Even een vraagje namens mijn vader. Zijn Mondeo 2.0 TDCi 130 pk automaat '04 loopt bij een kwart tank of minder wat minder soepel dan wanneer de tank voller zit. Van de week stond hij op een behoorlijk schuine helling en toen begon hij meteen blauw-donkergrijs te roken. Zodra hij vlak stond was het over. Wie heeft een idee wat het kan zijn? Kikometerstand is ongeveer 284000 en de verstuivers zijn rond 210000 vervangen.
Leidingen omgedraaid? Wat geeft dat dan technisch voor problemen? Brandstof wat andersom door het filter gaat word toch ook gewoon gefilterd lijkt me, of is dat iets té kort door de bocht?
Waarom ik dat zo zeg; een paar jaar was bij de Focus I 1.8 tdci de leidingen ook omgedraaid. De auto kon toen alleen rijden op een volle tank, zodra de tank halfvol was kapte hij ermee. Na veel zoeken bleken de leidingen omgedraaid te zijn. Echter weet ik niet precies meer of dit op het filter of op de pomp was....
Misschien heeft de brandstofpomp er wel moeite mee. De pomp bestaat uit een lagedruk (zeg maar opvoerpomp) en hogedruk deel. Het is mogelijk dat het lagedruk deel niet helemaal fris meer is. Hoe leger de tank hoe moeilijker de diesel aan te zuigen is. Zelfde heb je op een helling, de pomp komt dan ook een stuk hoger te staan in verhouding met de tank.