Kom jij ook op EFE?

Wil jij ook op 11 september in onze clublane staan? Schrijf je nu in!

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn nieuwe project/trekpaardje Jaguar XJ

Discussie in 'Mijn auto' gestart door focusfanrossum, 1 apr 2020.

  1. #1 focusfanrossum, 1 apr 2020
    Laatst bewerkt: 1 apr 2020
    Aangezien er met dat corona gebeure weinig te doen is heb ik maar even een pagina gemaakt voor dit project.

    Aangezien dat ik steeds meer auto's ophaal en vervoer op mijn ambulance moest er eigelijk wel een beter trekpaardje komen.

    Met de focus lukt het wel maar legaal is het niet en soms moest hij wel heel hard werken... zoals sommige van hier wel weten :mrgreen:


    Toen maar eens langzaam rondgekeken.

    Een busje zag ik niet zitten om hebben, rijden is prima maar heb er gewoon niks mee om er 1 te hebben.

    Suv of tereinwagen heb ik ook niks mee(binnen budget dan)


    Moest dus een personenauto worden die wat meer aan de knobbel mag hebben, en die er ook geen moeite mee zou hebben als het wat minder legaal zou worden.

    Ook moet het wel in mijn straatje passen(benzine dus ook)


    Mondeo mk3 naar gekeken maar moet dan wel een st zijn wil je wat leuks hebben, nou mag die niks trekken. De 2.2 diesel zou sterk zat zijn en st tdci zijn wel te vinden. Ook gereden met de st-tdci van @JohnSTer

    Rijd prima maar diesel enqwa looks/electra wel te dicht bij mijn focus mk1 om anders te oogen.


    Mondeo mk4 naar gekeken maar vind het model niet echt bij mij passen, al zou zon 2.5t wel prima de klus aan kunnen.


    Ook even gekeken in de hoekje van audi maar daar zitten niet veel soeps tussen wat ik leuk vind.


    Ondertussen had mijn neef bij zijn jaguar s-type 3.0 v6 de automaat stuk....

    Deze kon ik voor ijzergeld overnemen.

    Nou is deze wagen een heeeeeeeel groot gedeelte ford(tunderbird en lincon) maar van buiten en van binnen zijn de 1999 modelen niet echt mooi te noemen.

    Toen deze maar overgenomen
    20170728_120242.jpg

    Hiervan al snel de automaat er onderuit getrokken maar deze was echt overleden.

    Toen wat onderzoek gedaan en het bleek dat deze ford 5 bak automaat allemaal stuk gaan....
    Maar ook dat de facelift een zf 6 traps automaat heeft die veel beter zijn.
    Toen de beslissing gemaakt om te zoelen maar een facelift donor v6 handbak of automaat.
    Na lang zoeken niks goeds kunnen vinden of veels te duur als donor.
    Toen werd mij per toeval een facelift jaguar s-type 4.2 v8 automaat aangeboden die helemaal verrot was voor een oke prijs.

    image-04-08-2018_18-00-15-81.jpg

    Toen maar de knoop doorgehakt en een droom om ook een v8 te hebben in werkelijkheid te brengen. En de groene om te bouwen naar facelift v8. Ook zou een automaat een fijne toevoeging zijn voor de langere ritten ipv een handbak.

    Wat foto's van de ombouw.

    20181227_201251.jpg
    20190212_175049.jpg

    Auto rijd en doet het goed. :mrgreen:
    20190212_102946.jpg

    Dus op naar de rdw om de motor op kenteken te krijgen.

    20190327_145516.jpg
    20190328_105016.jpg
    Alles prima en kreeg groen licht.
    Alleen de volgende dag kreeg ik een telefoontje dat de goedkeuring was ingetrokken en dat hij naar lelystad moest...
    Tewijl er al een typegoedkeuring is op deze koets met 4.2 v8, je kan ze zo gewoon kopen....
    Naa bijna n jaar gezeik en getouwtrek was ik het beu en heb de stekker uit het project getrokken.
    Hij heeft zo enkele weken te koop gestaan met alleen maar ijzerprijs reacties....

    Ondertussen ook weer aan het rondkijken geweest. Alleen moest en zou het een v8 worden nou.
    Bij audi wel leuke modelen gezien met v8 motoren maar het gevoel klopte niet of ze waren buiten budget.

    Toen kwam ik ook jaguar xj modelen tegen van de serie x350 en deze voldeden aan alle eisen eigelijk. (Heb ooit tijdens mijn schooltijd gezegt nooit n engels hok te kopen maar ja, als je een jag ziet en je kijkt hem na dan weet je dat het foute boel is :schater)
    Ook zijn deze een stapje hoger qwa luxe dan een s-type maar wel dezelfde techniek.
    Zou dan bijna alles wat ik vernieuwt heb op zon xj kunnen gebruiken. De xj is ook bijna compleet van aluminium gemaakt, dus qwa maandelijkse kosten werd het een stapje minder ook dan de s-type v8

    Met deze gedachte paar weken rondgekeken en midden december 2019 zag ik deze online te koop voor een heele mooie prijs.
    20191218_223605.jpg

    Velen kennen het wel, als je gaat kijken terwijl je al verkocht bent gaat hij sws mee naar huis :schater: alleen proberen wat van de prijs te praten.

    Dit is het werkpaardje/project dan geworden:
    een Jaguar XJ8L 4.2l v8 300pk 6 traps automaat uit 2006

    Finisch1-0106.jpg Finisch1-0089.jpg
    Finisch1-0082.jpg


    Natuurlijk moet er wel het een en ander aan gebeuren.
    Ook is er al wat naar eigensmaak gebracht


    Leuk die ford steek :schater:
    20200320_220934.jpg


    Hij kan ook prima aso dingen(met trekhaak gemonteerd) IMG-20200330-WA0016.jpeg






    Nou is deze auto een mooi punt om een nieuw hooftstuk in te gaan (te veel problemen en elende van een ex gehad afgelopen jaar, maar daar ga ik verder niet op in)

    Deze gaat mij veel plezier opleveren en word zeker nog meer aanpassen zodat hij word zoals ik wil.

    Ook blijft de focus mk1 er gewoon bij. Deze krijgt het wel rustiger.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    FransBauer, Janssuh, MrMarcos en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Zo....dat is nogal een avontuur! Maar, uiteindelijk heeft de zoektocht wel een mooie kar op geleverd!
    Ziet er goed uit! Veel veilige km's gewenst!
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  3. Wat een verhaal joh! Waarom werd die goedkeuring weer ingetrokken dan?

    wat een vette bak zeg!
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  4. Zo'n XJ is wel echt fantastisch, maar die Ford wielen en trekhaak doen mij dan weer kotsen. Trekhaak ok, maar wel alleen als ie gebruikt wordt en anders snel eraf klikken :)
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  5. Ik vind het een geweldig verhaal met zijn ups en zijn downs! Heerlijk geschreven. Niet lullen maar poetsen mentaliteit, dat mag ik wel!
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  6. Toffe bak Henry maar ik ben het wel eens met Berry, de originele velgen ogen veel beter.
     
    McGyver en focusfanrossum vinden dit leuk.
  7. omdat je van v6 naar v8 gaat
    omdat je meer dan 20% extra vermogen hebt dan op papier staat.
    om zo wat te vertellen.

    ondanks dat motor origneel ook in zou kunnen liggen moet hij idd voor 900euro naar lelystad waar ze hem uitgebreid testen. van uitstoot. gewicht remvermogen, wegligging, etc.
    dat ze hem bij normale zaak al goedkeurde is gek, die mensen hadden zelf moeten zien dat er teveel gewijzigd is en dat hij hierdoor naar lelystad moest.

    lelystad zijn ze ook niet slim. 2 exact dezelfde wagens word 1tje met 60kg meer op kenteken gezet. gevolg hogere schaal met belasting.
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  8. Hij had er overheen gekeken bla bla kwam echt met n @%# smoes opzetten.

    Hij is er voor gekocht om te trekken dus grote kans dat ie er meer op zit dan af.

    Die orginele wiele vind ik dan weer om te kotsen, maar zijn wel dezelfde maat en had deze liggen.
    Vind het wel leuk ogen(ook mooie middelvinger want t is gewoon ford techniek of t is gesponzerd door ford)

    Mooie kant alleen is ook zo saai

    Gelukkig hebben we allemaal een andere smaak, anders was het maar een saaie bedoeling.
    Het is ook niet mijn pefecte setup maar vind het wel leuk.

    En toch is toendertijd een 1.6 focus 2 naar 2.5 omgekeurd. Dat is 125% toename en 1 cilinder meer.... gewoon goedgekeurd bij n rdw station
    Ook klopt heel dat vermogens toestand niet, had een (valse) rollenbanktest die maar 270pk deed(v6 is 240) dus onder het percentage.

    Ook konden ze niet zeggen wat het gin kosten het hele testen, werd ook van hot naar her gestuurd...
    Kon van 700 tot 2k kosten werd er steeds gezegt...
    En of hij dan goed was was ook de vraag, ging anders het dubbele kosten....

    Maar eind goed al goed(zover)


    Vandaag de s-type gedemonteerd
    20200401_220216.jpg

    Hooftstuk s-type is dus afgesloten samen met alle herrineringen(goede en slechte)

    Mooi de v8 en bak op reserve :schater:
     
    Patman vindt dit leuk.
  9. Suc6 met dit project en veel mooie km's gewenst!
    Las lekker weg dit verhaal!
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  10. Geweldige bak hoor die xj. Vergelijk ze maar eens met een Mercedes S klasse of BMW 7 serie uit hetzelfde bouwjaar. De xj ziet er veel klassieker en minder fout uit dan die andere 2.
     
    McGyver en focusfanrossum vinden dit leuk.
  11. Ook zijn er minder van, alu koets en is de kans groot dat die andere 2 afgeragt zijn. Tot nu toe eigelijk alleen maar kakker volk gezien in zulke wagens.

    Ook al gehoord dat ik schijnbaar plantjes heb of de auto van papa mee heb:schater:


    Luchtcomprssor ook vervangen(oude is 14 jaar oud en gaf storing) 20200331_102115.jpg

    Ook op een sloop geweest vandaag 20200403_165610.jpg


    Mooie facelift spiegels geschoord
    Nu werkt het inklappen op de sleutel en het dimmen van de buitenspiegels :cheer: received_226568948452314.jpeg
    Gaat mooi
     
    Patman en MrMarcos vinden dit leuk.
  12. Lekker bezig!
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  13. Mooie wagen hoor, trekker met stijl!
    En zo te zien heb je een fijne werkplaats, dat scheelt.
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  14. Lekker bezig geweest weer
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  15. goed bezig Henry, en leuk dat het hele verhaal hier post :thumbs:
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  16. Mooi verhaal! Mooie auto's vind ik die XJ. Erg stijlvol.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.
  17. Zo weer net stil gezeten.
    Auto heeft wat onderhoud gehad.
    Kn luchtfilter. Nieuwe bougies, brandstoffilter, olie en filter.
    Automaat olie ververst en filter(pan) vervangen 20200213_194243.jpg

    Verder is de s-type nu echt weg.
    Gaat nog n rondje de bangers in...
    Screenshot_20200413-104700_Gallery.jpg

    Ook eventjes gekeken hoe de ambu er achter staat 20200409_230218.jpg

    Verder liggen er nog wat delen van de s-type die er op moeten samen met wat nieuwe spullentjes :mrgreen:
     
    jjonkie, gerardTDCI, Ecobeast en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Ik vindt het wel wat hebben, ik zou voor deze toch echt voor de chique gaan. Ik snap je gedachten gang over de velgen (omdat het kan) maar als je ooit een paar echt chique velgen op de kop kan tikken zou ik die niet laten liggen. En dan ook echt tadeloos zonder stoeprand schades etc. Verder helemaal OEM laten zodat het net lijkt of de advocaat er aan komt :schater:
     
    McGyver, focusfanrossum en Berrychello vinden dit leuk.
  19. Heb al 2 soort wielen op het oog die stoer en chique afvinken. Maar die zijn zeldzaam en en duur(het zal eens niet:schater: )
    Ook lijkt 18" nogal klein onder zon bak...
     
  20. Mooi project! Gelukkig ben je heel handig en kan je het onderhoud zelf doen. Anders zou je er op leeglopen, ben ik bang.
    Deze al gespot?
    http://link.marktplaats.nl/m1535537354
     
    focusfanrossum vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina