat ook niets oplevert wordt het tijd om de hardware te checken zoals bougies, gaskleppenhuis of interne vervuiling.
    De kabelboom lijkt vooralsnog niet het probleem te zijn
     
    Edgar Focus en Frank Focus vinden dit leuk.
  9. Succes met zoeken. Komt het regelmatig voor? De enige keer dat mijn motor een paar keer kort inhield/haperde was met m'n mk2 ST toen ik noodgedwongen Shell moest tanken. Toeval? Lijkt me dat Shell geen rotzooi verkoopt, maar normaal ging/gaat er bij mij altijd BP Ultimate in. Later nooit meer gehad.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  10. Nee, nu lijkt het weer ok te zijn. Maar eerder gebeurde het wel meerdere keren in de week. Volgens mij zit er nu Argos Super Plus in en tot nu toe tijdens het rijden niets geks gemerkt. Zal eens bijhouden of het merk van brandstof nog uitmaakt :thumbup:
     
    Edgar Focus en Kludrex vinden dit leuk.
  11. Merk van brandstof kan veel uitmaken, elk merk eigen toevoegingen (of geen) en elk blok kan daar anders op reageren.
     
  12. #12 Dennis182, 10 jan 2023
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
    Je zou zeggen gasklep of MAF sensor oid, maar als je die al uitgelezen en gelogd hebt en daar niets uitkomt kan je die denk ik uitsluiten.
    Eigenlijk zou je erachter moeten komen wat er aan die kabelboom hangt die wel eens voor problemen kan zorgen: dan kan je bijvoorbeeld weerstanden en waardes van sensoren uitlezen en vergelijken.
    Anders je inlaattraject eraf halen en controleren hoe vies dat is.
    En brandstof altijd Vpower, BP Ultimate of in ieder geval Euro98 tanken
     
  13. Het gekke is, dat ik de MAF nergens in FORScan kan vinden, ook niet met de termen "manifold, air of flow".
    Tot op heden geen rare spanningswaarden van de sensoren gezien. Mocht de weerstand in de snoeren afwijken, dan verandert de spanning ook als de stroom hetzelfde blijft.
    Ik tank altijd Euro98, maar dus bij verschillende tankstations.
    Genoeg dingen om nog uit te sluiten/uit te zoeken en aangezien ik minder ga rijden gaat dit nog wel even duren. Zolang het geintje niet elke rit aanwezig is, hoeft het ook niet direct gefixt te worden
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  14. MAF = Mass Air Flow.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  15. Haha ja, die bedoelde ik. Maar ook zonder mijn "manifold" kwam ik hem niet tegen
     
  16. Waarschijnlijk verward met de MAP sensor, de Manifold Absolute Pressure ;)

    Al met al vervelende storingen dit, van die vaak niet, maar soms wel storingen.
     
  17. Opening post aangepast, fijn lesje geleerd :punchballs: Verwacht nooit en nimmer dat een probleem omschreven op een US forum ook van toepassing is op auto's geproduceerd in EU.

    Zal later een en ander toelichten
     
  18. De ST in de US heeft een andere motor dan in de EU. Ja het is een 2L maar dat is niet 100% dezelfde 2L als die hier gebruikt wordt. In tegenstelling tot de RS wordt de ST voor de US niet in Saarlouis gemaakt maar in Michigan. Veel mechanische problemen die daar spelen (speelde) met de ST komen in Europa niet voor en andersom. Wil je raad en daad aangaande de ST dan is het verstandig die te zoeken op fora in de UK of in Duidsland.
    (Bron: schade en schande ;))

    Zoals gezegd geldt dit niet voor de RS. De RS is alleen geproduceerd in Saarlouis er zijn dus geen mecganische verschillen tussen een RS in de US en Europa.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Jup, het lullige is dat er mensen waren uit UK en zelfs een uit NL die met de info uit USA geholpen waren. Ik hoopte daar dus ook op, maar helaas.

    Probleem is dus niet opgelost
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Pff, das rot! Inmiddels wel al verder met jouw probleem? of is 't nog steeds onduidelijk?
     

Deel Deze Pagina