2.5i 20V 225pk Mongoose sportcat past slecht

Discussie in 'Performance' gestart door jeroenST, 2 mei 2015.

  1. Hallo,

    Afgelopen week was het zover dat de garage mijn nieuwe mongoose downpipe en 200cell sportcat zou plaatsen op mijn nog helemaal originele uitlaat. Uiteindelijk blij dat ik het bij de garage heb laten doen, want oude katalysator bouten waren zwaar geroest en 2 moest er worden losgeslepen. Tevens brak één van de bouten die de downpipe aan de turbo houdt ondanks meermaals inspuiten etc. Uiteindelijk zijn ze er 6 uur mee bezig geweest, waar ik had gehoopt op 1 a 2 uurtjes.

    De downpipe past opzich goed, maar de sportcat hangt slecht in het rubber (zie bijgevoegde foto). Ook is de kabel van de lambda sensor achter de kat te kort, omdat bij de originele kat deze verder naar voren zit. Door de lambda kabel niet vast te maken in de klemmen haalt die het net, maar volgens de garage zal de kabel op deze manier snel kapot gaan omdat er lichte spanning opstaat, etc.

    Ik had dit probleem niet verwacht omdat mongoose claimt dat het allemaal perfect past op hun website.

    Op dit moment rijd ik er gewoon mee rond, maar de garage stelt voor om op zeer korte termijn het ophangpunt te maken door hier een nieuw ophangpunt op te lassen zodat het beter past. Voor de lambda kabel stellen ze voor om deze te verlengen.

    Mijn vragen zijn nu:
    - Hebben andere mensen hier eenzelfde ervaring met de pasvorm van een mongoose sportcat
    - Is het ophangrubber zoals het nu is een probleem? Autospecialists.co.uk (waar die vandaan komt) zegt dat RS rubbers kunnen helpen, maar ik zie niet in hoe
    - Hoe hebben andere hier de te korte lambda kabel opgelost?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. De uitlaat zit ook niet netjes in het midden, lijkt me ook niet de bedoeling.
     
  3. #3 dutchguy, 3 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2015
    Dat probleem ken ik.
    Mongoose heeft er blijkbaar een handje van om de flensen niet mooi haaks te monteren.
    Dan krijg je inderdaad dit probleem: een uitlaat die er niet mooi midden tussen de hitteschilden hangt en uitlaatrubbers die niet goed passen.

    Draai de bouten van de flensen maar eens een stukje los en trek de boel dan maar recht.
    Dan kan je aan de kier tussen de flensen zien hoe krom alles gelast is.
    Sowieso is de aansluiting van 3" naar 2,5" niet een erg gelukkige. Het past zo ongeveer, maar dan heb je het gehad.
    Grote kans dat hij hier gaat lekken. Ook flowtechnisch sub-optimaal ;) Maar ik ga er dan wel van uit dat je nog van plan bent om de rest van de uitlaat ook te doen.


    Van die lambdasensor kan kloppen. Schaf hier meteen maar een haakse spacer voor aan, want die ben je toch nodig.
    Het probleem van kabellengte is dan ook opgelost.

    Het probleem van vastgerotte moeren had ook eenvoudig anders gekund: de moeren splijten met een moersplijter of scherpe beitel. Dan had je in 15 minuten klaar geweest en hoogstwaarschijnlijk had je de tapeinden van je originele uitlaat gewoon weer kunnen gebruiken.
    De afgebroken bout in de turbo-flens is wel grotendeels pech, dat gebeurt wel eens. De originele verkoperde rvs bouten gaan 'vreten' in het gietstaal. Wat er meestal gebeurt is dat er meteen een luchttol opgezet wordt, dit vergroot wel de kans op een afgebroken bout aanzienlijk.

    Maar jah ik weet het verder ook niet, ik ben maar een hobbyist hé ;)
     
  4. Dankjewel voor de uitgebreide reactie.

    De garage vermoedde inderdaad ook al dat de flensen niet helemaal mooi recht zaten. De originele kat zit bij de aansluiting op de midden demper volgens mij ook iets verder opzij. De originele kat echter heeft een knik op het einde (zie foto), waar de sportcat van mongoose recht is. De garage vermoed dat het allemaal wat beter zou passen als je de midden en einddemper ook zou vervangen. Dit ben ik eigenlijk niet van plan omdat het mij meer om performance dan meer geluid gaat. Als ik alle uitlaat theorie op internet lees dan is een grote diameter uitlaat vooral belangrijk aan het begin. Verder geloof ik inderdaad dat het nog wel voor performance wat optimaler kan, maar de downpipe en sportkat zouden de grootste impact moeten hebben.

    In een post van Kludrex (http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820382181&postcount=5) zie ik trouwens hetzelfde met een mongoose uitlaat die scheef in de rubbers hangt. Ik vermoed dan ook dat het gemaakt is voor netjes aan te sluiten op een mongoose middendemper en niet op de originele

    Wat ik niet begrijp ik waarom ik voor de lambda sensor een haakse spacer nodig heb? Een spacer is toch alleen nodig om de sensor voor de 'gek' te houden bij een decat? Bij een kat zou de lambda sensor toch gewoon in de flow moeten zitten. Ik heb in iedergeval geen lampjes die gaan branden op het dashboard, dus de lambda sensor lijkt gewoon goed te werken zonder spacer.

    Mij gaat het nu vooral hoe ik dit het beste goed kan krijgen zonder de kosten teveel te laten oplopen. Terugsturen naar autospecialists.co.uk kost ook geld en de garage de kat laten wisselen ook etc.
    [​IMG]
     
  5. En de flens opnieuw laten lassen? Komt ie in ieder geval weer beter op zijn plek te zitten.
     
  6. #6 dutchguy, 3 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2015
    We hebben bij Stationpowerrr ook een (complete) mongoose gemonteerd.
    Daar hing de uitlaat net zo idioot scheef als bij jou.
    Uiteindelijk de bouten eens wat losgedraaid en de pijp recht getrokken op de rubbers.
    Toen zagen we dus dat er tenminste 1 flens niet recht zat.

    Dit probleem hebben we opgelost door de flens er af te zagen en een er weer een middendemper van Simons tussen te zetten met klemmen. Dus de hele flens na de kat hebben we laten vervallen.
    Op de werkbank kon je goed zien dat hij niet recht zat gelast.

    Dat je een spacer nodig bent komt omdat een 200 cell sportkat op de grens zit van wat de ecu acceptabel vindt.
    De ene week is het lampje uit en de week erna heb je weer melding over de kat.
    Tevens lost het het kabelprobleem effectief op.

    Dus in jouw geval, als je de originele uitlaat wilt houden probeer of je er een verloopstuk tussen kan zetten met klemmen: dus van 3" naar de originele pijp-maat. Haal de flens dus weg.
     
  7. Ik was onder de indruk als ik de threads hier en op focusstoc.com lees dat die lambda spacer alleen nodig is bij een decat of soms bij een 100cell, maar een 200cell zou veilig zijn. De spacer klinkt in iedergeval wel makkelijker als de kabel van de lambda sensor verlengen. Regelt de motor trouwens niet op deze sensor, of gebruikt die alleen de sensor in de downpipe? Enig idee waar ik voor een mooi prijsje zo'n haakse spacer haal? Ebay?

    Betreffende het scheef hangen. Het liefst ga ik niet zagen enzo omdat ik het nog ooit terug zou willen kunnen veranderen, tevens heeft mijn garage denk ik geen zin in dergelijk geknutsel. Ik zou dus eigenlijk eerst de auto weer op een brug moeten zetten om te kijken welke flens scheef is (hopelijk die op de kat). Kan het scheefhangen uberhaupt kwaad? De oplossing van de garage om het ophangpunt iets te verlengen zodat het rubber recht zit klinkt nog niet zo slecht. Ik ben er trouwens niet 100% van overtuigt dat de flens scheeft is, want zoals op de foto te zien is heeft de originele uitlaat een knik, waar de sportkat recht is.
     
  8. Ik heb zelf ook een 200 cell, maar zonder de spacer kreeg ik om de zoveel tijd wel de bekende foutmelding. Echt duur zijn ze ook niet hoor, ik was iets van €5 a €10 kwijt via ebay.
     
  9. #9 jeroenST, 3 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2015
    Ik ga inderdaad maar een spacer kopen. Weet je nog zo snel welke maat ik moet hebben? Kan mij voorstellen dat er meerdere diameters schroefdraad bestaan enzo.

    Edit: In het volgende topic (http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=40007) wordt weer gezegd dat ik geen spacer nodig zou hebben. Van dit topic krijg ik ook een beetje het idee alsof een spacer ook weer problemen kan opleveren.
     

Deel Deze Pagina