1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn Ford Focus wil niet meer starten.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door richard de Geus, 1 jan 2021.

  1. Om mee te beginnen , beste wensen voor 2021.
    Mijn jaar begint iig niet best.

    Mijn ford focus uit 2006 wilde het nieuwe jaar niet starten.
    Geen lampjes op mijn dashboard en de start motor wil niet overslaan.
    Batterij in de sleutel is pas nieuwe, Accu is pas nieuwe en de vergrendeling op afstand werk ook perfect.
    Zo ver ik kon meten zijn alle zekeringen goed.
    ik hoor wel wat lijkt op een relais schakelen als ik hem start en de radio geeft een melding "1 Hour" als ik hem probeer te starten.
    Verder lijkt alles goed te werken.

    Ik heb hier en op andere forums al gezocht maar niets kunnen vinden.
    Iemand nog tips??

    Mvg
    Richard
     
  2. @richard de Geus

    Het wordt hier op prijs gesteld als je jezelf even kort voorstelt. ;)

    Voor wat betreft jouw probleem, ik denk dat er een probleem is met de startblokkering veroorzaakt door een niet goed werkende teller.
     
  3. Vanmorgen wilde ik even weg maar toen deed hij het ineens niet meer 8(
    vorig jaar was er nog niets aan de hand.
    @Tigershark
    Hoe bedoel je een goed werkende teller? bedoel je het hele dashboard? het lijkt er op dat alleen het lampje van mijn airbag het wel doet.
    Zou het kunnen zijn dat er toch een zekering kapot is?

    Bedankt voor de hulp trouwens. wordt zeer gewardeerd.

    Edit Tigershark: voorstelling afgesplitst en apart topic aangemaakt. ;)
     
  4. Bij de Focus 2 die jij hebt is een defecte teller een welbekend probleem.

    Begin deze eeuw werd Ford (net als de meeste andere autofabrikanten) vanuit milieu regelgeving gedwongen over te stappen op een soldeertin welke geen lood meer bevat. In het afgelopen decennium is gebleken dat de toegepast soldeertin als gevolg van veroudering in combinatie met trillingen (haar)scheuren kan gaan vertonen. Dit kan resulteren in een slechte verbinding of zelfs (tijdelijk) helemaal geen verbinding van de soldeerverbindingen op de printplaat.

    Als gevolg hiervan kunnen de meest uiteenlopende problemen optreden. Gezien de teller een integraal onderdeel is van het PATS startblokkering systeem kan dit dus ook veroorzaken dat de auto niet meer start.


    De "1 Hour" melding op de radio daarentegen wanneer je probeert te starten zou dan weer duiden op een te lage accuspanning. Doordat de accuspanning tijdens een startpoging te ver wegvalt kan de radio deze melding geven.

    Persoonlijk zou ik dan ook beginnen met controleren wat de accuspanning is (zowel in rust als tijdens een startpoging) en of het juiste type (Zilver/Calcium off Calcium/Calcium) accu is toegepast.
     
  5. Als de accuspanning onder de 10volt is. Dan kun je hem het beste vervangen. Probleem is bij te lage accuspanning dat je de cellen te zwaar belast worden met opladen. Hierdoor raken ze beschadigd.
     
  6. Even off-topic, is zo'n accu dan nog te redden door hem op te laden met een druppellader?
     
  7. Je geeft aan dat het een zeer recente accu is, dan zou ik dat zeker als eerste proberen,
    daarna is: meten is weten je belangrijkste regel.
    Anders eerst starten met behulp van startkabels, dan gaan meten wat de spanning is,
    dan weet je gelijk of je dynamo voldoende laadspanning levert, daarna een lekker lang rondje
    gaan rijden, thuis stil zetten en pas een paar uur later gaan meten wat dan de spanning is
    zonder de motor te starten.
     
  8. we hebben al geproberd om de auto te starten met startkabels en de spanning is al gemeten met en zonder starten, deze blijft rond de 12 volt.
    ik denk nu toch dat het het start onderbreker probleem is. :(
    En dan kom ik toch bij het teller probleem, aan gezien ik zelf een opleiding electronika gedaan heb is mij het soldeer probleem bekend.
    is het makkelijk om bij de print te komen en deze te verwijderen? Ik vrees dat dat ergens in het dashboard zit maar ik hoop van niet.
     
  9. Mijn focus mk2.1 uit 2005 heeft sinds enige tijd vergelijkbare problemen.
    Bij starten na wat langere stilstand lijkt het vooral voor te komen.
    Gisteren bijv. voor het eerst sinds 1,5 a 2 dagen weer gestart: dashboard verlichting valt compleet uit, alle controle lampjes uit, hoor wat relais tikken, radio valt compleet uit. Hij pakt wel aan, maar rode lamp blijft knipperen, en tellers komen pas na 2 a 3 seconden op hun juiste waardes. Daarna ff uit en weer aan, geen issues.
    Gister zo'n 15 km gereden gok ik, vanmorgen weer gestart, geen issues.
    Teller heb ik 1,5 jaar geleden zelf opnieuw gesoldeerd wegens de bekende issues, die zijn daarna compleet weggebleven en ook niet meer te reproduceren (door bijv. op dashboard te slaan).
    Nu gaan mijn verdenkingen ook richting accu.. Geen idee eigenlijk hoe oud deze is..
    Edit: voor de duidelijkheid: hij start iedere keer keurig.. en als ie start zonder foutmeldingen en gekke tellerbewegingen, blijft ie het ook perfect doen.
     
  10. Even de accu laten testen het slimste is meteen volle accu
     
  11. Zal vanavond de auto eens uitlezen, en met de multimeter de spanning meten.
     
  12. Ik heb de cluster eruit gekregen en de soldeer verbindingen gecontroleerd.
    Er waren er een paar gescheurd inderdaad.
    Nu getest en er lijkt weer leven in te zitten al start hij nog steeds niet. maar er is weer licht in mijn dashboard.

    Ga zo kijken of hij met start kabels weer wil starten.
     
  13. #14 thijsniehof, 4 jan 2021
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
    Heb net in mijn pauze de auto ff uitgelezen via de bluetooth obd dongle, bleek in de auto te liggen.
    Auto op contact: 11,8 volt boordspanning.. stationair 13,6, iets gas (2000 rpm) 14,5 volt..
    Lijkt me geval te lage spanning?
    Edit: spanning tijdens het starten: 7,2 volt..
    Morgenvroeg komt er nieuwe accu in
     
  14. Ik kon bij mijn dashboard niet direct scheurtjes zien, maar heb alle contacten ff opnieuw verhit en met tin laten vloeien, daarna waren alle issues opgelost
     
  15. ik heb meerdere soldeer verbindingen gevloeid. helaas wel het display gebroken tijdens het in elkaar zetten kan nu dus de eventuele fout meldingen niet meer zien :(
    heb wel weer ledjes maar nu duidelijk de start onderbreker die dwars zit.8(
    Ik heb geen goed begin van 2021....
     
  16. oei, da's zuur!
    Weet nog dat het een redelijk bewerkelijk klusje was om het geheel eruit te krijgen en te demonteren idd..
    Hopelijk kun je met alleen ander LCD al uit de voeten, dan blijven je tellerstanden etc in elk geval intact..
    mijne heeft vanmorgen verse accu gekregen, en start weer perfect.
    Heb je een kabel of dongle om foutcodes uit te lezen?
     

Deel Deze Pagina