1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 fase 1 MK4 Wagon 1.5 Titanium: Ingeruild

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door R@ymond, 30 mei 2020.

  1. De band op je auto staat sowieso iets lager omdat ie de auto draagt.
    dus zal niet veel uitmaken denk ik ;)
    Ik had dezelfde maten onder die van mij toen ik nog met 17" reed.

    De banden van je winterset gaan misschien nog maar 1 winter mee. Vanaf 4 mm is de functie winterband al een stuk minder en ook niet meer toegestaan in bijv Duitsland.

    Als ik mij niet vergis moeten de sensoren ingeleerd worden. Zeker als ze nieuw zijn. Dit kan de dealer/bandenboer hoogstwaarschijnlijk wel doen voor je. Is speciale apparatuur voor nodig.

    En of je ze nodig vindt.. Ja dat is iets voor jezelf. Ik ga enkel met de winterset rijden, zodat mijn zomerset het niet hoet te doen :schater:

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)
     
  2. Zelf zou ik 7 jaar oude winterbanden sowieso vervangen. Tja... zijn winterbanden met onze huidige winters nog nodig. Ik denk dat het er maar aan ligt hoeveel km's je rijdt en wat voor gevoel je er zelf bij hebt.
    Zelf vind ik een winterband nog steeds fijn ondanks dat ik maar een 12.000km per jaar rijd. Tis ook meer dat ik anders naar een 4 seizoenen band moet en ik me af vraag hoe de wegligging daar van is tijdens de steeds warmer wordende zomers.
     
  3. Als dat zo is, wordt het verschil nog groter. (de 17 inch zitten nu onder de auto, de 16 staat ervoor en is al een dikke cm lager.)
    Maar goed, met nieuwe banden scheelt dat weer minder want 2x 3 á 4mm erbij zit je ook weer bijna op een cm.

    Moet je dan elke keer met wisselen de sensoren weer opnieuw in leren. Of is dat eenmalig bij de nieuwe sensoren?
    De voordelen van winterbanden worden lijkt wel al minder, alleen bij ijzel en sneeuw biedt deze voordelen.
    Gezien de beperkte kilometers die wij rijden in de winter (en zeker in deze tijden), lijkt het nu even niet noodzakelijk.
     
  4. Wat ik bedoel is, dat je 17" nu lager lijkt omdat die onder de auto zit.
    Ik reken het even voor je uit: 2x wanghoogte + velgdiameter is de hoogte van je band
    bij 205/55R16 kom je dan op een hoogte van: 2x (205mmx55%) = 225,5mm + (16x25,4mm) = 406,4mm = 631,9 mm
    Bij 215/50R17 kom je dan op een hoogte van: 2x (215mmx50%) = 215mm + (17x25,4mm) = 431,8 mm = 646,8 mm
    Verschil in hoogte is 14,9 mm. Wat een afwijking in je teller geeft van(16 in ipv 17"): -2,3%
    In de regel zegt men dat 5% acceptabel is. Je kan deze band dus prima gebruiken. Zeker als je het in Forscan even laat aanpassen.

    Inleren is eenmalig, zolang de sensor op dezelfde plek blijft aan de auto. Dus linksvoor blijft linksvoor etc...
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  5. De 17inch lijkt niet lager maar juist hoger. (de 17inch zit op de auto, de 16inch staat ervoor en is lager).
    Maar dat komt ook wel uit de berekening die jij opstelt. Dus dat klopt wel.

    Bij de vorige auto wisselde we vaak voor en achter even,
    Dat betekend bij deze auto dus steeds dat ze opnieuw moeten worden ingeleerd als ik dat zou doen?
     
  6. Ja, dan wel. denk ik... Geen ervaring met MK4 sensoren hiermee haha
     
  7. Is dit te repareren, of wordt het een nieuwe velg?
    Vrouwlief is weer eens op pad geweest en kwam een rijplaat tegen. Zucht!!!
    IMG-20210904-WA0000.jpg IMG-20210904-WA0001.jpg
     
  8. Dat is balen. Die band kan je weggooien en persoonlijk zou ik een nieuwe velg kopen.
     
  9. Ik vrees ook dat dit moet gebeuren. De band aan de andere zijde ook dan meteen maar vervangen (zit nog een 5mm profiel op).
     
  10. Velg kunnen ze nog wel repareren. Is verbazingwekkend wat ze daarmee kunnen en je ziet er niks meer van. Of het kostentechnisch goedkoper is dan een nieuwe of gebruikte durf ik niet te zeggen. Band kan je weggooien. Is ook afkeur volgens mij. Ik zou er zo niet meer mee willen rijden.
     
  11. Band wordt inderdaad sowieso vervangen. Qua velg moet ik even horen wat reparatie gaat kosten, maar ik neig naar een nieuwe. Stel de reparatie kost 150 euro, en een nieuwe net over de 200? dan is het een uitgemaakte zaak.
    Qua banden. Er zitten nu michelin primacy 4 banden onder. Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Hankook ventus prime 3 banden.
    Is het te doen om voor Hankook en achter michelins te hebben, of gaat dat niet lekker werken?
     
  12. Ja klopt.
     
  13. dat is geen probleem Raymond.
    let wel op met een nieuwe velg, er zou zomaar kleurverschil in kunnen zitten.
     
  14. #75 R@ymond, 7 dec 2021
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
    Anderhalf jaar, 2 vakanties en 15K verder. Tijd voor een update.

    Om te beginnen maar even de lange ritten naar zuid Frankrijk.
    Door de iets grotere en praktische ruimte t.o.v. de MK3, en wat minder spullen mee resulteerde dat we geen dakkoffer mee hoefde te nemen.
    Scheelt in rijcomfort en natuurlijk wat in brandstofverbruik.
    De auto is weer iets stiller, maar vooral comfortabeler/rustiger.
    De MK3 was al een fijne reisauto, maar dit is toch weer verbeterd.

    Qua navigatie hebben we de eerste vakantie op de heenweg het Ford systeem gebruikt, vanaf de terug weg tot heden alleen nog maar Maps via Android auto. Daar kan vrij weinig tegen op en werkt zoveel makkelijker en prettiger.

    Het B&O geluidsysteem heeft voor mij echt toegevoegde waarde. Het standaard audiosysteem is niet slecht, maar het B&O systeem is toch echt wel een stap beter.
    Verder is het Sync3 systeem misschien wel de grootste verbetering van de MK4, zoveel gebruiksvriendelijker en sneller dan het sync systeem in de MK3.1.

    Dan de motor, een punt waaraan ik misschien nog steeds moet wennen....
    Het is gewoon geen 4 cilinder. Het geluid/ervaring is ondanks het leuke roffeltje toch anders.
    Qua kracht is hij prima, de opbouw is ook goed, en het loopt allemaal evengoed wel soepel.
    Soms heb je het idee dat de motor het van onderuit niet trekt, maar dat doet hij dan wel.
    Oorzaak is dan toch het iets rauwere geluid onderin (als een 4-cilinder zo klinkt moet je terugschakelen).
    De een went er wat sneller aan dan de ander, maar omdat ik zakelijk een auto met 4 cilinder turbo rijdt heb je steeds een vergelijking. Verder prima motortje.

    Wel hebben wij sinds een klein jaartje de welbekende cilinderuitschakelings-perikelen.
    De eerste 8 maanden juist zo blij dat wij dit euvel totaal niet hadden, maar langzaam is dit ook bij ons merkbaar.
    Een producteigenschap zeggen ze. Maar wel bijzonder dat het in het begin niet zo was.

    Qua verbruik is hij tot nu toe iets zuiniger in het dagelijks gebruik, 1 op 13,5 tegen 1 op 12/12,5 voor de MK3.
    Met langere stukken gaat het verbruik makkelijk naar de 1op15/16.
    De gehele vakantie heeft de auto dik 1op15 gereden, prima goed.

    De besturing is erg prettig. Licht bij stadgebruik, lekker stevig op de snelweg.
    Lane keeping assist tijdens de vakantie veel aan gehad. Werkt wel prettig al blijft het zelf opletten natuurlijk een pre.
    Het is niet zo dat hij in het midden van de lijntjes blijft maar je hebt altijd wel een keer een momentje dat je even afwijkt

    Dus tot nu toe erg tevreden met de auto, al hebben we toch eens tuk minder gereden vanwege de wereldbekende reden.

    Is dan alles koek en ei.... nee helaas niet!!
    We hebben diverse issues gehad met de auto.
    Allereerst begon de bestuurdersdeur een tik geluid te maken met open en dicht doen.
    Dit bleek de demper te zijn in de deur. Die is vervangen, maar je kan weer 2x heen en weer.

    Tussendoor is er nog een update/terugroepactie geweest voor het abs-systeem.

    Daarna begon er een tik/klak geluid op te spelen waarbij we eigenlijk nog steeds niet 100% de oorzaak van weten.
    Het is een geluid uit de versnellingsbak/koppeling die in eerste instantie niet erkend werd door de garage.
    Bij een koude motor is het geluid er niet, maar na ca 20 minuten warm rijden begint het en wordt het erger. Maar bij koud weer is het nauwelijks waarneembaar.
    Geluid is dus hoorbaar nadat de auto goed warm gereden is (minimaal 15-20 minuten).
    Vooral hoorbaar bij schakelen van 2 naar 3 en 3 naar 4 tussen de 2500-3000 toeren. Daarboven ook wel maar dan is komt motorgeluid er bovenuit.
    Boven de 60 hoor je het ook door motorgeluid en windgeruis een stuk minder.
    In zijn 3 koppeling op laten komen (iets harder dan normaal) geeft het geluid duidelijk door.
    Ik heb er een filmpje van, maar weet even niet hoe ik die hier kan plaatsen.

    Als je stil staat in zijn vrij. Koppeling intrappen, los laten. Dan koppeling intrappen en proberen in versnelling zetten.
    Dat gaat de eerste keer lastig en maakt hij ook ligt dat geluid. Daarna gaat het makkelijk.
    Zet je hem in zn vrij en trap je de koppeling weer een keer in en uit, dan heeft hij weer dat hij lastig in zijn versnelling gaat.
    Of de koppeling of iets met de syncromeshringen.

    Na 3x aandringen is er dan toch eindelijk actie ondernomen. 3x de auto ingeleverd waarbij 2x niets gevonden werd.
    Door hen niets waarneembaar was (maar ja dan moet je hem ook goed warmrijden).
    De 3e keer is de bak eronderuit gehaald, en zijn o.a. de synchromeshringen vervangen.

    Probleem opgelost? Nou ja, het is minder, maar ook doordat de temperaturen erg laag zijn kan ik er nog niet over oordelen. We houden het in de gaten.

    Als leenauto trouwens een Pumatje mee gekregen. Leuk karretje, maar dat mild-hybrid systeem is bloed irritant met remmen.
    Dan gaat hij regenereren en remt dus zelf af. Ga je vervolgens zelf bij remmen is die ineens heel slecht doseer baar,
    en net voordat je stil staat en je koppeling intrapt stop het regenereren en moet je zelf weer harder trappen.
    Dat gaat allemaal niet echt vloeiend. Heeft iemand met een focus mild-hybrid hier dezelfde ervaring mee?

    Enfin, geluiden. Je zal alles maar horen. Na de klap tegen de rijplaat (paar posts hierboven) kwam er een geluid bij dat wiel vandaan.
    Ik had bij het vervangen van de velg/band nog nadrukkelijk gevraagd of ze alles even wilden checken, lager/ophanging/uitlijning. Daar was niets mee aan de hand werd verteld.
    En inderdaad het wiellager bleek dus verrot. Bedankt voor de controle.... Die kon dus ook weer vervangen worden.

    Maar goed dat is nu dus allemaal geregeld, en ik hoop dat er nu een tijd geen problemen meer komen, want hij rijdt verder echt heerlijk.

    Qua aanpassingen aan de auto niet veel bijzonders. Ik heb de DRL in combinatie met achterlichten geactiveerd met FORScan, Wel zo veilig.

    Sinds 2 weken ook een knappe winterset onder de auto gemonteerd. De standaard st-line velgen staan de titanium uitstekend :).
    Ik had verwacht dat de sensoren nog ingeleerd moesten worden, maar wonder boven wonder herkende de auto ze direct zelf.
    Ik had in de tussentijd wel een kastje TMPS19 reset sensor tool aangeschaft, en om er zeker van te zijn dat de juiste sensor op de juiste plaats herkend werd toch even uitgeprobeerd.
    Dat werkt erg goed en snel.
    20211128_142801.JPG 20211128_142748.JPG
     
    Gitzo, gerardTDCI, TWA en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. #76 R@ymond, 18 dec 2022
    Laatst bewerkt: 18 dec 2022
    De Focus heeft er een tijdelijk broertje bij gekregen.
    Vanwege baanwissel heb ik de I30 in moeten leveren en komt er komend jaar een Astra plugin voor in de plaats.
    Tot die tijd is er een vervangende auto geregeld, en ik moet zeggen dat hadden ze slechter kunnen regelen :).
    Zodra er een auto uit de "pool" vrij komt zal deze focus weer verdwijnen maar tot die tijd is het prima vertoeven.

    Een nieuwe st-line met 125pk motor. Prima combi (al blijft dat regenereren van de dynamo wennen met remmen, het gaat gewoon niet vloeiend).
    Wel is ook deze versie nog uitgevoerd met het oude Sync 3 systeem en klein scherm. Ongetwijfeld vanwege de chiptekorten, maar je zal privé zon auto hebben gekocht.

    broertje.jpg

    Verder nog nieuws? Nouja het versnellingsbakprobleem was nog steeds niet opgelost en sinds de vorige post is de auto nog 2x naar de garage geweest, de eerste keer is het dubbelmassavliegwiel vervangen (dit maakte geen verschil) en de laatste keer wederom de bak eronder uit, en diverse lagers synchromeshringen en nog wat onderdelen vervangen.
    Probleem opgelost? Ik verwacht van niet maar doordat na de reparatie de temperaturen weer zijn gedaald onder de 10 graden kan ik dit pas weer in het voorjaar gaan beoordelen.

    Zijn we er klaar mee, nou ja enerzijds wel, maar verder is het nog een erg fijne auto, en inruilen wordt een dure onnodige optie.
    Zolang de garantie loopt zullen we dit met de dealer proberen op te lossen, maar echt vrolijk worden we er helaas niet van.

    Welke ruitenwisserbladen zouden jullie als vervangers pakken? Deze hebben hun beste tijd wel gehad en heb de bosch earotwin op het oog, maar die zijn 650mm breed en die er nu op zitten 630mm volgens mij.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  16. Ik zou gewoon een setje wissers bij de dealer ophalen.
    Net te vaak gezien dat de setjes van Bosch of andere aftermarket er net anders uitzien of net even niet zo lekker passen.
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  17. indd lekker bij de dealer halen.
    prijs valt ook nog mee, laatste keer net geen 3 tientjes kwijt.
    zie ook setjes in winkels staan die hetzelfde of soms nog meer kosten.
     
    meeder en R@ymond vinden dit leuk.
  18. Iets sneller dan gehoopt heeft de st-line weer plaats moeten maken. Nu voor een tijdelijke Skoda Octavia 1.0TSI , totdat de bestelde Astra plugin geleverd wordt.
    Natuurlijk een prima auto, maar het onderstel van een focus is toch wat fijner.
    20230113_144913.jpg

    Ruitenwissers voor de Focus nog niet geregeld, die ga ik van de week maar een keer ophalen bij de dealer.

    Verder de laatste tijd weer regelmatig het probleem met de melding van de accu. Ik blijf dat toch een bijzonder verhaal vinden bij de Ford.
    Dealer had eerder al aangeboden om de auto een nacht aan de lader te zetten en daarna de accu door te meten. Tegen die tijd was de melding net weer weg, en we hadden er geen tijd voor, dus misschien binnenkort toch maar een keer die afspraak inplannen.

    En dan de "spanning" van het komende voorjaar met hogere temperaturen.
    Zal het geluid uit de versnellingsbak weer terug komen. Ik vrees van wel, maar de tijd zal het leren.
     
  19. De Focus is ingeruild voor..... een Focus. Voorraad model Titanium X met 1.0 125pk mild hybrid.
    We hebben het probleem in de auto helaas niet weten op te lossen, en in goed overleg met de dealer tot een schappelijke deal gekomen.
    De ergenis die we er steeds weer van hebben, wij waren er ondanks de garantie die nog op de auto zit wel klaar mee, en hebben geen vertrouwen in een oplossing.
    Het hangt een beetje tussen producteigenschap, en het gewoon niet meer weten denk ik. Wij vinden het in ieder geval niet normaal.
    Het vervelende is dat het euvel temperatuursgevoelig is, en dus niet altijd aanwezig is, wat het voor de dealer ook erg lastig maakt.

    Waarom dan toch weer een nieuwe Focus? Omdat wij het een hele fijne auto verder vinden, en nog niet klaar zijn voor een SUV :).
    Andere merken trekken mij toch minder, ik heb het afgelopen jaar 4 verschillende merken mogen rijden vanuit mijn werk, en geen rijd zo prettig als de Focus.
    De inruil zal bij een concurrent merk ook een stuk minder zijn dan we bij Ford hebben gekregen.

    Wat we wel erg jammer vinden is dat de kleur Panther Blue er niet meer is (daar hebben we deze auto echt op uitgezocht), en het een Chrome Blue versie is geworden.
    Ander punt is toch het vermogen, en trekgewicht. 125pk/170nm/1000kg is geen 150pk/240nm/1500kg.
    Of het tegen gaat vallen... ik verwacht van niet, en qua trekgewicht hebben we het eigenlijk niet nodig.
    De tijd gaat het leren, en een nieuw topic zal ik binnenkort ff starten.
     
    Patman, Edgar Focus, Pibo_Focus_CC en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina