1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Mist vermogen wanneer warm

Discussie in 'Performance' gestart door TFD, 20 jun 2011.

  1. Heren en dames,

    ik heb een probleempje met de Focus. Wanneer je weg rijdt of een eindje aan het rijden bent is er niets aan de hand en trekt de focus gewoon goed. Wanneer je echter langere tijd aan het rijden bent (uurtje ofzo), valt het vermogen weg. Dit valt opeens op omdat je ff een auto in wil halen maar het opeens allemaal wel erg lang duurt voordat je er voorbij bent... Hij wil nog wel maar het voelt alsof hij ergens stikt/turbo het niet doet etc.

    Omdat dit enkel gebeurt als de motor warm is zat ik zelf aan 2 dingen te denken:

    - Kat/roetfilter onzin die verstopt raakt (stikt de tubo)
    - EGR?

    Verder komen er geen storingen binnen dus een electronisch probleem zal het vooralsnog niet zijn lijkt me.

    Dan vraag 2: Zijn er mensen die de kat naar het asiel hebben gestuurd en er een rechte pijp tussen hebben gezet? Zo ja, hoe werkt dit met de lambda's?

    Alvast bedankt :thumbs:

    Daniel
     
  2. zover ik weet bestaat er geen lege kat
    (tenzij je hem leeg steekt
    na de turbo krijg je direct oxzidatiefilter (andere denken dat dit de kat is)
    dan direct daaronder roetfilter
    dan rest uitlaat en dempers

    tevens een diesel met lambda sonde's is knap
    heeft alleen een temperatuur meter (dit is om te weten dat uitlaatgas 450graden is zodat de roetfilter gereinigd is/ kan worden)
    dan twee slangen met een verschildruksensor
    door deze twee slangen kan de computer zien of de roetfilter verstopt is

    dus heb je storing op roetfilter dat hij 100% vol is dan moet je kijken waarom
    werkt gloeisysteem, geen probleem met egr etc.


    als laatst wat is de geschiedenis van de wagen
    - km-stand
    - additief bijgevult
    - roetfilter vv (heb gehoord 140.000km volgens ford, bij peugeot waarvan de motor is staat laatste modelen 240.000km)
    - storing vrij
    - brandstoffilter vervangen (regelmatig dat dit de boosdoener is met kleine problemen en geen storingen)

    zo om even een lijstje te maken
     
  3. Ik heb een gewone TDCi 1.8 maar er zit bij mij geen roetfilter onder hoor. Alleen een cat en die hebben we dit weekend leeg gemaakt, dat verschil is wel merkbaar :d tevens heb ik eigenlijk ook maar 1 demper, een eind demper. Maar goed, om weer even :ontopic: te gaan. Ik heb zo geen idee wat het zou kunnen zijn.
    Ik heb zo niet mee gekregen om wat voor motor dat het gaat, wel een diesel neem ik aan.
     
  4. @Werner; Ok, die twee slangen kunnen er dus op blijven bij een lege pijp. Ik zit nl. te denken om de boel er tussen uit te halen en er een lege pijp met twee flenzen er terug tussen te zetten. Hoe minder weerstand hoe beter voor de turbo. Ik ben dus alleen aan het kijken wat voor gevolg heeft voor allerlei sensoren die er eventueel mee gemoeit zijn. Moet zo te lezen dus geen probleem zijn.

    @Angel:
    Focus 2 1.6 tdci uit 2006 ex-lease e dealeronderhouden
    130.000 km
    Grote beurt + apk gehad 3000 km terug, additief bijgevuld.
    2 maanden terug egr lampje ging branden, uitlezen en hij bleef weg.
     
  5. dan zou het ook kunnen dat egr weer ligt te vervellen
    soms geen mil maar wel storing op egr

    als hij leeg is dan zou hij dus geen druk verschil meten en denken dat filter schoon is (ook al zit hij er niet)
    maar ben toch bang dat hij dan melding geeft
    daarom wel oppassen nieuwe roetfilter kost dik 500euro
    en dan spreken we niet over de 180euro wat extra bij komt als de filter de pand verlaat (ivm statiegeld)

    en bij een turbo scheelt het altijd als je uitlaat minder weerstand heeft
    daardoor zal turbo makkelijker op toeren geblazen kunnen worden


    simpel gezegd lees hem nog een keer uit
    kans is groot dat er een nieuwe egr op moet

    anders zou je ook de egr eraf kunnen halen en een 3 a 5 mm dikke plaatstaal pakken met een gat van 5 a 8mm in het midden
    zo kun je de egr afdoppen en toch geen storing op krijgen
    dan kun je het ook weten
     
  6. De kosten van een nieuwe roetfilter zijn idd bekend, vandaar het bijvullen ipv vervangen haha.

    Afdoppen van de egr had ik ook al voorbij zien komen hier op het forum. Ga dat maar eens doen. Tussen pijp maken is ook niet zoveel werk, dus als het werkt zonder storing zal ik dat wel ff melden hier ;)
     

Deel Deze Pagina