1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor compatibiliteit ST170 vs Mk1 Fase2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door KoenB, 21 okt 2017.

  1. #1 KoenB, 21 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2017
    Beste luitjes,

    De 2.0 Zetec, die in mijn Focus mk1 zit heeft het begeven. Althans, motorstoring, lage compressie op een cilinder. Dus tijd voor een nieuw blok.

    Nu heb ik de mogelijkheid om vanuit Engeland diverse complete auto’s te verhuizen naar Nederland, onder andere enkele Focussen.

    Mijn vraag concreet is of de motor en bak uit een rechtsgestuurde ST170 uit 2004 compatibel zijn met mijn linksgestuurde Mk1 Fase2. Beoogde resultaat is dus de motor uit de ST170 uit Engeland in mijn huidige Focus te bouwen, inclusief 6bak, en die ST170 wordt dan donorauto voor onderdelen.

    Zijn er mensen met deze ervaringen en zijn er problemen waar we mogelijk tegenaan kunnen lopen? Denk aan de tellerbak, motorboom, kabels, motorcomputer, sensoren etc.

    Groet!
     
  2. [MENTION=14820]focusfanrossum[/MENTION] heeft deze actie al een keer uitgevoerd ;)
     
  3. Met enkel alleen een motor en bak ben je er niet.

    Je moet eigenlijk alles van de ST170 1 op 1 ombouwen; incl. remmen, fusees etc. Dan blijf je nog zitten met je tellerblok, meters en een deel van je dashboard. En als je het echt goed wil doen, dien je ook een stuurhuis van een LHD focus ST170 te pakken. Die hebben minder omwentelingen waardoor de auto scherper stuurt.

    En dan natuurlijk nog de verplichte gang naar de RDW. Als je de auto dan laat herkeuren, zorg dan iig dat al je overbodige zooi incl. trekhaak, reservewiel etc. uit en van je auto is. Uit eigen ervaring weet ik dat je het een hoop kilo’s kan schelen. Zelf ging ik zo voor de bijl en had ik ineens een Focus MkI die bijna 1500kg (!) woog.

    [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION]: focusfanrossum heeft volgens mij alleen de bak omgebouwd. De rest moet nog.
     
  4. Tellerbak en metertjes hoeft niet. Rest moet alles naar st170 omgezet worden. Mooiste is n lhd focus rhd heb je veel zooi waar je niks mee kan en je alsnog moet zoeken.
    Zoals: je koppelingsleiding, vacuum slangetjes, stuurhuis met leidingen, engele koelslangen zijn anders en de gaskabel is anders zo uit mn hooft.

    Ook is het mooiste dat de donor het zelfde aantal deuren heeft(scheelt veel electra uitzoekwerk)

    Denk dat het goedkoper is om er een andere goede 2l in te hangen


    [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] :mrgreen:
     
  5. Alleen de 2 koelslangen naar de oliekoeler passen niet. Rest van de slangen zijn hetzelfde.
     
  6. #6 KoenB, 30 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2017
    Dat zou inderdaad het mooiste zijn, maar de reden dat ik neig naar een RHD is puur vanwege de prijs. RHD 2.0 met een nette kilometerstand kosten geen drol in Engeland vergeleken bij LHD's in Nederland of België. En die donorauto hoeft daarnaast ook niet ingevoerd te worden.

    ---

    Goed, als ik het zo lees is het veel meer werk dan een simpele motorswap. Ik ben zelf een totale noob als het gaat om sleutelen; ik krijg dan ook hulp van een bevriende autogarage, maar die wil ik natuurlijk niet met teveel werk opzadelen. Bovendien is niet het doel om die auto te "upgraden", maar in de eerste plaats weer werkend te krijgen. ;)

    Ander idee: ik haal een 2.0 RHD (niet ST170) uit Engeland en neem daar het blok en de bak voor in mijn fase 2. Wat voor uitdagingen staan we dan voor?

    - Passen kabels, stekkers en slangen van een blok uit een fase 1 op/in mijn fase 2?
    - Zijn er verschillen (motorisch) tussen een station en een hatch, 3 deurs versus 5 deurs, etc?
    - Past het blok (en bak) uit een RHD "zomaar" in een LHD?

    Misschien stel ik domme vragen; maar zoals gezegd: deze IT-er is echt een totale klojo als hij iets met analoog gereedschap moet doen. :thumbs:
     
  7. #7 KoenB, 30 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2017
    Even niet de tijd gehad om een update te plaatsen, maar de harttransplantatie is gelukt. We hebben een 2.0 UK Mk1 Fase2 gekocht, naar huis gereden en de motor ervan in de mijne geplaatst. En het werkt feilloos! Chassis heeft 205K km's, motor omgerekend 130K km's, dus die kan voorlopig wel weer even mee! superrelaxed!

    Hieronder nog een plaatje van beide auto's, gebroederlijk naast elkaar.

    [​IMG]

    En het beste van alles is: ik heb nu ook nog eens een vrijwel complete plukbak beschikbaar voor onderdelen. Er zit onder andere nog een leren interieur in, met stoel verwarming. (Bij interesse, ff PB'n.)
     
  8. Netjes Koen!

    Viel de ombouw mee? Geen problemen zoals je mogelijk verwachtte met andere leidingen etc?

    Je schreef "Nu heb ik de mogelijkheid om vanuit Engeland diverse complete auto’s te verhuizen naar Nederland, onder andere enkele Focussen. " maar uiteindelijk heb je hem zelf naar Nederland gereden? Dat is iets anders dan je eerst van plan was, of begrijp ik het verkeerd?
     
  9. #9 KoenB, 30 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2017
    Correct! Ik heb in de buurt van Londen gewoon een complete, werkende Engelse Focus 2.0 gekocht, vliegticket Amsterdam-Londen en ferry Dover-Duinkerke geboekt, exportformulier meegenomen en zelf naar Nederland gereden. (Toffe ervaring trouwens, voor het eerst links rijden met een RHD!)

    Motor wisselen ging vrij soepel; immers de "nieuwe" motor werkte, dus het was een kwestie van stap voor stap alle slangen en stekkers losmaken. Eerst uit de UK Focus, bij wijze van oefening. Dat bleek niet heel ingewikkeld, dus daarna ging de motor er op de automatische piloot zo uit bij mijn Nederlandse Focus.

    Meteen het blok goed gereinigd aan de buitenkant en het nodige onderhoud gepleegd (distributieriem, multiriem en loop- en spanrollen, bougies, kleppendekselpakking, olie en -filters) en het hele blok kant en klaar weer in de auto gehangen. De eerste koude start was direct een schot in de roos, motortje loopt prachtig, de motorcomputer was het er ook mee eens en gaf verder geen storingen meer aan. Geslaagde proefrit, en ik heb er intussen alweer bijna 5.000 km probleemloos mee gereden!:thumbs:

    Totale kosten (aanschaf auto + reiskosten) nog geen 800 euro. Helemaal blij mee.
     
  10. Uitdagende actie hoor, import en swap.
    Zeer netjes dat alles gelukt is, gefeliciteerd!
     
  11. Thanks! :D

    Import eigenlijk niet hè. Natuurlijk wel het fysiek verplaatsen van de auto, maar ik heb de auto niet aangemeld in Nederland, want hij hoeft in Nederland niet te rijden. Hij gaat (helaas) gewoon de shredder in zodra alle nuttige onderdelen eruit zijn. (Dus als iemand hier nog iets zoekt...?)
     
  12. ik vind het een geniale oplossing Koen :thumbs:
    geen gedoe met een motorblok zoeken, vervoeren en opslaan en dan uitzoeken hoe het allemaal los en vast moet.
    en dat alles voor die prijs :respect:
     
  13. de donor is niet zwart volgens mij toch?
     
  14. #14 KoenB, 31 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 dec 2017
    Inderdaad niet zwart, de donorauto is origineel metallic donkerblauw. Hier een plaatje tijdens de terugrit.

    [​IMG]
     
  15. Handig die dealer platen. Maakt het toch een stuk simpeler om een auto de grens over te krijgen. :grin:

    €800,- is overigens wel netjes.

    Ik was destijds voor de donor auto €595,- kwijt.
    Alle overgebleven onderdelen leverde mij ruim €800,- op.

    De totale ombouw van 1.6 naar 1.8 inclusief ombouw (met het nodige onderhoud zoals d-riem etc.) handmatige airco naar climate control, vervanging complete onderstel, nwe koppeling, nwe remmen etc. En spuitwerk was €2000,-
    Daar heb ik nog ruim 100.000km en bijna 5 jaar nagenoeg probleemloos voor kunnen rondrijden.
     
  16. Die zijn zeker handig, ja. De mazzel is dat mijn broertje een eigen autogarage heeft, en dus ook groene platen. Natuurlijk rijd je dan in Engeland en het stukje in Frankrijk "op de gok", want die platen mag je alleen voeren in België en Nederland. Maar goed, risicootje moet je af en toe nemen vind ik. Scheelt een hoop centen voor dat kippenstukje van 50 kilometer. ;-)

    Die 800 euro is overigens alleen de aanschaf van de auto en reiskosten. Omdat we broers zijn is er geen sprake van arbeidsloon. :rock:
     
  17. Als bij die €800,- ook nog arbeidsloon in zat was het wel heel goedkoop geweest. Mijn auto hebben we toen zelf omgebouwd. Is leuk om te doen.
    Alleen de herkeuring bij de RDW was kudt.... ding ging op de weegbrug met alle mogelijke zooi die je maar kan bedenken. Gereedschap, onderdelen, trekhaak, deuren met bitumen etc. Was denk ik de zwaarste MKI op kenteken. ;).

    Mocht ik ooit nog een ombouw doen, dan zorg ik ervoor dat alles wat overbodig is en niet nodig voor de keuring eruit en af is. :grin:
     
  18. Mwah. Herkeuring is ook niet nodig hier want dezelfde (soort) motor ligt erin. :-)
     
  19. Herkeuring van een 1.6 naar 1.8 hoeft nu volgens mij ook niet meer, alleen bij vermogenstoename van 40%?
     
  20. Toch wel.

     

Deel Deze Pagina